  • Data: 2009-02-24 08:12:42
    Temat: Re: O strasznych atomach
    Od: "J." <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zrobiłem sobie teścik wpływu promieniotwórczości na szum

    > Ciekawe, czy dolatujące jądra helu robią matrycy jakieś kuku na zawsze...

    Jako eks-fizyk z demobilu uzupełnię nieco: Nie ma ŻADNYCH szans, by te efekty
    były spowodowane bezpośrednio przez cząstki alfa. Co ciekawe, Twój dozymetr
    TEŻ ich nie rejestruje. Zasieg w powietrzu tego promieniowania jest
    kilkucentymetrowy,a kartka papieru czy też filtr na matrycy zatrzyma je
    całkowicie, nawet jak pochodzą z ostatniej soczewki. Co więc rejestrujesz?
    Może to być wtórne promieniowanie hamowania i wzbudzenia ośrodka [miękki
    rentgen, UV] przez absorbowane gdzieś po drodze czastki alfa lub też
    promieniowanie beta i gamma z rozpadu radioaktywnych atomow tzw. szeregu
    promieniotwórczego, który powstaje na skutek rozpadu toru -kolejnym ogniwem
    jest jakiś promieniotwórczy pierwiastek, ten z kolei rozpada się na następny
    itd. -część będzie alfa, a częsc beta promieniotwórcza. Poza tym gamma i
    twardy rentgen są emitowane po pierwotnym rozpadzie w procesie tzw. relaksacji
    jąder.
    Nie jestem specjalista od uszkodzeń radiacyjnych, ale mogę śmiało
    twierdzić,że to promieniowanie [rentgen, gamma] nie jest w stanie uszkodzić
    matryc, no chyba że mówimy o wsadzeniu tego do reaktora atomowego lub innej
    sytuacji, gdzie te dawki beda naprawde potężne. W Czarnobylu podczas prac
    ratowniczych też elektronika siadała [ale nie wiem, czy tylko nie działała,
    czy umierała na zawsze]. Chodzi o małą tzw. gęstość jonizacji na drodze takich
    kwantów, stąd małe uszkodzenia radiacyjne jak i duża przenikliwosc tego
    promieniowania. Na pewno troche gorzej będzie z promieniowaniem beta, ale z
    braku szczegółowej wiedzy nie podejmuje się dokładniejszej oceny pod kątem
    poruszanego tematu. Duże dawki na pewno, elektronami w końcu można spawać, ale
    światłem też :-)
    Co do problemów jakie ma NASA itp. instytucje wysyłające matryce w kosmos.
    Tam kłopot jest innego rodzaju, a mianowicie promieniowanie korpuskularne o
    dużej energii i jednoczesnie sporej skutecznosci radiacyjnej. To są głownie
    wysokoenergetyczne protony, trochę cząstek alfa i tzw. ciezkich jonów
    [elektrony też, ale ich skuteczność jest o wiele mniejsza]. Problem w tym,że
    toto ma energie dziesiątki i setki razy większe co te biedne cząstki alfa z
    torowanego szkła w Jankowym obiektywie,w związku z czym przejdzie przez nawet
    b. masywne osłony, a bigosu na krzemie narobi. Głównym źródłem emisji tego
    promieniowania są rozbłyski słoneczne. Poza tym występuje ono w tzw. pasach
    van Allena w magnetosferze Ziemi i innych planet z polem magnetycznym. Były
    już przypadki uszkodzeń sond i satelitów. Np. o ile pamietam sonda Stardust
    straciła jeden tzw. star tracker -jest to rodzaj kamery [żeby nie było OT!] do
    orientacji w przestrzeni.
    Pozdrawiam
    -J.