    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: O konkurencji na rynku
    Date: Fri, 7 Aug 2015 13:42:10 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > Hm, jak ktos juz telefon mial, to dzialal w miare dobrze, i to jeszcze
    > za PRL.
    > IMO - we Wroclawiu w 1997 TP byla bliska nasycenia rynku, chyba tylko
    > jeden znajomy telefonu nie mial.
    > Ale przyszla powodz, i TP miala tysiace kabli do wymiany.

    Nie miał, więc czekał, i czekał, i czekał... Nasycenie rynku jest wtedy,
    gdy jak się nie ma, a się chce, to się ów fakt zgłasza i następnego
    dnia już się ma. Więc to był tylko szczęśliwie wybrany podzbiór --
    statystyki są bezlitośnie, przez cały okres komuny co kilka lat
    zmienialiśmy się z Albanią na ostatnim miejscu w Europie pod względem
    liczby linii na tysiąc osób. A działało to fatalnie. Szczególnie gdy
    trzeba było *zamówić zamiejscową* -- często w ogóle nie było słychać.

    > Dawno nie probowalem nowego zalozyc, ale sadzac po tym co w internecie
    > napisali, to koledzy maja racje. TP/Orange wstrzymalo inwestycje.
    > Po co - zeby im sie zaraz jakis wirtualny pasozyt zalagl ?

    Zalęgnie się czy nie, interes jest żaden. Jeden dziwak chce założyć,
    podczas gdy inni rezygnują -- to z tego powodu nie opłaca się ciągnąć
    nowego kabla. Nie ma co owijać w bawełnę: TP/Orange wykończyło telefonię
    stacjonarną, korzystając przy tym z wydatnej pomocy rządowej, polskiej
    i francuskiej.

    > Ale z drugiej strony - w komorkach rewolucja cenowa. Stacjonarny
    > telefon traci sens, na sam telefon to juz nie namowia, a wielu
    > z nieho zrezygnowalo bo za drogo.
    > Internet, telewizja - to jeszcze ma sens.
    > Ale sam telefon - nie oplaci sie.

    Za drogo jest bo UKE jest nieugięty i odrzucał i odrzuca wszystkie
    wnioski TP/Orange o obniżkę taryf abonamentowych? Podnieśli cenę, co
    dało firmie "pozytywny efekt ekonomiczny", a potem żal było obniżać
    z uwagi na ten efekt. A przy takich cenach nic dziwnego, że zdechło.

    > bez przesady, ale tych protokolow troche bylo.
    > Najpierw nam rzady mozliwie drogo sprzedaly to co mielismy
    > najcenniejszego - czyli "pustynie telekomunikacyjna", potem weszly
    > uregulowania unijne, Strezynska tak calkiem sama tej telefonii nie
    > polozyla.

    Panowie, odczepcie się może od Streżynskiej! Ani mi ona krewną, ani
    powinowatą, ale przed głupimi oskarżeniami bronić będę każdego.
    Zwłaszcza że nie dość, że nie położyła, to robiła co mogła, by ta
    telefonia się do reszty nie wyłożyła. Czasem nawet więcej niż mogła.
    A że niewiele już się dało, to co innego.

    Pierwotny plan władzy był taki: wyznaczmy datę okresu ochronnego dla
    monopolisty (na rok 2002), oni będą się wtedy sprężać by zdążyć nam
    tę pustynię zazielenić i na tym zarobić, a potem przyjdzie konkurencja
    i ceny obniży. Chłopaki nie mieli wyobraźni -- myśleli, że jak przez
    poprzednie sto lat telefonia zmieniła się niewiele, to przez następne
    sto będzie tak samo. Tymczasem przyszła nowa technologia (komórki)
    i tam rozegrała się walka konkurencyjna. A kable myszy jedzą.

    > Ale to poczatkow szukaj gdzies w 1980r - jakby Jaruzelski nie
    > zaplanowal stanu wojennego, to by pozniej nie trzeba budzetu ratowac
    > sprzedaza monopolu.

    Dlaczego mam nie szukać w 1945 roku? Albo całą winą nie obciążyć zaborców?
    Lub liberum veto i rozpasania szlachecko-magnackiego?

    --
    Jarek