    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [OT] Filtr optyczny na promieniowanie widzialne
    Date: Wed, 26 Dec 2012 22:24:00 +0100

    On 2012-12-26 21:47, Jarosław Sokołowski wrote:
    > To znaczy, że jeśli coś nazwę białym w świetle księżyca lub świetlówki,
    > to przy zachodzącym słońcu ustrojstwo też krzyknie na to "białe"?

    Jeśli w oby dwóch przypadkach zrobiles balans to powinno. Nie
    zagłebiałem tematu, mialem to w ręce raptem 2 dni, zdążylem tylko
    sprawdzić że powodem zakłuceń jest coś z poza pasma widzialnego.

    > Zaraz, zaraz... jak wygląda to nazywanie?

    Wprowadzasz nową nazwę. W trybie uczenia "przewijasz" nazwy odsłuchując
    do tej ktorą chcesz uczyć i pokazujesz kilka kolorów. W dowolnym momecie
    możesz pojęcie "wyzerować" i pokazać ponownie kilka innych próbek. Soft
    jest upierdliwie napisany, ale mniej więcej na tym to polega. Nie ma tam
    wiele poza jakimś ISD do odtwarzania komunikatów zapewne (zgaduje po
    oblesnej jakości dzwięku :) poganianym jakimś uC.

    > Czyli był od razu zaprogramowany, a nie uczący się?

    Tak, fabryczne urzadzenie było zaprogramowane na stałe. Kilkanaście barw
    (w tym jasno-X, X, ciemno-X). Kosztowało kilka tys zł gdzieś koło 2003
    roku, wielkość dwóch paczek papierosów, wyłacznie zbliżeniowe (aktywne
    oświetlenie) musiałeś dotknąć powierzchni przedmiotu. Dokładnie sobie je
    obejrzalem nie mogąc wyjść z podziwu za ile można sprzedać tak
    prymitywny kawałek elektroniki. Gadało po angielsku, nie wiem kto był
    producentem. Nawiedziło mnie wtedy i w kilka dni zeszyłem coś podobnego
    jako obudowę stosując latarkę :)

    > Pozwolę sobie zadać pytanie, jaki jest sens uczenia urządzenia przez
    > niewidomego?

    Uczy widzący. Chyba tak to było zaprojektowane. Znalezienie osoby
    widzącej która zrobi Ci taką przysługę jest chyba możliwe.

    > Gdyby ktoś chciał zrobić, a ja mógłbym mu się do czegoś przydać, to
    > bardzo chętnie.

    Ja nie mam kontaktu z tym środowiskiem od dawna.

    > Temat mnie też interesuje z różnych względów, ale widzę tu wiele
    > niejasności. Co innego nazwać kolor przedmiotu, a co innego opisać
    > barwę światła wpadającego w dziurę w urządzeniu. Przecież nie ma
    > czegoś takiego jak światło brązowe, światło szare, a tym bardziej
    > światło czarne.

    Cała fizyka barw sprawadza się do prostego szukania najbliższego znanego
    pojęcia w RGB czy HSB czy jeszcze czymś innym, i to jest wystarczające.
    Pamiętaj, że chodzi o to aby do różowych butów nie dobrać zielonej
    sukienki. To nie musi byc specjalnie dobre, ma być wystarczające. I
    nawet te fabrycznie prymitywne detektory sprawdzają się wystarczająco w
    tym zastosowaniu.