    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 20 Mar 2013 16:10:44 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Nowoczesne procesory - jak to z nimi jest?
    From: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu wtorek, 19 marca 2013 22:34:18 UTC+1 użytkownik R.e.m.e.K napisał:

    > Witam
    > I naszla mnie watpliwosc. Czy w ogole wspolczesne kompilatory, maszyny
    > wirtualne potrafia te featuresy wykorzystac? Czy moze cala para idzie w
    > gwizdek? Bo choc procek oferuje super rozkazy z grupy SIMD to kompilator i
    > tak za glupi by ich uzyc i wali wszystko od dziesiecioleci w te sama petelke
    > robiac po staremu 100x dluzej niz by mogl?
    > Jak to jest?

    Prosty algorytm zwyczajnie nie może optymalizować. Musiałby dla wszystkich
    możliwych danych, sprawdzić wszystkie programy, wybrać te które dają poprawne
    wyniki, a z tych wybrać ten, który działa najszybciej. Dlatego im więcej
    konkretnych przykładów oprogramują twórcy kompilatorów, tym kompilator
    lepiej optymalizuje. Oprogramowanie "im więcej" zajmuje dużo czasu, dlatego
    dobry kompilator na dany procesor może wyjść jedynie z dużym opóźnieniem.
    Duże opóźnienie oznacza że na rynku będzie już inny procesor i nie warto
    pisać wyśrubowanego kompilatora, bo się przedawni zanim zostanie ukończony.

    Podejrzewam, że jakby rozwój procesorów nagle zamarł i na każdym komputerze
    byłby ten sam procesor przez następne 10 lat, to za 2-3 lata ktoś by napisał
    kompilator generujący 2-3 razy szybszy kod. W czasach gdy się interesowałem
    tą tematyką sprawy właśnie tak się miały. Gdy wyszedł dobry kompilator na
    procesory pentium, to zwykle generował kod 3 razy szybszy niż poprzednie
    kompilatory. Podejrzewam że dziś jest podobnie, jakby wyszedł dobry kompilator
    na dany procesor, to by też była taka różnica.