  • 71. Data: 2022-03-24 17:58:30
    Temat: Re: Nieznana Zachodowi elektronika
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Mar 2022 16:30:28 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > Też nie rozumiem ekscytacji. Albo działa i wtedy nie ma co zmieniać,
    > albo nie działa i mu przerobienie na SMD i azotek galu nic nie da.
    > W magazynie leżało, to wzięli co mieli.

    No ba - nie wiadomo kto wziął i dlaczego.

    Może wyprzedaż staroci z magazynu i tak trafilo na zachód.

    Tak jakbym mial oceniac np na podstawie tego
    https://www.ebay.com/itm/224809566130

    P.S. A moze bym sie dowiedzial jak zyrokompas dziala?
    https://www.ebay.com/itm/224718761811

    Bo w internecie jakies niepelne opisy, i nie potrafie zrozumiec.

    J.

  • 72. Data: 2022-04-25 14:22:57
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):

    > Mniejsza o to. Amerykańce posyłają na ukrainę takie zabawki.
    > SwitchBlade 600 & 300
    > https://www.youtube.com/results?search_query=SwitchB
    lade+300

    PL zaś posyła np. takie:
    https://youtu.be/zzzOH5fBAqw

  • 73. Data: 2022-04-25 14:55:10
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):

    > Większośc ludzi mających pojęcie co to 2N3055 w TO-3 chyba już nie żyje.
    > Może dlatego jest *nieznana*.

    OT
    Historia polskich tranzystorów
    https://youtu.be/461nGnqKtVE

  • 74. Data: 2022-04-25 19:16:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dodatkowo flary mogą dawać mocną dyspersję i dyfrakcję w optyce rakiety (podobnie jak
    ludzka soczewka).

    -----
    > Skoro flary działają, to raczej nie, w sensie, że nie ma analizy obrazu innej, niż
    "plamka ciepła".

  • 75. Data: 2022-04-25 21:21:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/04/2022 19:16, ąćęłńóśźż wrote:
    > Dodatkowo flary mogą dawać mocną dyspersję i dyfrakcję w optyce rakiety
    > (podobnie jak ludzka soczewka).

    Na filmach kręconych telefonem ani śladu po takich efektach. Widać ładny
    helikopter + kilka jasnych plamek. Z punktu widzenia ML/AI jakośc obrazu
    jest dostateczna aby odróżnić helikopter od palącego się obok kawałka
    metalu.

    W ogóle to interesujący temat jest. Czołgi można zobaczyć z kilometra,
    byleczym na poziomie konsumeckiej kamery. Zidentyfikować precyzyjnie, z
    bardzo may marginesem błedu, używają AI/ML. Wysyłasz drona "w to miejsce
    w promieniu 2km szukaj czołgów", niech sam szuka i na nie spada, bez
    udziału człowieka. Rój cały...

    Ze statkami chyba jeszcze prościej, nie tylko "statek" ale konkretnie
    jaki statek, da się zidentyfikować i nakierować rakietę bezpośrednio na
    wybrany cel bez udziału człowieka i z niewielkim pojęciem o jego pozycji.

    To nie jest SciFi, tylko technologia dostepna dla dzieciaków z Pythonem
    i kamerką w Pi w cenie 200zł. Dlaczego nie ma jej jeszcze w wojsku?

  • 76. Data: 2022-04-25 22:06:34
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > Zrobili nawet samoj bolszoj tranzystor:
    >
    > https://youtu.be/QBaBdGlcnug?t=161

    100W, 25A w latach 60 w kacapowie, no robi wrażenie.

    --
    Irokez

  • 77. Data: 2022-04-25 22:36:29
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.04.2022 21:21, heby wrote:

> [...]
    > bardzo may marginesem błedu, używają AI/ML. Wysyłasz drona "w to miejsce
    > w promieniu 2km szukaj czołgów", niech sam szuka i na nie spada, bez

    Czołgu nie uszkodzisz byle czym. Rój manewrujących Javelinów?
    A kamuflaż? Makiety?
    Po za tym nie wiem, nie znam się, czy taka "autonomiczna" broń mieści
    się w konwencji genewskiej?

    > Ze statkami chyba jeszcze prościej, nie tylko "statek" ale konkretnie
    > jaki statek, da się zidentyfikować i nakierować rakietę bezpośrednio na
    > wybrany cel bez udziału człowieka i z niewielkim pojęciem o jego pozycji.

    Mam nadzieję, że nie chcesz strzelać do statków, tylko nie wiesz, że
    statek to cywilna jednostka.
    Ale przecież nikt nie ma problemu ze zlokalizowaniem okrętu (nawodnego).
    Problem tylko zasięgu i obejścia obrony przeciwrakietowej.

    --
    Mirek.

  • 78. Data: 2022-04-25 22:51:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Irokez napisał:

    > 100W, 25A w latach 60 w kacapowie, no robi wrażenie.

    Powierzchowność wrażenie robi, ale myśl kryjąca się pod blaszanym
    berecikiem wygląda słabo. Dwie osobne struktury germanowe połączone
    równolegle bez żadnej kompensacji. Tam prądy nie mogły się równo
    rozłożyć (a poza tym też się nie mieści).

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2022-04-25 23:35:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/04/2022 22:36, Mirek wrote:
    > Czołgu nie uszkodzisz byle czym.

    Człogi uszkadza skutecznie kilogramowa głowica zrzucona z nastu metrów.

    https://en.wikipedia.org/wiki/RKG-3_anti-tank_grenad

    To nie ściema:

    https://www.youtube.com/watch?v=3Njri66aj_0

    > Rój manewrujących Javelinów?

    Nie, drony nakierowywane przez ML/AI na kształt czołgu w świetle
    widzialnym. Powolnne drony. Szukajacych sobie samodzielnie celu.

    Javeliny są rakietami, a mowa bardziej o dronach.

    Posyłasz to w określone miejsce a one sobie szukaja celu i zrzucają mu
    na łeb granat.

    Jak by to zrobiły synchronicznie, to mogły by wyeliminować kilka
    jednostek w jednej sekundzie, zanim ktoś sie połapie co się dzieje.

    > A kamuflaż? Makiety?

    Myślisz, że jest czas na to na wojnie?

    W kółko słysze, jak to na wojnie standardowe podejście nie ma sensu bo
    "technologia wojskowa", a potem widzę kacapów z Baofengami które da się
    w promieniu kilku km skutecznie zagłuszyć byleczym.

    Nie przesadzajmy z tym "kamuflazem", to nie są szachy, zanim ktokolwiek
    się połapie jak jest skuteczny, minie sporo czasu a sądząc po tym jak
    się prowadzi wojnę nikt nie będzie się bawił w tekturowy tuning. Nie
    walczysz z zachodnią technologią tylko z sowieckimi czołgami, z załogą
    której sumaryczne IQ nie przekracza 100. Mają strugać z patyków makiety,
    nawet nie wiedząc czy przypominają czołg z góry? ML można dostosować, z
    resztą co za problem, aby potwierdzenie celu było przez operatora
    białkowego, jeśli jest łaczność?

    > Po za tym nie wiem, nie znam się, czy taka "autonomiczna" broń mieści
    > się w konwencji genewskiej?

    Zrzucanie bomb na cywilów się mieści? A jakoś zrzucają.

    Chyba że mówisz o nadstawianiu drugiego policzka.

    Z resztą zakazy dotyczą cywilów. Co do zwalczania wojska, dozwolone jest
    o wiele więcej.

    > Mam nadzieję, że nie chcesz strzelać do statków, tylko nie wiesz, że
    > statek to cywilna jednostka.

    I tutaj wkracza gammar-nazi. Tak, okrętów. Okręt to rodzaj *statku*.

    > Ale przecież nikt nie ma problemu ze zlokalizowaniem okrętu (nawodnego).

    To interesujace co mówisz - wiekszosć rakiet przeciwokrętowych
    *aktywnie* szuka celu, bo jego lokalizacja nie jest znana w sposób
    dostatecznie dokładny.

    > Problem tylko zasięgu i obejścia obrony przeciwrakietowej.

    Powolne drony mają dwie zalety: spory zasięg i słabą sygnaturę radarową.
    Sądząc po ostatnim puknięciu, w przypadku kacapowych okrętów, to kwestia
    trafienia we właściwy właz ładunkiem kumulacyjnym, reszty dokonuje
    własna detonujaca rakieta w środku statku. Majac naprowadzanie ML/AI,
    takie precyzyjne trafienie w konkretny punkt nie wydaje się aż tak
    niemożliwe.

  • 80. Data: 2022-04-26 00:38:09
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.04.2022 23:35, heby wrote:

    > Zrzucanie bomb na cywilów się mieści? A jakoś zrzucają.
    >
    > Chyba że mówisz o nadstawianiu drugiego policzka.

    Chodzi mi raczej o to, że jak taki autonomiczny dron pomyli czołg z
    cywilnym spychaczem albo ze swoim czołgiem, to się odpowiedzialność rozmywa.

    --
    Mirek.