  • Data: 2009-02-25 08:52:10
    Temat: Re: O strasznych atomach
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > tak gwoli "poszerzenia kąta widzenia" :)
    > to w detektorach półprzewodnikowych promieniowania jonizującego
    > przed powiedzmy, fotodiodą znajduje się tzw. scyntylator, czyli
    > może nie filtr, ale coś co zamienia kwanty promieniowania na najczęściej
    > ultrafioletowe błyski światła o natężeniu proporcjonalnym do energii
    > rejestrowanych cząstek

    I tak, i nie. To zależy jaki detektor i do czego. Te, o których napisałeś, to
    tzw. detektory scyntylacyjne, optyka [sa to raczej fotopowielacze]
    rzeczywiscie rejestruje błyk światła. Sam scyntylator to może być kryształ
    nieorganiczny, np. NaJ(Tl), a nawet jakiś polimer. Ale są też detektory
    promieniowania rentgenowskiego i gamma [ale tez np. elektronów], w których
    rejestracja oddziaływania czastki prom. jonizującego odbywa się bezpośrednio w
    półprzewodniku-jonizacja jest źródłem dodatkowych nośników prądu.
    Pozdrawiam
    -J.