  • 131. Data: 2015-08-11 00:29:30
    Temat: Re: O konkurencji na rynku
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 21:35:21 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Jak to było liczone? Gospodarstwo, które ma laptop, dwa tablety i trzy
    > smartfony, każdym z kartą SIM z oferty "na dwa lata", to ono ma sześć
    > przyłączy?

    https://mac.gov.pl/projekty/narodowy-plan-szerokopas
    mowy-i-budowa-sieci
    Mysle ze latwiej im policzyc ilosc przylaczy niz komputerow.

    Trudno powiedziec czy odjeli "firmowe" czy nie ...

    > Trzeba było zacząć spłacać pięćdziesiąt lat temu. Po piątaku wychodzi.

    No ale to pretensje do dziadkow :-)

    > Ogromne były. Jeden za drugim się do mnie zgłaszał w celu ogarnięcia
    > idiotyzmów w ustawie i napisania wniosku koncesyjnego. A klienci
    > *wtedy* gotowi byli płacić dużo. Co z tego, skoro pies ogrodnika
    > tylko patrzył jak tu dziabnąć w łydkę. A chyba nieszczepiony, więc
    > strach się zbliżyć.

    Ale pieniadze ci zglaszacy sie mieli ?
    Takie adekwatne, powiedzmy 100mln PLN ...

    > Od budynku, do budynku. Zakończenia w tzw "klozetach". Sieć obejmująca
    > wszystkie strategiczne punkty w tej wsi. Dwadzieścia lat minęło, nie
    > pamiętam wszystkiego. Zresztą sam tego nie widziałem, znajomi maczali
    > w tym palce.

    No to bajka z Europy
    http://arstechnica.com/tech-policy/2010/03/how-amste
    rdam-was-wired-for-open-access-fiber/1/

    -2005 poczatek,
    -podejrzenia komisji EU,
    -ledwie 40 tys budynkow (choc mieszkan to chyba wiecej)
    -kosztu nie podali - ciekawe jaki rzad ...

    > Najniższa stawka wynosiła zero.

    A przecietna ? Bo zaloze sie, ze za darmo tego nie robili, a to zero
    ... szkolyi inne miejskie instytucje ?

    > Czyli wszystko działa prawidłowo. Teraz Netia czy Orange nie ma interesu
    > obsłużyć każdego. Jak są małe trudności, to mówi spadaj. Bo jest pasożytem,
    > pasożytuje na własnej tkance utkanej przed laty. TPH może zarabiać tylko
    > na infrastrukturze -- więc dąży do jej rozudowy. A że zarabia mniej, za
    > to więcej musi się narobić? Cóż, taka karma. Nie każdy biznes musi być
    > od razu kopalnią złota.

    Ale skad wniosek, ze w TPH dzialoby sie lepiej ?
    Przeciez to TPH jest dzis czescia Orange i widac jak ma ochote budowac
    :-)

    > Bo TPH nie ma innego wyjścia. Jeśli zaś TP będzie mogło zarobić 18zł
    > mniejszym wysiłkiem, zrobi to mniejszym wysiłkiem. A przedłużenie
    > linii będzie czekać ad mortum defecatum.
    > Tak, nie świadczy.

    No to TP sie bardziej oplaca zainwestowac w przylacze budynku, niz
    TPH. A jednak nie inwestuje ...

    > Nawet bardzo wielu. Każda firma przewozowa jest takim pasożytem na
    > zdrowej tkance dróg i autostrad.

    moglbys tak rzec, ale ... kiedys panstwo na drogi przeznaczalo 30%
    wplywow z akcyzy od paliw. Choc to pewne niedopowiedzenie.
    Gdyby tak zechcialo kolejne 30% przeznaczyc, to bysmy mieli 100km
    nowej autostrady rocznie ... i brak bezrobotnych ?

    > "I wy też się musicie pogodzić z tym, że pójde do tych, co mają po 29zł".

    Ale takich nie ma. Jest jeden operator infrastruktury.
    I klient mu nawet nie powie, ze za drogo, bo z klientem nie rozmawia.

    Owszem, te rozne "pasozyty" moze by wtedy policzyly, ze lepiej zrobic
    wlasna siec ...

    > Może bliski jest już ten czas, kiedy ceny tak spadną, że się nie będzie
    > opłacało i wyłączą.

    Satelity czy kable ?
    Infrastruktura juz jest, teraz mozna zarabiac bez kosztow.
    Chyba ze kable wymagaja wymiany na nowe, a satelita sie zepsuje ...

    > To "u nas" można różnie rozumieć. W Europie jest tańszy. A co ważniejsze
    > -- po prostu *jest*. Może nam też sie uda zrobić ten kabel zanim satelity,
    > jak bociany, odlecą wszystkie do Afryki.

    Wszytko kwestia pieniedzy, wiec mysle, ze tak naraz nie odfruna - poki
    nie wszyscy maja kabel, to troche kanalow bedzie.

    J.

  • 132. Data: 2015-08-11 00:55:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wiele, tania sila robocza, wykwalifikowane kadry, dobra droga, telefon
    > oczywiscie tez, ale jak mowilismy - w oferowanej fabryce jest, a w
    > szczerym polu ani telefonu, ani pradu, wody, kanalizacji.

    Grupa jest o telefonach, dlatego o nich piszę. I nie jest to nadużycie
    -- jako czynnik oceny miejsca jest nie do pominięcia. I nie, nie może
    to być ten sam, co się z niego dzwoniło do KC.

    > W komertelu, czy jakos nie bylo problemu z 8 liniami dobrej jakosci w
    > zwyklym telefonie ?

    Jasne, że był. Przede wszystkim nie podłączyli wszystkich od razu.
    Monter przychodził co kilka tygodni i podłączał po jednej. Kombinując
    przy tym a to w tej studzience, a to w tamtej. Ciągnął kable raz z
    jednej głowicy w domu, raz z drugiej, próbował coś u sąsiada znaleźć.
    Ciągnął zresztą z tej centrali, cośmy ją tu dopiero co na obrazku
    oglądali. A rzecz miała miejsce dwie ulice dalej, jakieś 250 metrów
    w linii prostej.

    Ludzie dzwonili nie tylko z Warszawy, bo w innych miastach jeszcze
    takich rzeczy wtedy nie było, przynajmniej legalnych. Szczególnie
    dobrze zapamiętałem jednego takiego hodowcę jabłek z Mazowsza.
    Linię miał taką, że kombinowaliśmy jak koń pod górę żeby choć na
    2400 chodziło to stabilnie. Każde pieniądze by dał, żeby mieć choć
    trochę lepszą łączność. A miał co dawać, bo interez na jabłkach szedł
    dobrze. Z tym że Polak potrafi -- również sprzedać jabłka nie mając
    telefonu. Ale dla inwestorów z zagranicy było to niewyobrażalne --
    wszystko jest, traktory, drogie samochody, a telefonu brak. A sadu
    przecież sobie nie przeniesie do Warszawy, gdzie komertel podłączali
    z dnia na dzień (jak się udało).

    > Wykoszenia ... byc moze. Klient tam jednak woli placic za impulsy niz
    > za impulsy i internet. A i te impulsy o ile pamietam byly ciut lepsze
    > - po 18 co 6 minut ?

    Co sześć, ale dopiero od pewnego czasu. Zmienili to jak się podniósł
    szum, że w innych krajach telekomy zwracają providerom internetu
    połowę wpływów z połączeń. No to ludziom obniżyli cene o połowę,
    a nam pokazali figę. Woleli sami nie zarobić, a innych wykosić
    ekonomicznie. Ale nie chodziło o pieniądze, tylko o wygryzienie.

    > Ale czy nie lepiej by zarobili, gdyby tak nie kosili ? potrojnie - na
    > impulsach, na braku inwestycji w sprzet, i na laczach do providerow.
    > Moze jednak postanowili zrobic cos darmo dla publiki ... choc z dobrym
    > zyskiem.

    Oni swoją darmodajnię otworzyli dopiero wtedy, kiedy tych kilku
    providerów działających w kraju wyedukowoało sobie grupkę klientów,
    których można było przejąć kusząc mniejszymi kosztami.

    > fiat 126p rozumiem - wyrob samochodopodobny. Ale telefon ?

    Samochód zawsze można było sobie przywieźć z zachodu, jeśli miało się
    na to pieniądze. Koncesje nie były wymagane. Więc każdy nauczył się
    odróżniać wyrób samochodopodobny od samochodu. Normalnych telefonów
    nikt w kraju nie widywał, tylko wyroby telefonopodobne. Stąd brak
    wykształconej umiejętności oceny.

    > Po trochu sie zgodze, z drugiej strony - jednak cos 12 mln linii
    > mielismy. Z powodu cen GSM jeszcze przez pare lat nie stanowilo
    > konkurencji. Az potanialo i stacjonarne faktycznie umieraja.

    "Na odcinku biznesowym" komórki dużo wcześniej wyciapały stacjonarne.
    Ludzie woleli więcej zapłacić, a nie chrzanić sie z tym syfem. No,
    powiedzmy mniej sie chrzanić.

    > No i tak jakos bylo - linie abonenckie sie zbudowaly, centrale
    > wymienily na cyfrowe, swiatlowody MM polozyly, nawet na internet
    > przepustowosci starczylo ...

    A infrastruktury na wsi jak nie było, tak nie ma.

    > no coz, brak laczy MM, to pewnie i na komertel BMT.
    > Ale ... przed programem nikt nie narzekal, ze za malo :-)

    Za Gierka było coś koło dwóch milionów samochodów. I do tego planowano
    rozwój dróg. No, może będzie przyrastać kilka procent rocznie, aż się
    zbuduje drugą Polskę. Przed programem też nikt nie myślał, że młodzież
    będzie przez telefon grała w statki. I to, tfu, na oczach publicności
    telewizyjnej. Bo do rozmowy telefonicznej, to przecież trzeba założyć
    krawat, takie to wydarzenie.

    --
    Jarek

  • 133. Data: 2015-08-11 01:30:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > https://mac.gov.pl/projekty/narodowy-plan-szerokopas
    mowy-i-budowa-sieci

    Przejrzę sobie w wolnej chwili, bo długie. Na razie nie będę komentowł.

    > Ale pieniadze ci zglaszacy sie mieli ?
    > Takie adekwatne, powiedzmy 100mln PLN ...

    W imieniu jednych ganiałem do banku z poleceniem przelewu pierwszej raty
    opłaty koncesyjnej. Prawie pół miliona ECU (takie wirtualne pra-euro)
    przeliczone na złotówki. Nawet sobie ksero zrobiłem, bo ja nie co dzień
    takie drobne przelewy robię. Te sto milionów, to oczywiście tylko na sam
    początek. Chociaż musze przyznać, że inni z tej kolejki w lepszy sposób
    zainwestowali kasę.

    > A przecietna ? Bo zaloze sie, ze za darmo tego nie robili, a to zero
    > ... szkolyi inne miejskie instytucje ?

    Naprawdę nie pamiętam. Ale poguglałem -- program jest żywy do dzisiaj.
    Przychody z dzierżawy w sumie 2,1 miliona dolarów. Znaczy się dobrze
    ten biznes rozbuchali, trafiona inwestycja. Korzysta 80 firm, widać im
    się opłaca. Nawet mapka tych światłowodów jest dostępna.

    > Ale skad wniosek, ze w TPH dzialoby sie lepiej ?
    > Przeciez to TPH jest dzis czescia Orange i widac jak ma ochote budowac
    > :-)

    Bo jest częścią, więc nie ma ochoty. Myślałem, że to już jasne.
    Palo Alto Dark Fiber ma sie dobrze, choć w zasadzie niczego już
    nie musi budować, tylko pieniądze liczy.

    > No to TP sie bardziej oplaca zainwestowac w przylacze budynku, niz
    > TPH. A jednak nie inwestuje ...

    Bo to zła firma była. Orange nie lepsza. Też nie inwestuje.

> [...]
    > Gdyby tak zechcialo kolejne 30% przeznaczyc, to bysmy mieli 100km
    > nowej autostrady rocznie ... i brak bezrobotnych ?

    Akcyza od paliw jest podatkiem, a nie podatkiem na drogi. Rząd robi
    z tym co uważa za stosowne (po przyklepaniu budżetu przez sejm).
    My możemy najwyżej zmienić sejm i rząd, ale nie zasadę wykorzystania
    wpływów podatkowych.

    > Ale takich nie ma. Jest jeden operator infrastruktury.
    > I klient mu nawet nie powie, ze za drogo, bo z klientem nie rozmawia.

    Dlaczego jeden? Budować infrastrukturę może każdy. Wystarczy do tego
    zezwolenie za kilkaset złotych. A ponadto drobnostka -- pieniądze.
    I jeszcze jedno -- pewność, że tuż po rozpoczęciu inwestycji w
    zaniedbanym regionie, nie przypomni sobie o nim granatowy lub
    pomarańczowy pasożyt. I mając więcej kasy zrobi to w sposób wzorowy.
    Tak już bywało, więc z tą pewnością jest najgorzej.

    > Satelity czy kable ?
    > Infrastruktura juz jest, teraz mozna zarabiac bez kosztow.
    > Chyba ze kable wymagaja wymiany na nowe, a satelita sie zepsuje ...

    Satelity. Satelita ma ograniczaoną trwałość, nie to, że się nagle psuje.
    Nowych może już nie być. Wtedy wyłączą.

    > Wszytko kwestia pieniedzy, wiec mysle, ze tak naraz nie odfruna - poki
    > nie wszyscy maja kabel, to troche kanalow bedzie.

    Nie mówię, że naraz. Ciekawe tylko, czy wcześniej one się skończą, czy
    my sobie zbudujemy tę cholerną sieć.

    --
    Jarek

  • 134. Data: 2015-08-11 02:41:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2015 00:55:41 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Grupa jest o telefonach, dlatego o nich piszę. I nie jest to nadużycie
    > -- jako czynnik oceny miejsca jest nie do pominięcia. I nie, nie może
    > to być ten sam, co się z niego dzwoniło do KC.

    Jest nie do pominiecia. O ile inwestor taki madry, zeby sie o to
    zapytac zanim zainwestuje. I o ile nie da sie zbyc "w pare dni
    zalozymy".
    Ale naprawde nie rozumiem, czemu nie moze to byc ten, z ktorego sie do
    KP dzwonilo (bo do KC to chyba z Wielkiej Huty). Telefon jak telefon,
    tarcze ma, gdzie indziej tez mozna zadzwonic.
    Rządówka jakas czy co ?

    >>> 202122 wprowadili dla wykoszenia tych, co ośmielili się zarabiać na

    > Jasne, że był.

    Czyli nie w Komertelu ?

> [...]
    > przy tym a to w tej studzience, a to w tamtej. Ciągnął kable raz z
    > jednej głowicy w domu, raz z drugiej, próbował coś u sąsiada znaleźć.

    Ale to z powodu jakosci, czy dostepnosci ?

    Podejrzewam ze na tym zgnilym zachodzie, jakbys nagle potrzebowal 8
    telefonow, to tez by musieli kombinowac.

    > Co sześć, ale dopiero od pewnego czasu. Zmienili to jak się podniósł

    O ile pamietam to na zwykle numery bylo taniej po 22, a tu juz od 18.

> [...]
    > a nam pokazali figę. Woleli sami nie zarobić, a innych wykosić
    > ekonomicznie. Ale nie chodziło o pieniądze, tylko o wygryzienie.

    No, w tym przypadku moze juz tak, wczesniej to niekoniecznie ...

    > Oni swoją darmodajnię otworzyli dopiero wtedy, kiedy tych kilku
    > providerów działających w kraju wyedukowoało sobie grupkę klientów,
    > których można było przejąć kusząc mniejszymi kosztami.

    No ba, jeden klient to nie jest klient dla korporacji.
    Musi byc wieksze zapotrzebowanie, plan marketingowy itp.

> [...]
    > odróżniać wyrób samochodopodobny od samochodu. Normalnych telefonów
    > nikt w kraju nie widywał, tylko wyroby telefonopodobne. Stąd brak

    Zeby miec pieniadze, to nalezalo na zachod wyjechac do pracy. I wtedy
    sie zachodnie telefony widzialo. Podobne jakies.

    > "Na odcinku biznesowym" komórki dużo wcześniej wyciapały stacjonarne.
    > Ludzie woleli więcej zapłacić, a nie chrzanić sie z tym syfem. No,
    > powiedzmy mniej sie chrzanić.

    Na odcinku biznesowym to:
    -niektorzy nie mieli wyjscia, Centertel lub nic, ale to nie tacy, co
    fabryki kupowali,
    -lacznosc mobilna sie przydaje, nawet jesli drozsza,
    -ale stacjonarny tez sie przydaje, przynajmniej klienci wiedza, ze to
    nie jest firma-krzak.

    > A infrastruktury na wsi jak nie było, tak nie ma.

    No coz, z trzech znanych mi zadupi, w jednej neostrada jest, w drugiej
    raczej tez - na telefonie szkoly TP potwierdza, u soltysa nie,
    w trzeciej ... trudno powiedziec, strona nie przewiduje wsi bez ulic
    https://www.orange.pl/prt/pl/service_availability_ch
    eck/

    J.

  • 135. Data: 2015-08-11 03:37:53
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Nie, nie po to.

    Przez długi czas w ogóle nie było połączenia z kraju, do Komertela.
    Z Komertela bez problemu do kraju.

    > Nie, wcale nie od ręki. A przede wszystkim nie wszędzie, tylko
    > w miejscach uprzywilejowanych, nieskażonych syndromem BMT.

    Jednak łącze trzeba było doprowadzić... i nie zawsze było to najprostsze.

    > A chodziło tylko o jedno -- ten telefon DZIAŁAŁ!
    >
    > Tak, dokładnie to -- coś lepszego. To nam się mogło wydawać, że wrocławski
    > telefon "działa dobrze". Komertel był wydzieloną strefą numeracyjną (39),
    > obsłgiwaną przez centralę, w których nie było wybieraków o konstrukcji

    Nie tak odległe znów. Początkowo była to dedykowana łącznica PRX205, z
    analogowym polem komutacyjnym, OIDP na kontaktronach.
    Potem przełączono abonentów do wydzielonej części centrali EMNA, system
    5ESS, czyli Lucynka, na tymże module zrealizowano też numery wewnętrzne w
    firmie. I wtedy już było cyfrowo.

    > barwnie opisanej przez kol. ACMM. Za granice dzwoniło się wybierając
    > numer kierunkowy (nie, w "normalnym telefonie" nie było to normalne).
    > Z zagraniecy też można było się *zawsze* dodzwonić.

    za granicę z jednego zera się startowało, na kraj od razu wskaźnik, jak
    obecnie.
    Przychodząco bez problemu, istniały niejawne pętle badaniowe, czy co, jak
    ktoś wiedział, to symulował zadzwonienie z zagranicy i mógł się na Komertela
    dodzwonić.

    > Ale nie jedną tepsą. Dobry stan telefonii to efekt istniena sieci
    > komórkowych, w których tepsa nie miała nigdy znaczącej pozycji.
    > Ale starała się bruździć jak tylko się dało (w połączeniach
    > międzynarodowych, bo tylko tu mogła).

    Mnie niemal rozśmieszył... oj, nie pamiętam już kto, że ach, co to czego
    Tepsie nie zrobi, jak ją przez sądy przeciągnie, jak ją z torbami puści.
    Pardon le mot, CHUJ. Nawet pozwu nie było, zrobił z gęby cholewy.

    > "Pewne problemy", "przejściowe trudności" oraz "okresowe niedobory"
    > -- to znakomicie wpisuje się w narrację na temat tej firmy.

    Jak postawiono EWSD 36 tys. łączy, a potem 5ESS dodatkowe 24 tysiace, to już
    lepiej było.

    > Chyba nie tak słynny, bo nie kojarzę.

    Dyro bydgoskiej Tepsy pieklił się, że mu ludkowie kabzę usiłują napełnić...
    Paczcie, "pszetsiembjorca" nie chce pieniędzy od klientów... heheh...
    Program "Piraci".

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 136. Data: 2015-08-11 03:57:38
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > IMO - cos zle policzyles. Czy np wartosc amortyzacji wziales od
    > ksiegowej, a ona uwzgledniala ceny sprzed inflacji.

    Mnie chodziło tylko o rząd wielkości. A i tak liczyłem z ogromnym zapasem.

    > Swego czasu mowilo sie np ze koszt jednego portu abonenckiego na
    > nowoczesnej centrali to ~1500$. Nie wiem - moze TP potrafila
    > wynegocjowac cene 500$, ale te 1500$ rozlozone na 10 lat to 12.5$
    > miesiecznie. Dolar byl kiedys drozszy, wiec powiedzmy ze 50zl/mc.
    > Centrala moze dluzej wytrzyma, a moze nie, bo przyjdzie ja zastapic
    > jeszcze lepsza, odsetki bankowe trzeba placic.

    Wszystko uwzględniłem. Choć i tak były to szacunki. Tylko szacunki.

    > Z drugiej strony - UKE wyliczylo koszt WRL na 18zl/mc.
    > Przyjmijmy, ze to uzasadnione, no to przy abonamentach rzedu 40-60zl,
    > TP istotnie dobrze zarabiala ...

    Przecież to była chyba jedna z najzyskowniejszych firm w tamtych czasach?

    > czyli policzyles centrale MM ?

    Pierwsze - sam przecież na takiej robiłem. po ok. 1950 łączy w jedną i w
    drugą stronę, W ruchu było chyba coś po ok. 1800. Miałem pewne dane, które
    pozwoliły mi pobieżnie ustalić obłożenie (w godzinach roboczych b. wysokie),
    ostateczny szacunek, dla bezpieczeństwa, podzieliłem przez 10, więc zapas
    był naprawdę duży.

    > Tam istotnie wyniki mogly byc inne, ale trzeba doliczyc koszta wielu
    > kabli. A teraz ... ceny polaczen w calym kraju takie same, to taka
    > centrala same straty przynosi :-)

    Oszacowałem wszystko, co mogłem.

    > No coz, nie wiem po ile TP kupuje kable hurtem, ale dobre kable w
    > detalu sa raczej drogie ...

    Może chociaż nie rozsypią się po 2 latach?

    > Dlatego tylko na dwie.

    Ale tak zrobiony podział, to będzie sztuczny podział, nie będzie spowodowany
    raczej rzeczywistymi potrzebami, lecz ich sztucznym wytworzeniem.
    Bo to nawet, jak się obrazisz, to nie będziesz mógł do Bydgoszczy pojechać,
    bo ostatecznie jeden wuj będzie.

    > Mozliwe. Tak czy inaczej - jesli spojrzec na cene akcjii, to FT do nas
    > dolozyl.

    A później dołożył nam... Prosto w...
    Zresztą, co mnie File Transfer tak naprawdę obchodzi, ja tej żaby nie zjem,
    ja nawet POPa na komórkę nie mam.
    A i tak ktoś musiał się tą dołożoną kasą dobrze porzygać... Najpewniej do
    drugiej kieszeni... Będzie na kobity...

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205

  • 137. Data: 2015-08-11 04:08:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Jest nie do pominiecia. O ile inwestor taki madry, zeby sie o to
    > zapytac zanim zainwestuje. I o ile nie da sie zbyc "w pare dni
    > zalozymy".

    Nie da się zbyć. Jakość polskiej telefonii była w środowisku wręcz
    legendarna.

> [...]
    > KP dzwonilo (bo do KC to chyba z Wielkiej Huty). Telefon jak telefon,
    > tarcze ma, gdzie indziej tez mozna zadzwonic.

    Mógł mieć rozpasany kapitalista choćby taką fanaberyę, że chce osiem
    linii, a nie jedną. Bo nie przywykł dzielić numeru z cieciem na
    portierni. To też ważnie, nie tylko fatalna jakość głosu i niemożność
    dodzwonienia się.

    > Czyli nie w Komertelu ?

    Po co? Żeby było drożej?

    > Ale to z powodu jakosci, czy dostepnosci ?

    Dostępności. Jakość też nie powalała.

    > Podejrzewam ze na tym zgnilym zachodzie, jakbys nagle potrzebowal 8
    > telefonow, to tez by musieli kombinowac.

    Nie sądzę. Zresztą ja nie potrzebowałem nagle -- spokojnie mogło być
    na jutro lub nawet na pojutrze rano.

    > No ba, jeden klient to nie jest klient dla korporacji.
    > Musi byc wieksze zapotrzebowanie, plan marketingowy itp.

    Tych klientów przecież nie były tłumy. Drobne setki najwyżej, tak
    na początku. A tych co mieli Maca, to znałem wszystkich osobiście.
    Ze wszystkich operatorów tylko ja miałem know-how i potrafiłem to
    cholerstwo podłączyć. Kilkunastu się uzbierało w jakiś rok. Potem
    Apple zrobił coś, co dało się skonfigurować samemu nie będąc
    hackerem i nie wymagało specjalnej konfiguracji po stronie serwera.
    A tepsa wystawiła swoje modemy.

    > Zeby miec pieniadze, to nalezalo na zachod wyjechac do pracy. I wtedy
    > sie zachodnie telefony widzialo. Podobne jakies.

    Z perspektywy zbieracza tulipanów rzeczywiście wyglądały podobnie.

> [...]
    > raczej tez - na telefonie szkoly TP potwierdza, u soltysa nie,
    > w trzeciej ... trudno powiedziec, strona nie przewiduje wsi bez ulic

    Znam kilka osób, które się na na tym nacięły. Bo jak się czeknie tym
    avaliability, to jest, a jak przyjdzie co do czego, to nie ma. Pozytywna
    odpowiedź oznacza "tak, chyba mamy tam jakiś DSALAM". A nie to, że jest
    w nim wolny port. Moi sąsiedzi albo mają prędkość 2M zamiast 20M i rwącą
    się synchroniazację (bo kable takie), albo nic nie mają (bezprzewodowego
    interneta byś pan nie chciał, mamy w Orange promocję). A to nie zadupie,
    tylko miasto Warszawa.

    Ja mam też ciekawą sytuację. ADSL zsynchronizowany na 20 M i bardzo
    w tym stabilny. Ale coś się czasem raz na dobę rypie w warstwie IP.
    Długo nękałem Netię żeby coś z tym zrobiła. W końcu udało się podstępem
    ustalić, że to Orange ma zbyt wielki overbooking. Więc dali mi za jeden
    miesiąc 100% obniżki faktury, a w następnych 30%. I tak ma być aż do
    rozbudowy centrali przez Orange. Powiedzieli, że to za trzy miesiące.
    Ale one już minęły. Nie wiem, czy w trzy lata to zrobią -- bo i po co?
    Oni wszystkim podłączonym (ok. 3000 portów) powinni dać taką obniżkę,
    ale przecież sami z siebie nie dadzą. A większość i tak ma gorzej, bo
    stare sparciałe kable. Ludzie płacą za to dziadostwo -- bo jak pojechali
    na zachód do pracy, to tam też był internet. I też były w nim gołe baby.
    Podobny jakiś.

    --
    Jarek

  • 138. Data: 2015-08-11 04:21:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Przez długi czas w ogóle nie było połączenia z kraju, do Komertela.
    > Z Komertela bez problemu do kraju.

    A tak, nie było połączenia, całkiem o tym zapomniałem! Ale to chyba nie
    z czysto technicznych powodów? Podejrzewam, że długo nie potrafili się
    zdecydować ile za połączenie z kierunkiem 39 przyciąć. Bo to przecież
    przy tych telefonach często jakieś inwestory z Hameryki siedzą -- więc
    może brać jak za połączenie za ocean?

    --
    Jarek

  • 139. Data: 2015-08-11 11:39:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2015 04:21:48 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > zdecydować ile za połączenie z kierunkiem 39 przyciąć. Bo to przecież
    > przy tych telefonach często jakieś inwestory z Hameryki siedzą -- więc

    A nie negocjowali wydzielenie kierunkowego ?

    J.

  • 140. Data: 2015-08-11 11:59:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2015 04:08:42 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Nie da się zbyć. Jakość polskiej telefonii była w środowisku wręcz
    > legendarna.

    W srodowisku ktore juz zainwestowalo, tudziez w poradnikach roznego
    rodzaju.
    No dobra - inwestor moze poradniki i opinie przeczyta.

> [...]
    > linii, a nie jedną. Bo nie przywykł dzielić numeru z cieciem na
    > portierni. To też ważnie, nie tylko fatalna jakość głosu i niemożność

    Jak najbardziej sie z Toba zgadzam. Ale to wychodzilo po
    zainwestowaniu - przed to prezes telefon ma na biurku, sekretarka ma,
    portier ma :-)

    > Po co? Żeby było drożej?

    No i popatrz - dalo sie w zwyklym, 8 linii dobrej jakosci :-)

    > Dostępności. Jakość też nie powalała.

    > Nie sądzę. Zresztą ja nie potrzebowałem nagle -- spokojnie mogło być
    > na jutro lub nawet na pojutrze rano.

    W zaleznosci od obiektu - do budynku ze 100 mieszkaniami moze i
    doprowadzaja kabel na 150 par, do biurowca 1000, chyba, ze im sie
    udalo trakty cyfrowe juz utworzyc, ale do domku jednorodzinnego to
    raczej nie prowadza 10 par ...

    > Tych klientów przecież nie były tłumy. Drobne setki najwyżej, tak
    > na początku.

    Ale roslo szybko.

    > A tych co mieli Maca, to znałem wszystkich osobiście.

    Biorac pod uwage popularnosc makowki w Polsce, to o niczym nie
    swiadczy :-)

> [...]
    > odpowiedź oznacza "tak, chyba mamy tam jakiś DSALAM". A nie to, że jest
    > w nim wolny port. Moi sąsiedzi albo mają prędkość 2M zamiast 20M i rwącą

    Mozliwe, ale jedna neostrada na pewno dziala, bo u rodziny,
    w szkole podejrzewam ze dziala, to juz szanse sa.

> [...]
    > Długo nękałem Netię żeby coś z tym zrobiła. W końcu udało się podstępem
    > ustalić, że to Orange ma zbyt wielki overbooking.

    Czyli co - brak numerow IP do przydzialu ?

> [...]
    > stare sparciałe kable. Ludzie płacą za to dziadostwo -- bo jak pojechali
    > na zachód do pracy, to tam też był internet. I też były w nim gołe baby.

    Mialem i mam kontakty z Niemcami - u nich bylo i bywa podobnie a nawet
    gorzej.
    Ale jak juz LTE sie polaczy, to dziala blyskawicznie...

    J.