  • 61. Data: 2022-03-23 15:27:01
    Temat: Re: Nieznana Zachodowi elektronika
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/03/2022 21:07, Marvin wrote:
    > I rakieta musi się obracać wokół osi dla stabilizacji toru, dodajmy.

    I w czym to przeszkadza? śledzenie takiego ruchu i kompensacne
    softwareowa to trywiazlim i nie wymaga ani trochę fikuśnych technologii.

    > Pędzi też tak szybko, że wizjer dla optyki nagrzewa się od tarcia o
    > powietrze.

    Javeliny mają chłodzony sensor. Jesli wieć się nagrzewa, to bez żadnego
    efektu dla sensora, który jest odizolowany, za soczewką/osłoną.

    Mała uwaga: rakiety sterowane są relatywnie powolne, mają tylko wygrać z
    obiektem, co oznacza, że mają byc tylko troche szybsze od samolotu, a na
    helikoptery wręcz śmiesznie powolne. Raczej nic tam się do czerwoności
    nie rozgrzewa o tarcie o powietrze, inaczej my się też rozgrzewała i
    owiewka kabiny pilotów.

  • 62. Data: 2022-03-23 22:08:11
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 21.03.2022 o 20:41, Marvin pisze:

    > Wszystkim grupowiczom przekonanym, że za pomocą klocków Arduino tudzież
    > kamery do Raspberry Pi są w stanie zrobić nieomylną rakietę "Grom 21
    > wieku" dedykuję lekturę tej oto publicznie dostępnej pracy naukowej:
    >
    > https://bip.itwl.edu.pl/media/2019/10/Rozprawa-dokto
    rska-Noga-Janusz.pdf

    > Pozdrawiam,
    > Marvin

    Minus za jednostkę kąta niezgodną z układem SI ;)

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 63. Data: 2022-03-24 08:42:51
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    On 2022-03-15 12:26, ąćęłńóśźż wrote:
    > https://twitter.com/CAT_UXO/status/15029367916654919
    70/photo/1

    Ale o co właciwie chodzi? Urządzenia elektroniczne dzielą się na takie,
    które działają i takie, które nie działają. To najwyraźniej działa.

    Pozdawiam, Piotr

  • 64. Data: 2022-03-24 09:56:31
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 15.03.2022 o 12:26, ąćęłńóśźż pisze:
    > https://twitter.com/CAT_UXO/status/15029367916654919
    70/photo/1

    Wygląda to na coś w stylu 2T834B albo 2T843A.

    Naprawdę nie wiem, czym tu się podniecać, ktoś chciał tam Apple M1 znaleźć?

    L.

  • 65. Data: 2022-03-24 13:32:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 23 Mar 2022 15:22:58 +0100, heby wrote:
> [...]
    jak ci co drugi walnie dlugimi albo choc zle wyregulowanymi mijania.

    > Mało prawdopodobne aby matryce obrazu były zbudowane jak ludzkie oczy.

    Matryce sa troche podobnie.
    Ale w starszych rakietach chyba nie bylo matryc.

    W nowszych prawdopodpobnie są.

    Siatkowka oka jest tu o tyle ciekawa, ze "regulacje czulosci"
    jakos regionami. Moze byc jasny obiekt niedaleko ciemnego, oko widzi
    jedno i drugie.
    Ale jednak w pewnym dystansie, nie tuz obok.

    bedzie w reku trzymal twoj wrog?

    > Myślę, że przesadzasz. Jest milion filmików na necie gdzie widać, że
    > flary niczego wizyjnie nie oślepiają, gównanie kamery z okolic telefonów
    > dają radę dalej obserwować samolot, tylko z choinką na około.

    Jeden wystarczy, i faktycznie - gowniany telefon sobie z tym radzi.

    precyzyjnie. Z dokladnoscia do metra albo pol. I to manewrujac.

    > Nikt nie zakłada, że to jest liczone na Z80. W ostatnich latach
    > potrafimy liczyć naprawdę ogromne ilosci danych wizyjnych w czasie
    > rzeczywistym. Są dedykowane kawałki krzemu do AI/ML. Są procesory o
    > setkach rdzeni.
    >
    > Twierdzenie "tego się nie da zrobić" miało by sens 20 lat temu.

    A wojskowa technika czesto stara, procesory niezbyt wydajne.
    To nie tylko zreszta procesory, ale tez np zasilanie.

    Co prawda jak patrze na jakies jump starter ... mozna 1kW z
    kieszonkowej baterii.

    No i jednak musi dzialac w nocy.

    J.

  • 66. Data: 2022-03-24 13:36:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Mar 2022 09:56:31 +0100, Luke wrote:
    70/photo/1

    > Wygląda to na coś w stylu 2T834B albo 2T843A.
    >
    > Naprawdę nie wiem, czym tu się podniecać, ktoś chciał tam Apple M1 znaleźć?

    Dokladnie.
    Cos ma robic, i prawdopodobnie to robi.

    Ani tu nic rewelacyjnego, ani nieznanego.

    Owszem, "zachod" moze i nie mial dostepu do tajnych zakłocaczy z
    rosyjkich rakiet atomowych, ale idea dzialania jest raczej ogolnie
    znana.

    J.

  • 67. Data: 2022-03-24 14:16:59
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/03/2022 13:32, J.F wrote:
    > Matryce sa troche podobnie.
    > Ale w starszych rakietach chyba nie bylo matryc.

    W obecnych chyba też nie ma, przynajmniej nie w takiej formie jak
    rozumiemy matrycę.

    > W nowszych prawdopodpobnie są.

    Skoro flary działają, to raczej nie, w sensie, że nie ma analizy obrazu
    innej, niż "plamka ciepła".

    > Siatkowka oka jest tu o tyle ciekawa, ze "regulacje czulosci"
    > jakos regionami. Moze byc jasny obiekt niedaleko ciemnego, oko widzi
    > jedno i drugie.
    > Ale jednak w pewnym dystansie, nie tuz obok.

    Technika HDR siedzi w nawet najtańszej kamerze z aliexpress. Zrobienie
    wojskowej matrycy z wielostopniowym HDR+segmentacją na kilka obszarów
    nie stanowi jakiegoś wyzwania. Wojsko uwielbia wydawać pieniądze na
    zabawki a takie zabawki nie są ani troche kosmiczne. Są tylko lekko inne
    niż konsumenckie.

    > A wojskowa technika czesto stara

    Taka jest teza, jaką usłyszałem od człowieka który kontraktował coś dla
    wojska.

    >, procesory niezbyt wydajne.
    > To nie tylko zreszta procesory, ale tez np zasilanie.

    Dedykowany ASIC do wykrywania helikopterów będzie miał mniej mocy
    pobieranej niż cokolwiek współczesnego, uniwersalnego.

    > Co prawda jak patrze na jakies jump starter ... mozna 1kW z
    > kieszonkowej baterii.

    Nie musi. Któraś z rakiet zasila się małą turbiną umieszczoną w
    zagłębieniu obudowy - wystarcza aby wygenerować dowolną moc, jaka będzie
    potrzebna, na te naście sekund lotu może się na koniec nawet wał
    przekręcić i zatrzeć, bez znaczenia.

    > No i jednak musi dzialac w nocy.

    Nie musi. W nocy będziesz miał inne, mniej celne. Nie da się wygrać we
    wszystkim, ale można troche wygrać w jakimś zakresie.

    Piechota jest nic nie warta w nocy, a jednak jest używana z tym "defektem".

    Niektóre typy amunicji wymagają decyzji znacznie trudniejszych niż czy
    dzień czy noc, bo występują w kilku wersjach. W dronach tak jest często,
    że zapinasz taki ładunek, na jaki cel spodziewasz się trafić. Jak
    trafisz na inny to trudno.

  • 68. Data: 2022-03-24 16:30:28
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Cos ma robic, i prawdopodobnie to robi.
    >
    > Ani tu nic rewelacyjnego, ani nieznanego.

    Też nie rozumiem ekscytacji. Albo działa i wtedy nie ma co zmieniać,
    albo nie działa i mu przerobienie na SMD i azotek galu nic nie da.
    W magazynie leżało, to wzięli co mieli.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 69. Data: 2022-03-24 17:20:53
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    heby wrote:

    > Typ bez znaczenia. Fakt, że widać tam śrubki "z płaskim łbem" może
    > oznaczać, że wyjęto to wprost z magazynu ostatnio otwieranego w latach
    > 80.

    Gdyby nie wyjęli, to by tkwiło w tym magazynie jeszcze kilka dekad. Dwie
    pieczenie na jednym ogniu: może spełniło swoje zadanie militarne, a i
    magazyn przewietrzony. Niemcy też przecież przekazali Ukrainie jakieś
    granatniki rodem z DDR.

    > To bez znaczenia - to wabik, być może również dezorientuje działanie
    > radarów aktywnie. Budowa oznacza, że ruska armia jest z tektury.

    E tam. Jak robi co ma robić to może być i na lampach. Trafiony nie
    będzie składał rekamacji, że nie został zabity przez płytkę z SMD i się
    z niego w niebie śmieją. Wzmacniacze magnetyczne są jeszcze starsze, a
    ciągle dają radę.

    > Serio, jest aż tak źle w tej całej technologii wojskowej?

    A kiedyś było dobrze? Oni się skupiają na odporności na trudne warunki,
    a nie na pogoni za nowościami, jak nie muszą. W radarach np. muszą.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 70. Data: 2022-03-24 17:52:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Mar 2022 17:20:53 +0100, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > pieczenie na jednym ogniu: może spełniło swoje zadanie militarne, a i
    > magazyn przewietrzony. Niemcy też przecież przekazali Ukrainie jakieś

    Radzieckie rakietki plot Igła :-)

    Albo i nie przekazali, bo skrzynie były spleśniale :-)

    > A kiedyś było dobrze? Oni się skupiają na odporności na trudne warunki,
    > a nie na pogoni za nowościami, jak nie muszą. W radarach np. muszą.

    A to tez nie wiadomo.
    Moze i tu nie musza ... albo tak im sie wydaje :-)

    J.