  • 1. Data: 2013-05-30 15:54:17
    Temat: Generator sin
    Od: f...@g...com

    Witam

    Mam do wykonania generator sin o płynnej regulacji amplitudy oraz możliwością
    regulacji częstotliwości w zakresie 500Hz-5kHz.

    Schemat przedstawiam poniżej:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c0edf491213db94d
    .html

    Chciałem również przedstawić moje obliczenia dla tego układu( warunek generacji oraz
    równanie dla częstotliwości)
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a0ac40133273c2da
    .html

    Układ został zasymulowany oraz zlutowany.
    Jak można zauważyć w obliczenia nigdzie nie pojawia się czynnik który byłby związany
    z amplitudą. Jeśli chodzi o założenia związane z częstotliwością to układ
    działa ok lecz moim problem jest regulacja amplitudy.

    Prowadzący zaproponował takie rozwiązanie:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/823f642c6b3bf051
    .html

    Nie wiem jednak w które miejsce wkleić te elementy oraz jak dobrać ich wartości aby
    nie wpłynąć na warunek generacji oraz częstotliwość.

    Bardzo proszę o jakieś sugestie.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-05-30 17:50:49
    Temat: Re: Generator sin
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 30 May 2013 06:54:17 -0700 (PDT), f...@g...com
> [...]
    .html

    > Jak można zauważyć w obliczenia nigdzie nie pojawia się czynnik który byłby

    Bo to jest cecha wszystkich generatorow. Jak spelniasz warunek
    generacji, czyli wzmocnienie w zamknietej petli jest wystarczajaco
    duze, to amplituda narasta, narasta ... az sie o jakies zasilanie
    oprze.
    Trzeba jakos zmniejszyc wzmocnienie w petli dla wyzszych amplitud.
    Na przyklad gdzies w uklad zarowke wprowadzic - ma zmienna rezystancje
    zalezna od temperatury, trzeba uklad tak zrobic aby przy wiekszej
    amplitudzie wzmocnienie w petli spadalo.
    A zaleta zarowki jest ze na czestotliwosciach akustycznych pozostaje
    liniowym rezystorem i harmonicznych nie wprowadza.

    > Jeśli chodzi o założenia związane z częstotliwością to układ
    > działa ok lecz moim problem jest regulacja amplitudy.

    Tak prawde mowiac to zrobilbym to tak aby generator produkowal
    stabilna amplitude, a dalej potencjometr i wzmacniacz.
    Do stabilnosci moze wystarczyc stabilizator zasilania, no ale w
    porzadnym projekcie wypada ambitniej :-)

    > Prowadzący zaproponował takie rozwiązanie:
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/823f642c6b3bf051
    .html

    Ten uklad przy malych sygnalach zachowuje sie jak rezystor o sumie
    trzech. Przy wyzszych napieciach diody zaczynaja przewodzic i
    efektywna rezystancja spada.

    > Nie wiem jednak w które miejsce wkleić te elementy
    >oraz jak dobrać ich wartości aby nie wpłynąć na warunek generacji
    >oraz częstotliwość.

    Tak sie nie da - na tym to polega aby zmieniac warunek generacji i
    pracowac na granicy :-)

    A jaki masz warunek generacji ? Znaku nie podales, ale zamiast R2 lub
    R3 nalezy wlaczyc. Tylko ... ktore R sa we wzorze na czestotliwosc ?
    Bo inaczej ta zmienna rezytancja wplywa na czestotliwosc.

    Zobacz jak pieknie to w generatorze Wiena rozwiazane
    http://en.wikipedia.org/wiki/Wien_bridge_oscillator
    Tylko schemat lepiej ten ogladac.
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wien_bridge_o
    scillator.png

    Elementy na zielonym tle to filtr Wiena - przy odpowiedniej
    czestotliwosci ma faze zero i maksymalna przepustowosc ... 1/3.
    Wystarczy dodac wzmacniacz o wzmocnieniu 3.

    A za wzmocnienie odpowiadaja R3 i R4, lub z pierwszego Rf i Rb.

    U ciebie tez widac petle, moze da sie wkomponowac podobny uklad gdzies
    miedzy Vb a R4.

    J.

  • 3. Data: 2013-05-30 18:59:40
    Od: f...@g...com

    dzięki za odpowiedź.

    W tym układzie za warunek generacji odpowiedzialne są R3 i R2 oraz kondensator.
    ( C2/C1 ) = ( R3/R2 )
    Znak +

    Jeśli chodzi o częstotliwość to R1, R4, C1, C2 mają wpływ

    f=1/(2*pi*sqrt(C1*C2*R1*R4))

  • 4. Data: 2013-05-30 19:09:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 30 May 2013 09:59:40 -0700 (PDT), f...@g...com
    > dzięki za odpowiedź.
    > W tym układzie za warunek generacji odpowiedzialne są R3 i R2 oraz kondensator.
    > ( C2/C1 ) = ( R3/R2 )
    > Znak +

    Ale co znaczy + ?
    ( C2/C1 ) > ( R3/R2 ) czy odwrotnie ?

    przy malej amplitudzie ma byc spelniony, przy duzej niespelneniony, od
    tego zalezy gdzie wpinasz proponowany uklad.

    > Jeśli chodzi o częstotliwość to R1, R4, C1, C2 mają wpływ
    > f=1/(2*pi*sqrt(C1*C2*R1*R4))

    Czyli jest neizalezne od R2 i R3, swietnie.

    J.

  • 5. Data: 2013-05-30 21:16:11
    Od: f...@g...com

    > Ale co znaczy + ?
    >
    > ( C2/C1 ) > ( R3/R2 ) czy odwrotnie ?

    Z tym znakiem chodziło mi o to że przy ( C2/C1 ) = ( R3/R2 ) nie występują jakieś
    ujemne wartości. Pomiędzy tymi ilorazami ma być znak równości

  • 6. Data: 2013-05-30 21:31:16
    Temat: OT Generator sin
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    masz gdzieś instrukcję do tej laborki w pdfie? i mógłbyś podesłać?

  • 7. Data: 2013-05-30 21:43:05
    Temat: Re: OT Generator sin
    Od: f...@g...com

    On Thursday, May 30, 2013 9:31:16 PM UTC+2, Ministerstwo Propagandy wrote:
    > masz gdzie� instrukcj� do tej laborki w pdfie? i m�g�by� podes�a�?

    tego układu nie miałem na laborce więc nie jestem w stanie takiej instrukcji
    podesłać.

  • 8. Data: 2013-05-30 21:43:59
    Od: Stachu Chebel <s...@g...com>

    On 30 Maj, 21:31, "Ministerstwo Propagandy" <a...@...s> wrote:
    > masz gdzie instrukcj do tej laborki w pdfie? i m g by podes a ?

    Coś bym ci powiedział.. Ty już dobrze wiesz co!

  • 9. Data: 2013-05-30 21:55:40
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    korzystasz z jakiejś książki czy sam liczysz?
    ja mam tylko jedną książkę o generatorach, trochę słaba więc jeśli to nie
    tajemnica to napisz tytuł...
    jeśli to Twoja własna koncepcja to OK.

  • 10. Data: 2013-05-30 22:00:01
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    pytam bo jestem ciekawy jak oblicza się te układy,
    w jaki sposób rozcina się pętle sprzężenia zwrotnego i liczy wzmocnienie i
    fazę... ale to tak przy okazji, jakby nie było innych tematów...