    From: Pit <n...@s...lonestar.org>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Date: Thu, 30 Jul 2015 20:16:51 +0000 (UTC)
    <s...@n...lan> <mou9rd$ha3$1@dont-email.me>
    <9...@g...com>
    <mp2s2s$be7$1@node1.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <mp5qs2$e63$1@node1.news.atman.pl> <s...@n...lan>
    <mp8okc$8sf$1@node2.news.atman.pl> <s...@n...lan>
    <1nijznlm13r83.12ovwfiylx2wx$.dlg@40tude.net>
    <s...@n...lan> <mpasjc$ki6$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@n...lan> <mpb89m$mlq$1@node2.news.atman.pl>
    <s...@n...lan>
    <kisou3qdrhta$.9td8420kmx7e$.dlg@40tude.net>

    Dnia 30.07.2015 szemrany <s...@o...off> napisał/a:

    > No i będą oferować za darmo, tak jak już oferują rozmowy telefoniczne, gdy
    > kiedyś chcieli 2 czy 3 zł za każdą rozpoczętą minutę. Jeszcze chwila.

    Gdzie oferują *za darmo*? Bo mi oferują tylko nielimitowane rozmowy przy
    stałej *opłacie* abonamentowej (a i tak regulamin wspomina o "normalnym
    użytkowaniu" :D). Te moje "bezpłatne" połączenia na komórki, stacjonarne,
    SMS-y, MMS-y, "darmowe" 2GB internetu w telefonie itp. kosztuje mnie 50PLN
    miesięcznie (a, bym zapomniał, wziąłem jeszcze dla mamy telefon "za 1PLN").

    3PLN to rozmowy kosztowały jak operatorzy budowali infrastrukturę (sieć
    BTS-ów, pod które trzeba były wykupić/wynająć grunt, doprowadzić zasilanie,
    kupić same BTS-y, wybudować "maszty" itd.), jak pokrywanie kraju się
    skończyło (i skończyło spłacanie kredytów), to i ceny spadły (wstawienie
    karty do UMTS czy LTE do już istniejącego urządzenia jest znacznie tańsze,
    poza tym co innego kilkaset tysięcy aktywnych kart SIM w połowie lat
    90-tych a co innego 40 milionów teraz - sam koszt utrzymania BTS-ów
    rozkłada się na więcej użytkowników).

    W każdym razie jeśli wierzysz, że dzwonisz za darmo, bo operator nie kasuje
    Cię za każdą minutę z osobna, to nie mam więcej pytań ;)

    > Ale CO JEST KOSZTOWNIEJSZE? Naprawdę masz na myśli łącze sieciowe? Bo za
    > grzyba nie mogę wyobrazić sobie co może być droższego w połączeniu stałym
    > od połączenia 3 razy na dobę.
    >
    > ps. stałe połączenie pozwoliłoby na zmniejszenie ruchu i nie dopuszczałoby
    > do chwilowego obciążenia sieci, które występuje gdy się "pompuje" wszystko
    > naraz

    To jest grupa o programowaniu, więc zakładam, że coś tam programujesz i na
    przykład systemy do zarządzania kodem pokroju Subversion czy Git znasz.
    Wyobraź sobie następującą analogię: pliki źródłowe to konta userów,
    programiści to banki, a serwer z repozytorium to KRI (czy NBP czy
    jakiekolwiek inne "centrum rozliczeń"). Przyjmijmy, że chodzi o Git-a.
    Dla "elixira" działa to tak, że zmieniasz sobie zawartość plików (stany
    kont), potem robisz commit (robisz zestawienie wszystkich stanów
    zmienionych kont, taki "point in time"), potem robisz push (wysyłasz zmiany
    do "serwera rozliczającego"), następnie inni robią pull (aby zobaczyć Twoje
    zmiany) jak i ty robisz pull (aby zobaczyć zmiany wprowadzone przez
    innych). Proste i nie wymaga wysokiej wydajności, bo push/pull w danej
    chwili robi jedna, bądź maksymalnie kilka osób jednocześnie (przy powiedzmy
    100 osobach w zespole).
    A teraz wyobraź sobie, że masz zapewnić, aby każda zmiana dokonana przez
    każdego ze 100 członków zespołu była automatycznie dystrybuowana do
    wszystkich pozostałych (żadne commity, push/pull itd. tylko klikasz "save"
    w edytorze i wszyscy mają automatycznie widzieć zmianę), po pierwsze
    wszyscy muszą być praktycznie cały czas podłączeni do repo, a po drugie
    robiąc to na zasadzie "wpiszę do crontaba aby co minutę robił się
    automatycznie commit oraz push i pull" będzie wymagać znacznie większej
    wydajności serwera z repo. A to i tak w zasadzie "banalny" problem, bo w
    przypadku Git-a każdy ma u siebie praktycznie to samo (pełną kopię repo za
    wyjątkiem ostatnich zmian) więc większość rzeczy Git może zrobić po stronie
    klienta a na serwer wysyła tylko gotowe, już "przeliczone" dane, natomiast
    w przypadku systemów bankowych tak nie jest, każdy bank ma tylko dane
    dotyczące swoich kont i nie może sam przeprowadzić pełnego rozliczenia.

    Różnica w zapotrzebowaniu na moc obliczeniową jest spora.