  • 1. Data: 2012-02-11 18:21:46
    Temat: OC nowe przepisy, ale małym druczkiem stare zasady !!!
    Od: "zaemka" <N...@w...pl>

    Od dzisiaj wchodzi w zycie ustawa o OC, ale uwaga :

    Nowe przepisy będą stosowane wyłącznie do umów ubezpieczenia
    od odpowiedzialności cywilnej (OC) zawartych od soboty, tj. 11 lutego.
    Jeżeli ktoś zawarł umowę przed tym dniem, wówczas będą stosowane
    do niej jeszcze przepisy dotychczasowe

    WIEC UWAŻAJCIE - NADAL MOŻNA WPAŚĆ W PUŁAPKĘ PODWÓJNEGO OC !!!

    http://moto.onet.pl/1656635,1,zmieniaja-sie-przepisy
    -o-ubezpieczeniu-oc,artykul.html?node=6

    ustawa:
    http://isap.sejm.gov.pl/Download;jsessionid=821EA90A
    1DDC33A773BAE28468041075?id=WDU20112051210&type=3

  • 2. Data: 2012-02-11 18:58:11
    Od: "szufla" <b...@e...pl>

    > WIEC UWAŻAJCIE - NADAL MOŻNA WPAŚĆ W PUŁAPKĘ PODWÓJNEGO OC !!!

    To mi troche przypomina numer z fotoradarami, ktore mialby byc wszystkie
    pomalowane na zolto, tyle tylko, ze przez 3 lata :)

    sz.

  • 3. Data: 2012-02-14 21:18:27
    Od: BearBag <c...@g...com>

    a ja mam kilka pytań bo nie jestem prawnikiem i nie uśmiecha mi sie
    rozbieranie tej ustawy na części pierwsze, samo przeczytanie by z 2h
    zajęło.
    1.Czy jeśli kupiłem auto z OC to dalej przechodzi na mnie? Sprzedający
    nie może sobie zastrzec że pozostała składka OC zostaje u niego?
    2.Rozumiem że nie musze sie spieszyć z wypowiedzeniem po zakupie bo
    można to zrobić w każdym momencie trwania umowy?
    3.Powiedzmy że zanim wypowiedziałem umowę to jezdziłem przez 2
    miesiace na OC starego włąsciciela. Czy przelicza mi składkę jesli
    moje zniżki sa inne ?
    4. Ile mam czasu żeby zglosić sie do ubezpieczyciela po zakupie auta,
    albo czy w ogole muszę ?
    5.Jesli sprzedałem auto to rozumiem że mam 14 dni na podanie do
    ubezpieczyciela danych nowego nabywcy?
    6. Powiedzmy że kupuje auto z polisą wazna jeszcze 11miesiecy, czy
    jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
    czy stary własciciel ?

  • 4. Data: 2012-02-14 21:33:59
    Od: 'Tom N' <n...@2...dyndns.org.invalid>

    BearBag w
    bb.googlegroups.com>:

> [...]
    > zajęło.
    > 1.Czy jeśli kupiłem auto z OC to dalej przechodzi na mnie?

    Tak.

    > Sprzedający
    > nie może sobie zastrzec że pozostała składka OC zostaje u niego?

    Może -- nawet to napisałeś w jaki sposób -- zwiększa odpowiedni cenę do
    zapłaty.

    > 2.Rozumiem że nie musze sie spieszyć z wypowiedzeniem po zakupie bo
    > można to zrobić w każdym momencie trwania umowy?

    Prawie tak.

    > 3.Powiedzmy że zanim wypowiedziałem umowę to jezdziłem przez 2
    > miesiace na OC starego włąsciciela. Czy przelicza mi składkę jesli
    > moje zniżki sa inne ?

    Moje są inne -- zażądaj przeliczenia, nie mogą odmówić ;P

    > 4. Ile mam czasu żeby zglosić sie do ubezpieczyciela po zakupie auta,
    > albo czy w ogole muszę ?

    Jak dotąd -- w ekstremalnym przypadku zanim wprowadzisz pojazd do ruchu po
    drogach, nie później niż w dniu nabycia

    > 5.Jesli sprzedałem auto to rozumiem że mam 14 dni na podanie do
    > ubezpieczyciela danych nowego nabywcy?

    Dużo więcej, ale to kosztuje w razie czego

    > 6. Powiedzmy że kupuje auto z polisą wazna jeszcze 11miesiecy, czy
    > jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
    > czy stary własciciel ?

    Patrz 1.

    --
    Tomasz Nycz

  • 5. Data: 2012-02-14 21:46:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2012 12:18:27 -0800 (PST), BearBag napisał(a):
    > a ja mam kilka pytań bo nie jestem prawnikiem i nie uśmiecha mi sie
    > rozbieranie tej ustawy na części pierwsze, samo przeczytanie by z 2h
    > zajęło.

    dlatego jest ustawa zmieniajaca, wtedy widac jakie sa zmiany.
    Choc czasem lepiej nowy tekst jednolity przeczytac, tych zmian jest 37
    stron :-)

    z rzeczy ktore widze ciekawe
    "Art. 8a. 1. Jeżeli ubezpieczający nie podał zakładowi ubezpieczeń znanych
    sobie okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed
    zawarciem umowy ubezpieczenia obowiązkowego i które pociągają
    za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego,
    zakład ubezpieczeń ma prawo żądać odpowiedniej
    zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej z uwzględnieniem
    zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego
    wskutek okoliczności niepodanych do jego wiadomości"

    O tyle istotne ze zmiana wyskosci skladki, a nie np regres czesci
    odszkodowania

    "2. W razie zawarcia przez zakład ubezpieczeń umowy ubezpieczenia
    obowiązkowego mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania,
    pominięte okoliczności uważa się za nieistotne."

    w polaczeniu z poprzednim .. bezsens

    "3. W przypadku nadania oświadczenia o wypowiedzeniu lub odstąpieniu
    od umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 pkt
    1-3, przesyłką listową, za chwilę jego złożenia uważa się datę nadania
    oświadczenia w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego."

    No i swietnie.

    "1b. Nie później niż 14 dni przed upływem okresu 12 miesięcy, na który
    umowa ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych została zawarta,
    zakład ubezpieczeń jest obowiązany do wysłania ubezpieczającemu informacji
    o ubezpieczeniu na kolejny okres ubezpieczenia."

    "Art. 28a. 1. Jeżeli posiadacz pojazdu mechanicznego w tym samym czasie
    jest ubezpieczony w dwóch lub więcej zakładach ubezpieczeń,
    przy czym co najmniej jedna z umów ubezpieczenia OC posiadaczy
    pojazdów mechanicznych została zawarta w trybie art. 28 ust.
    1, umowa zawarta w tym trybie może zostać przez niego wypowiedziana
    na piśmie.

    2. W przypadku wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy
    pojazdów mechanicznych zgodnie z ust. 1, zakład ubezpieczeń
    może żądać zapłaty składki ubezpieczeniowej za okres,
    przez który ponosił odpowiedzialność.

    3. W sytuacji, gdy doszło do zawarcia kilku umów ubezpieczenia
    OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w odniesieniu do tego
    samego pojazdu mechanicznego, z tym samym okresem ubezpieczenia
    z jednym zakładem ubezpieczeń, wówczas temu zakładowi
    ubezpieczeń należy się składka ubezpieczeniowa z tytułu jednej
    umowy ubezpieczenia."

    "Art. 31. 1. W razie przejścia lub przeniesienia prawa własności pojazdu
    mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę ubezpieczenia OC
    posiadaczy pojazdów mechanicznych, na posiadacza pojazdu, na
    którego przeszło lub zostało przeniesione prawo własności, przechodzą
    prawa i obowiązki poprzedniego posiadacza wynikające z
    tej umowy. Umowa ubezpieczenia OC ulega rozwiązaniu z upływem
    okresu, na który została zawarta, chyba że posiadacz, na
    którego przeszło lub zostało przeniesione prawo własności, wypowie
    ją na piśmie. W przypadku wypowiedzenia umowy ubezpieczenia
    OC, ulega ona rozwiązaniu z dniem jej wypowiedzenia.
    Przepisów art. 28 nie stosuje się."

    Czyli nie ma juz 30 dni ... i trzeba by doczytac tekst jednolity - nie ma
    tez przedluzenia automatycznego starej umowy ? Chyba nie bylo to zamiarem
    poslow ... ale trzeba uwazac.

    no i kara dla ufg to teraz dwukrotna minimalna placa.

    > 4. Ile mam czasu żeby zglosić sie do ubezpieczyciela po zakupie auta,
    > albo czy w ogole muszę ?
    > 5.Jesli sprzedałem auto to rozumiem że mam 14 dni na podanie do
    > ubezpieczyciela danych nowego nabywcy?

    tak jest.

    > 6. Powiedzmy że kupuje auto z polisą wazna jeszcze 11miesiecy, czy
    > jesli ja wypowiem np po 5 miesiacach to reszte pieniazków dostane ja
    > czy stary własciciel ?

    a tego chyba nikt nie wie ... choc jesli przechodza prawa i obowiazki ...

    J.

  • 6. Data: 2012-02-14 22:06:23
    Od: BearBag <c...@g...com>

    > Jak dotąd -- w ekstremalnym przypadku zanim wprowadzisz pojazd do ruchu po
    > drogach, nie później niż w dniu nabycia

    Dotąd było tak że mogłem 30 dni jezdzić na starym OC nawet jesli
    polisa porzednika konczyla sie w dniu zakupu. Po prostu musial
    dopłacić potem za to żeby mi ten miesiąc jazdy zapewnić. A jak jest
    teraz? Mam w dniu zakupu zglosić sie do TU ?

    To jest dość istotna kwestia :/

  • 7. Data: 2012-02-15 10:34:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 Feb 2012, J.F. wrote:

> [...]
    > obowiązkowego mimo braku odpowiedzi na poszczególne pytania,
    > pominięte okoliczności uważa się za nieistotne."

    Czy zakład ubezpieczeniowy musi (ma obowiązek) zawrzeć umowę
    *przed* podaniem przez ubezpieczającego istotnych danych?
    Bo jeśli nie (a wydaje się to oczywiste), to nie bezsens,
    lecz zabezpieczenie przed manewrem zakład "ale doszliśmy
    do wniosku ze pan miał dopłacić".
    Rygor wyżej oznacza, że zakład może żądać podniesienia
    składki, ale TERAZ, przed zawarciem umowy, a nie po fakcie,
    kiedy ubezpieczający nie może już im powiedzieć że "nowe"
    warunki mogą sobie z szacunkiem wsadzić ;) a on idzie
    do innego ubezpieczyciela.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-02-15 11:36:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 15 Feb 2012 10:34:12 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Czy zakład ubezpieczeniowy musi (ma obowiązek) zawrzeć umowę
    > *przed* podaniem przez ubezpieczającego istotnych danych?

    no nie, nie musi,

    > Bo jeśli nie (a wydaje się to oczywiste), to nie bezsens,
    > lecz zabezpieczenie przed manewrem zakład "ale doszliśmy
    > do wniosku ze pan miał dopłacić".

    tylko zobacz jak to wyglada - jest na formularzu rubryka "ilosc szkod w
    poprzednim roku", ja ja zostawiam przezornie pusta, oni mi smaza pismo
    "sprawdzilismy ze pan spowodowal trzy szkody, wiec stosujemy zwyzke o 100%,
    brakujaca skladke prosze wplacic w terminie ...".

    no i co teraz - nie podalem znanych sobie okolicznosci, czy z uwagi na
    zawarcie umowy bez tej odpowiedzi uwaza sie to za nieistotne ?

    czy moze wszystko zgodnie z przepisami - oni maja prawo żądać, a ja mam
    prawo odpowiedziec im "to nieistotne" :-)

    J.