    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Nowa matryca Canona
    Date: Tue, 17 Sep 2013 15:39:55 +0200

    "Ergie" <e...@s...pl> wrote:

    Oczywiście masz całkowitą rację w tym wpisie i dzięki, że chciało Ci
    się to tak jasno ująć.

    Jakość obrazu (która jest tylko jednym z elementów możliwości
    aparatu, niekoniecznie najważniejszym) wciąż traci na znaczeniu wraz
    z jej poprawą - po prostu jakość robi się powoli "enough good".

    A jednocześnie! :) Jednocześnie wciąż pozostaje bardzo ważna,
    gdy walczymy o naprawdę maksymalną jakość bez sztucznego doświetlania
    sceny oraz gdy zyskamy świadomość jak bardzo nasze myślenie o fotografii
    może być zabetonowane schematem pamiątkowego pstrykactwa "ładnych
    obrazków".
    Otóż większość spraw ważnych dla ludzi rozgrywa się dziś we
    wnętrzach - od narodzin aż po śmierć żyjemy w ciemnych jaskiniach,
    tymczasem zdjęcia przyzwyczailiśmy się robić w nietypowych dla nas
    sytuacjach (wpływ słońca na głowę? ;) , gdzie światła jest 1000,
    10.000 razy więcej!

    > Te niby kolosalne różnice w punktacji DxO

    Czepnę się określenia "kolosalne" - dla mnie one są nieduże, bo po
    prostu poziom jakości wciąż uważam za bardzo niski... :)

    > nie przekładają się nawet w jednym promilu na jakość odbitek w
    > formacie 10x15 i może mają 1% wpływu na jakość odbitek w formacie a4.

    Ostatnią odbitkę 10x15 zrobiłem lata temu wraz z ostatnim
    analogiem***... :) Teraz powiększam bardzo niewiele, za to od razu
    w dużym formacie.

    *** Jakoś zawsze było to związane u mnie ze zmianą techniki -
    ostatnią odbitkę 6x9 zrobiłem dawno temu wraz z odejściem od B&W
    (w zwykłych fotach typu pamiątkowego).

    > a że znacznie częściej mamy przy sobie telefon niż aparat stąd
    > większość zdjęć jak to nazywasz "reporterskich" w ostatnim czasie
    > powstaje telefonami.

    Jakość też jest niestety "odpowiednia".

    W świecie dzieją się różne straszne rzeczy, a media próbują czasem
    jeszcze podgrzać atmosferę robiąc "gwóźdź do trumny reżimu", bądź
    "wezwanie do masowej rewolucji" z takiegoż zapisu "strasznego
    wydarzenia" w jakiejś Syrii czy Iranie, bądź innych rejonów nielubianych
    przez Izrael. Puszczam, a tam latają jakieś kwadraty, to czarne, to
    zielone - gdyby nie usłużne media sam bym się nie domyślił, że mam wziąć
    udział w rewolucji, bądź tylko dać zgodę na kolejną "kinetyczną operację
    pokojową".

    Nie przypadkiem cały segment naszego języka dotyczy światła lub jego
    braku - mówimy o "ujawnieniu", "wyjściu na światło dzienne",
    "oświeceniu", "skryciu w mrokach", itd.

    Fotografia, a zwłaszcza cyfrowa + Internet pozwalają nam w
    niespotykanym dotąd stopniu zdobywać wiedzę o świecie takim, jakim
    jest on naprawdę, ale trzeba też zauważyć, że jak na razie większość
    "fotograficznej prawdy" dotyczy spraw, które już wyszły na światło
    słoneczne. Wnętrza pozostają jak na razie "rewirami zamkniętymi".

    Odszedłem trochę od tematu - robiąc zdjęcia "dla obrazu" po prostu
    wymagam jakości! A często - im gorsze światło, tym lepsza fotografia!

    A tak w ogóle, jakie to smakowitości czekają nas we wnętrzach! To
    miękkie, odbite światło, te skrywane emocje, gdy oczom wydaje się, ze
    już nikt nie widzi... :)

    > A 10 lat to zaledwie mgnienie w historii fotografii.

    No tak, ale my nie jesteśmy jeszcze historią. I nie zrobimy za 10
    lat dzisiejszych zdjęć... :) Dlatego żądam jakości jak najszybciej -
    klienci muszą po prostu przestać kupować to, co już mają w kilku
    egzemplarzach. Dlatego z taką przyjemnością widzę te 25-30% spadki
    sprzedaży po ataku telefonów i pierwsze wyraźne objawy wzięcia się do
    roboty przez producentów - po 10 latach stagnacji i odcinania kuponów.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]