  • 41. Data: 2014-03-16 13:57:44
    Temat: Re: [OT] Jak o?ywi? pena USB?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > FAT ma pewna dodatkowa wade - trudnosc w wykonaniu seek.
    > Trzeba przeleciec przez wszystkie wpisy w fat, zeby znalezc odpowiedni
    > sektor. Oczywiscie przy krotkich plikach jest to krotkie, mozna miec
    > FAT w RAM caxche, najbardziej dotyka to baz danych ... ale juz chocby
    > operacja "cofnij sie o minute w odtwarzanym pliku video" moze byc
    > klopotliwa.

    Wad ma oczywiście bardzo wiele, ale to "nie wszędzie", gdzie FAT w ogóle
    się ostał, to teraz już tylko przenośne nośniki danych. A na nich głównie
    pliki ze zdjęciami, filmami i dźwiękiem. Gdyby tam w ogóle nie było systemu
    dyskowego, tylko na przykład emulacja taśmy magnetycznej (np. TAR), to by
    urządzenia stosujące te nośniki wiele na funkcjonalności nie straciły.
    Czepianie się, że FAT jest wciąż w użyciu, jest czepianiem się dla samego
    czepiania.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2014-03-16 13:59:32
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > pliki ze zdjęciami, filmami i dźwiękiem. Gdyby tam w ogóle nie było
    > systemu
    > dyskowego, tylko na przykład emulacja taśmy magnetycznej (np. TAR), to by

    Znów max 4GB wielkość pliku... powyżej powstaje kłopot z urwaniem części
    zawartości. Da się odzyskać, ale nie bez dodatkowej zabawy.

    > urządzenia stosujące te nośniki wiele na funkcjonalności nie straciły.
    > Czepianie się, że FAT jest wciąż w użyciu, jest czepianiem się dla samego
    > czepiania.

    Mniej-więcej.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 43. Data: 2014-03-16 14:48:01
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 16.03.2014 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:

> [...]
    > urządzenia stosujące te nośniki wiele na funkcjonalności nie straciły.
    > Czepianie się, że FAT jest wciąż w użyciu, jest czepianiem się dla samego

    Limit 4 GB ma również WAV - audio format, co oczywiście nie przeszkadza
    w dokonywaniu nagrań dłuższych niż ~7h (44.1kHz 16bit), ponieważ każdy
    sensowny program omija ten problem.
    https://en.wikipedia.org/wiki/WAV#Limitations

    Pamiętam mój ostatni kontakt 12 lat temu z Windows, używając wtedy
    VirtualDub nagrywałem audycje TV do AVI z kompresją bezstratną huffman.
    Półtora godzinne nagranie to było około 60GB. Limit pliku FAT, mnie nie
    interesował, bo VirtualDub obchodził go bez zmrużenia.

  • 44. Data: 2014-03-16 15:08:47
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-03-16 13:57, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Czepianie się, że FAT jest wciąż w użyciu, jest czepianiem się dla samego
    > czepiania.

    Nie. Winę ze miernej jakości system plików dalej jest uzywany ponosi w
    całości jedna firma. Mają widocznie w tym cel biznesowy.

  • 45. Data: 2014-03-16 15:42:05
    Temat: Re: Jak o?ywi? pena USB?
    Od: Paweł Kasztelan <P...@g...com>

    W dniu 2014-03-15 18:48, J.F. pisze:

    > Hm, moze i wkrecani, ale jakos watpie aby ktos zadecydowal aby
    > wyplacac bogatej wytworni. Chyba ze posrednio - dostaje np ZAIKS,
    > placi czlonkom, czlonkowie maja agenta z wytworni ...

    > To juz tak ze 100 lat ...

    I co najgorsze okres ochrony praw autorskich jest ciągle wydłużany.
    Kiedyś książka nie była wcale chroniona a teraz jest to już chyba 75
    lat. Wszyscy twierdzą że żyjemy coraz szybciej a ochrona książek
    zamiast się skracać jest coraz bardziej wydłużana.

    http://tinyurl.com/pjmpj4u

    http://tinyurl.com/o2hvxku

    Pozdr.PK.

  • 46. Data: 2014-03-16 15:57:47
    Od: grapeli23 <g...@g...com>

    Dnia 16.03.2014 Paweł Kasztelan <P...@g...com> napisał/a:

> [...]
    > lat. Wszyscy twierdzą że żyjemy coraz szybciej a ochrona książek
    > zamiast się skracać jest coraz bardziej wydłużana.

    Z tym że patent Microsoftu na rozwijanie długich nazw plików w FAT
    wygasa w tym roku. Skończy się łupienie biedniejszych. Z resztę ów
    patent został unieważniony w Europie. Trzy lata przed tym jak jak MS
    dostał go prawomocnie inni w tym Linus Torvalds pokazali w jak trywialny
    sposób można rozwiązać ten wiekopmony problem.

    MS już swoje zgarnął na facie. Może w najnowszych systemach
    zaimplementuje jakiś wolny od patentów system plików. Przecie oni się tak
    zmienili i tera są cool ;)

  • 47. Data: 2014-03-16 15:58:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Mar 2014 13:57:44 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > dyskowego, tylko na przykład emulacja taśmy magnetycznej (np. TAR), to by
    > urządzenia stosujące te nośniki wiele na funkcjonalności nie straciły.

    Stracily - skasuj polowe zdjec i uzyj wolne miejsce.

    > Czepianie się, że FAT jest wciąż w użyciu, jest czepianiem się dla samego
    > czepiania.

    Eee, zagladalem ostatnio na karte - sam FAT w sensie tablicy alokacji
    moze zostac, ale te dlugie nazwy w katalogu - koszmar.

    J.

  • 48. Data: 2014-03-16 16:24:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-03-16 15:57, grapeli23 wrote:
    > MS już swoje zgarnął na facie. Może w najnowszych systemach
    > zaimplementuje jakiś wolny od patentów system plików.

    Zaimplementowali. exFat. Szkoda tylko że wzorem dawnego monopolisty nie
    udostępnili specyfikacji. W razie czego prawników też mogą spuścić z
    łacucha bo to patentowe pole minowe. Wszystko w imie innowacyjności: weź
    30-letni file system przestarzały juz wtedy, zmiel go z wystarczającą
    ilością absurdalnych patentów i twierdź że to cutting edge.

    > Przecie oni się tak
    > zmienili i tera są cool ;)

    Oni byli cool jak pisali BASIC na 6502. Jak już kupili klon CP/M i
    wsadzili w IBM to kończy się cool a zaczyna korporacyjność.

  • 49. Data: 2014-03-16 18:26:03
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die>

    Sebastian Biały wrote:

    > Nie działa z moim A570. Moj A570 wyjątkowo bazowany jest na doskonałej
    > technologii przyszlości: CP/M (znaczy MS-DOS, ale co za różnica).

    Wg wiki chdh A570 jest na liście wspieranych modeli. Canon rzeczywiście użył
    DOSa do budowy firmware w aparacie?

    pzdr.
    j.

  • 50. Data: 2014-03-16 18:41:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-03-16 18:26, Jacek Radzikowski wrote:
    > Wg wiki chdh A570 jest na liście wspieranych modeli. Canon rzeczywiście użył
    > DOSa do budowy firmware w aparacie?

    Moja pomyłka. To jest A510.

    Modele z Digic I nie są wspierane, za to tu można ciekawostki znaleźc:

    http://rayer.g6.cz/hardware/a70.htm

    Co im przyszło do glowy żeby brać MS-DOS...