  • 161. Data: 2013-08-15 12:38:58
    Temat: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Od: Jawi <t...@p...pl>

    W dniu 2013-08-04 19:55, Marcin N pisze:

    > Nie całkiem sam, ale z kumplem - informatykiem od 20 lat, który na
    > Linuxie zęby zjadł.
    Widać cała wina użytkownika :))) System jest jak najbardziej ok.

  • 162. Data: 2013-08-17 23:29:01
    Od: Baranek <b...@h...invalid>

    Dnia Thu, 15 Aug 2013 04:26:37 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

    > Chcesz poszczególne pliki? :D

    Jeśli masz jakieś interesujące przykłady niezgodności i możesz je
    upublicznić, to czemu nie. Używam do pracy równolegle MSO i LO, więc jeżeli
    miałbym się w kwestii ich niekompatybilności czegoś nauczyć, na pewno
    jestem chętny.

    > Niestety - DOCX czy DOC stał się standardem. Możesz się wściekać (tak jak
    > ja), kwiczeć, stękać i dostać pryszczy. W 99% przypadków wysłanie DOCX czy
    > DOC załatwi temat, wysłanie ODT spowoduje reakcję ,,WTF"?

    Wymienione zajęcia w tej materii pozostawię Tobie. DOCX czy DOC nie są
    żadnymi standardami. Przynajmniej tak długo, jak pod pojęciem standardu
    rozumienmy oficjalnie ujętą normę. Używanie ich do wymiany plików
    tekstowych stało się normą w sensie zwyczajowym, z racji popularności MSO,
    ale "WTF", wg moich obserwacji, powinno zdarzać się coraz rzadziej, gdyż
    niewielki odsetek firm używa AOO lub LO, a ich pracownicy wysyłają
    dokumenty w tym formacie. Zresztą, o ile się nie mylę, nowsze wersje MSO
    czytają ODT bez protez, co oznacza automatyczne otwieranie takiego
    dokumentu.

    > Aha. A później spróbowałem używać LibreOffice. Dawno nie dostałem takiego
    > wścieku. Gdyż logika tego czegoś uwłacza każdemu myślącemu normalnie
    > człowiekowi.

    Mocno powiedziane. Brzmiałoby keszcze mocniej, gdybyś miał jakieś konkretne
    przykłady. I nie wyglądałoby tak śmiesznie, gdybyś nie musiał dla poparcia
    swoich słów wyciąć fragment, który tu następował, a który świadczył, że
    zdarzyło Ci się ugrzęznąć na dość prostym i logicznym zadaniu.
    Piszę tu o logice, bo akurat w Twoim przykładzie podejście w AOO-LO wygląda
    mi zdecydowanie logiczniej od MSO. Dla tego jednego efektu w MSO powołano
    dodatkowy byt - owo graficzne tło strony, które w OO jest po prostu zbędne.

    Pozdrawiam

    Baranek

  • 163. Data: 2013-08-18 00:57:34
    Od: Baranek <b...@h...invalid>

    Dnia Thu, 15 Aug 2013 04:06:37 +0200, Przemysław Ryk napisał(a):

> [...]

    Kilka uwag do wybranych fragmentów...
    [...]
    > (ciach...)
    /oracle-pdf-import-extension

    > Edycja dokumentu na bazie PDFa - powiem tak - dość odważne podejście.
    > Szczególnie jeżeli ktoś wymienia dokumenty z użytkownikiem MS Office. Po
    > części pewnie wynika to z zamkniętego formatu DOCX, po części z ,,logiki"
    > autorów Open/LibreOffice.

    Zgadzam się, że edycja dokumentu otrzymanego w PDF-ie to dość dziwna metoda
    popełniania samobójstwa. Tyle, że nie ma to nic wspólnego z zaletami lub
    wadami OO czy MSO. Owszem, wspomniana wtyczka pozwala na import PDF-a, ale
    nie do Writera, lecz do Drawa (lub Impressa). Zaleta, gdy w akcie rozpaczy
    chcemy zmienić kilka drobiazgów w 1-2 stronnicowym dokumencie. Podobne
    efekty (podobnie kiepskie) uzyskamy za pomocą "konwerterów" PDF-DOC.

    [...]
    > Jak zawsze - zależy od zastosowań i możliwej do uzyskania pomocy. Ja staram
    > się być samowystarczalny. Windows znam po prostu lepiej. I jak postawiłem
    > serwer FTP dla zaprzyjaźnionego stowarzyszenia, to on stoi na maszynie z
    > Windows na pokładzie. Może pod takie zastosowania pingwin byłby lepszy, może
    > mniejszych zasobów sprzętowych by potrzebował. Ale jak sobie pomyślę, ile
    > czasu by mi zeszło na rozkminianie tego, co z czym, jak i w ogóle... Nie
    > kalkuluje mi się.

    Tu akurat nie Ty podejmowałeś decyzję. To zaprzyjażnione stowarzyszenie
    wolało Ciebie (i Twoje warunki - Windows), niż teoretycznie tańszego
    Linuksa + inną żywą siłę roboczą.

    [...]
    > Przyzwyczajenia są bardzo wredne. Cyrk odnośnie wstążki, która pojawiła się
    > w MS Office 2007 pamiętasz? Jaki był najczęstszy argument przeciw? Bo z
    > tego, co ja kojarzę był to tekst ,,bo jest inaczej niż w poprzednim Wordzie".
    > Dlaczego to tak bolało? Bo Użyszkodnicy nauczeni byli klikać metodą małpy.
    > Zabrałbyś im Office'a 2003 i dał OpenOffice - i miałbyś ten sam płacz.

    Nie przesadzaj. Wstążka to naprawdę poważna zmiana interfejsu. W moich
    obserwacjach "Wordowiec" posadzony do Writera (dopóki nie wchodzimy w
    zaawansowane zadania) zacinał się dopiero przy numeracji stron (w OO
    automat do wstawiania numerków dostępny jest jako dodatek)

    [...]
    > I tu jest koniec dyskusji - dla domowego użytkownika. Mogę Ci wystawić za
    > chwilę dwa szablony dokumentów, które trzeba było osobno przygotować dla
    > LibreOffice'a, gdyż - choć bardzo proste - to przepisania z Worda 2010 nie
    > miały prawa wytrzymać. Trochę tu winię ,,logikę" LibreWritera. Chcesz -
    > pooglądasz. :D

    Cały czas usiłujesz oprzeć argumentację na fakcie, że OO nie jest tym samym
    programem co MSO. Ano nie jest. Sugerujesz przy tym, że na najważniejszym
    zadaniem OO jest idealna współpraca z posiadaczami MSO. Nooo nie jest.
    Jeżeli zechcę w swoim biurze wprowadzić OO, to nie po to, żeby części ludzi
    fundować MSO i martwić się, czy ich niezgodności nie zabiją. Takie decyzje
    powinno się podejmować świadomie i najczęściej tak się je podejmuje.

    [...]

    > Nie tak do końca.
    > Dam Ci stanowisko z pingwinem, inkscape, gimpem i Scribusem. A potem powiem
    > - skalibruj ten monitor.

    Złośliwy, a dokładniej bezsensowne złośliwy "zawodowiec". Przepraszam za
    takie czepianie się za pomocą cudzysłowu, ale zawodowiec wie, co może
    zdziałać określonymi narzędziami i albo kopie dół łopatą, albo bez koparki
    nie zawija rękawów.

    > Dam Ci stanowisko - typowo biurowa praca, Excel wykorzystywany. Jest trochę
    > arkuszy wzajemnie korzystających z danych, używających kilku makr.
    > Dam Ci stanowisko - potrzeba użwywania kilku szablonów, pliki wymieniane
    > między użytkownikami MS Office, a Ty masz LibreOffice. Opcję rozjeżdżania
    > się elementów widzisz niechętnie.

    No i znów ta wymiana. Uważasz, że świecie wszyscy chcą komplikować sobie
    życie i nie umieją organizować sobie jednorodnego środowiska pracy?

    [...]
    > Odważna teza. Serio - GIMP, Inkscape, Sribus, to nie są odpowiedniki - po
    > kolei - Photoshopa, Illustratora, InDesigna.

    Hmm. Niby Ty to wiesz, ale sugerujesz, że inni na pewno nie. Albo, że małpa
    z Photoshopem uzyska lepsze efekty, niż małpa z GIMPem.

    > Weź np. Pain .NET dla Windows z raczej normalnymi skrótami klawiaturowymi
    > (raczej przypominającymi to, co w większości nawet komercyjnego softu można
    > spotkać) i weź GIMPa z jego popierdaczonym wszystkim - od interfejsu
    > począwszy, po skróty klawiaturowe. A potem pogadamy o tej ,,lekiej"
    > odmienności...

    MSZ tutaj zbytnio polegasz na osobistym (negatywnym) doświadczeniu. Z
    pewnością zawodowiec przesiadający się na mocno odmienny program cierpi
    sakramenckie katusze. Z radością zauważa każde podobieństwo do swojego
    podstawowego narzędzia i pluje, gdy nic takiego nie zobaczy. Jednak (znów
    MSZ) większość pomyj wylewanych na GIMPa wynika z interfejsu
    wielookienkowego, zaprojektowanego pod linuksowe menedżery okien. W Windows
    taka filozofia słabo się sprawdzała, m.in. dlatego, że Windowsowy menedżer
    okien nie potrafi ich obsługiwać tak dobrze, jak linuksowe. A w związku z
    tym wygląda skrajnie obco dla Windowsowca, który w dodatku nie widzi jego
    zalet. O ile się nie mylę, po instalacji GIMP nadal domyślnie uruchamia się
    "wielookienkowo", więc możliwość włączenia "jednookienkowości" w niewielkim
    stopniu wpływa na wrażenie dziwności interfejsu u nowych użytkowników.

    Pozdrawiam

    Baranek

  • 164. Data: 2013-08-18 18:58:53
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    Przemysław Ryk <p...@g...com> wrote:
    > Edycja dokumentu na bazie PDFa - powiem tak - dość odważne podejście.
    > Szczególnie jeżeli ktoś wymienia dokumenty z użytkownikiem MS Office. Po
    > części pewnie wynika to z zamkniętego formatu DOCX,

    OOXML nie jest zamknięty. Jest standardem ISO w przeciwieństwie do ODF,
    którego obecnie używana w AOO i LO wersja 1.2 Extended takim standardem
    nie jest. Starsze formaty binarne MSO także już od dość dawna mają
    opublikowaną specyfikację więc argument o zamkniętości jest obecnie
    nieprawdziwy.

    --
    Piotr Borkowski

  • 165. Data: 2013-08-18 19:18:54
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    Baranek <b...@h...invalid> wrote:
> [...]

    > dokumenty Worda jest chora. To jest inny program. Takie przekonanie to
    > efekt ukrytego założenia, że dokumenty Worda są jakimkolwiek standardem

    Są standardem ISO/IEC 29500.

    --
    Piotr Borkowski

  • 166. Data: 2013-08-18 20:03:02
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Sun, 18 Aug 2013 16:58:53 +0000, Piotr B. [pb2004]
    wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

> [...]
    > nie jest. Starsze formaty binarne MSO także już od dość dawna mają
    > opublikowaną specyfikację więc argument o zamkniętości jest obecnie

    OOXML jest otwarty tylko z nazwy, zawiera zamknięte elementy. Ale to
    jeszcze mały problem.

    Większy jest tego rodzaju, że standardy są uzgadniane, są pewną formą
    umowy zainteresowanych osób twierdzących, że uznają standard. A OOXML
    był głosowany wiele razy i złośliwi mówią, że za były głosy jednej
    firmy wraz z dużą liczbą platynowych partnerek, tfu, partnerów. Przez co
    nie wierzę, że OOXML kiedykolwiek stanie się de facto standardem.

    --
    Edek

  • 167. Data: 2013-08-18 22:28:55
    Od: Baranek <b...@h...invalid>

    Dnia Sun, 18 Aug 2013 17:18:54 +0000 (UTC), Piotr B. [pb2004] napisał(a):

    > Są standardem ISO/IEC 29500.

    Tylko OOXML, czyli wersje xxxX.
    Ta norma zresztą zawiera chyba nadal mój ulubiny kwiatek normatywny: "auto
    space like Word95".

    Pozdrawiam

    Baranek

  • 168. Data: 2013-08-18 23:11:56
    Od: Baranek <b...@h...invalid>

    Dnia Sun, 18 Aug 2013 18:03:02 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

> [...]
    > firmy wraz z dużą liczbą platynowych partnerek, tfu, partnerów. Przez co
    > nie wierzę, że OOXML kiedykolwiek stanie się de facto standardem.

    Chyba jednak odwróciłeś ważność argumentów. Sposób przegłosowania normy
    uznałbym jedynie za sygnał, że dokument śmierdzi. Gdyby nie zawierała ona
    elementów zamkniętych i sam MS się jej trzymał, nie widziałbym problemu z
    nazywaniem jej standardem.

    Pozdrawiam

    Baranek

  • 169. Data: 2013-08-18 23:42:39
    Od: Michal <n...@z...com>

    On 15/08/2013 03:06 Przemysław Ryk wrote:

> [...]
    > pojawiła się w MS Office 2007 pamiętasz? Jaki był najczęstszy
    > argument przeciw? Bo z tego, co ja kojarzę był to tekst ,,bo jest

    Z mojego doświadczenia najczęściej podnoszonym problemem było "to mi
    zajmuje kawałek ekranu, da się to wyłączyć?"

    > Tutaj jeszcze jest w miarę OK.

    dlaczego w "miarę"?

    > Przepraszam - jestem może ,,skażony", ale nie pisz / nie mów w mojej
    > obecności o GIMPie. Programu o bardziej skretyniałym interfejsie i
    > bardziej posranych skrótach klawiaturowych, to chyba nie widziałem.

    Bądź konsekwentny - sam parę akapitów wyżej pisałeś o przyzwyczajeniach.
    Przez kilka lat obrabiałem zdjęcia w Digikam i Gimp. A ponieważ nie
    miałem nawyków z programów Adobe wiec nie zauważyłem żadnego
    "skretyniałego interfejsu" ani "posranych skrótów klawiaturowych".

    > Nie tak do końca.
    > Dam Ci stanowisko z pingwinem, inkscape, gimpem i Scribusem. A potem
    > powiem - skalibruj ten monitor.

    Proszę bardzo: http://www.argyllcms.com/ - o ile wiem działa z
    większością dostępnych czujników. Nie jest to może najłatwiejsza (czytaj
    klikalna) procedura, ale działa.

> [...]
    > wymieniane między użytkownikami MS Office, a Ty masz LibreOffice.
    > Opcję rozjeżdżania się elementów widzisz niechętnie.

    miałem parę razy problemy z wymianą dokumentów pomiędzy różnymi wersjami
    MS Office (różnymi w sensie numerków lub systemów operacyjnych) więc nie
    dziwią mnie problemy z wymianą pomiędzy różnymi programami. Ale niestety
    tu LO ma jeszcze sporo do nadrobienia.

    > Odważna teza. Serio - GIMP, Inkscape, Sribus, to nie są odpowiedniki
    > - po kolei - Photoshopa, Illustratora, InDesigna.

    Nie są. Ale w większości przypadków wystarczają nawet do zastosowań w
    małym biznesie. Spotkałem kiedyś młodego człowieka, który poznał Inskape
    na tyle, że ograniczała go tylko wyobraźnia. I tym Inskapem,
    współpracując z drukarniami, zarabiał na codzienny kieliszek chleba.
    Używał MacOs więc nie była to kwestia niedostępności Ilustratora tylko
    świadomego wyboru.

> [...]
    > komercyjnego softu można spotkać) i weź GIMPa z jego popierdaczonym
    > wszystkim - od interfejsu począwszy, po skróty klawiaturowe. A potem

    Patrz wyżej...

    Wszystkich zapewniających o stabilności Windows poprosiłbym o
    wyjaśnienie jak to możliwe że od czasu do czasu, losowo, bez żadnej
    prawidłowości jeden z trzydziestu-kilku identycznych(*) komputerów
    "zapomina" jakie i gdzie ma dostępne drukarki sieciowe (czasem jednego
    użytkownika, czasem wszystkich)... albo jak to jest że (nadal mówimy o
    identycznych komputerach) jeden z trzydziestu-kilku komputerów nagle nie
    należy do domeny i trzeba go znów przyłączyć. Po czym to samo dzieje się
    za dwa dni, za dwa miesiące, za rok, albo wcale. Loteria kompletna. Albo
    dlaczego jeśli wyciągniemy kabelek sieciowy z maszyny należącej do
    domeny czasem wyświetlany jest komunikat że korzystamy z profilu
    tymczasowego, a czasem nie i problem się ujawnia dopiero przy próbie
    zapisu na dysku sieciowym... A może ktoś wie jak to jest, że czasem w
    Office wskazanie literki dysku sieciowego powoduje wyświetlenie
    komunikatu o braku uprawnień do zapisu, ale wpisanie (lub wyklikanie)
    całej ścieżki pozwala zapisać w tym samym miejscu bez problemu?

    Takie drobiazgi nie są może problemem (a wymieniłem tylko kilka z
    którymi najczęściej się spotykam) jak mamy do czynienia z kilkoma
    komputerami, ale jak mamy ich kilkaset to wygląda to trochę inaczej...

    (*) pisząc identycznych mam na myśli identyczny hardware i system
    odtwarzany, jednocześnie na wszystkich komputerach, z tego samego obrazu.

    --
    Michał

  • 170. Data: 2013-08-19 17:38:54
    Od: "Piotr B. [pb2004]" <p...@n...pl>

    Edek <e...@g...com> wrote:
    > Szarym od mżawki świtem Sun, 18 Aug 2013 16:58:53 +0000, Piotr B. [pb2004]
    > wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > OOXML jest otwarty tylko z nazwy, zawiera zamknięte elementy. Ale to
    > jeszcze mały problem.

    Wersja Strict czy Transitional? O jakie konkretnie elementy zamknięte
    chodzi?

> [...]
    > firmy wraz z dużą liczbą platynowych partnerek, tfu, partnerów. Przez co
    > nie wierzę, że OOXML kiedykolwiek stanie się de facto standardem.

    W przeciwieństwie do ODF najnowsza wersja OOXML przeszła proces i jest
    standardem ISO. Po przeciwnej stronie jest tylko kulawe ODF 1.1
    nieużywane domyślnie w żadnym pakiecie.

    --
    Piotr Borkowski