  • 81. Data: 2022-04-26 09:01:30
    Temat: Re: Nieznana Zachodowi elektronika
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Jesli cos jest glupie ale dziala to wcale nie jest glupie. Nie sztuka
    zbudowac pocisk samosterujacy za 3mln $ ktory precyzyjnie trafia w cel.
    Sztuka zbudowac taki za 3tys $.

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 82. Data: 2022-04-26 22:44:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 26/04/2022 00:38, Mirek wrote:
    > Chodzi mi raczej o to, że jak taki autonomiczny dron pomyli czołg z
    > cywilnym spychaczem albo ze swoim czołgiem, to się odpowiedzialność
    > rozmywa.

    A jak artyleria pomyli skład broni ze schronem cywilnym to jak to
    rozwiązujemy?

  • 83. Data: 2022-04-27 12:10:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 26 Apr 2022 22:44:35 +0200, heby wrote:

    > A jak artyleria pomyli skład broni ze schronem cywilnym to jak to
    > rozwiązujemy?

    Przychodzi prokurator i wyjasnia, kto pomylil.

    Z dronem tez tak moze, wiec lepiej kupic zagraniczny.
    Choc niby ten Miedzynarodowy Trybunał to międzynarodowy,
    mogłby prezesów i programistów scigac :)

    J.

  • 84. Data: 2022-04-27 13:43:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/04/2022 12:10, J.F wrote:
    > Przychodzi prokurator i wyjasnia, kto pomylil.

    A jak pomylił się kątomierz bo się śrubka odkręciła? I gdzie można
    znaleźć prokuratorów bez nadwagi, mieszczących się w kamizelkę
    kuloodporną, chętnych do śledztwa w warunkach bojowych?

    > Z dronem tez tak moze, wiec lepiej kupic zagraniczny.
    > Choc niby ten Miedzynarodowy Trybunał to międzynarodowy,
    > mogłby prezesów i programistów scigac :)

    Ma, mógłby nawet pogrozić im palcem!

    Ja osobiście wsadził bym nieprzyjacielskie wojsko do więzienia za takie
    pomyłki. Albo uchawlił jakąs uchwałę, że drony nie powinny się mylić, a
    jak się pomylą, to trzeba grzecznie przeprosić i wpłacić na głodujace
    dzieci w Japonii, ale ogólnie to nie powinny.

    W ogóle mylenie się w wojsku powinno być zakazane, to nie przelewki.

  • 85. Data: 2022-04-27 14:18:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 13:43:51 +0200, heby wrote:

    > A jak pomylił się kątomierz bo się śrubka odkręciła? I gdzie można
    > znaleźć prokuratorów bez nadwagi, mieszczących się w kamizelkę
    > kuloodporną, chętnych do śledztwa w warunkach bojowych?

    W Prokuraturze Wojskowej.
    Juz zapomniałes jak scigali ?

> [...]
    > dzieci w Japonii, ale ogólnie to nie powinny.
    >
    > W ogóle mylenie się w wojsku powinno być zakazane, to nie przelewki.

    Jakos tak :-(

    J.

  • 86. Data: 2022-04-27 15:26:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/04/2022 14:18, J.F wrote:
    > W Prokuraturze Wojskowej.
    > Juz zapomniałes jak scigali ?

    W sensie że pojechali zbadać gdzie spadały pociski, pomierzyli kąty,
    sprawdzili kierunek wiatru, i dowiedli która śrubka zwiniła? Wątpię.
    Chyba zajmują się czymś innym. Na przykłąd kto i jakie wydał rozkazy.

    Na wojnie nie ma miejsca do tego aby sprawdzać, czy trafiłes tam gdzie
    chciałeś i przypadkiem nie trafiłeś w cywilną miedzę. Czego dowodem są
    kacapy, walące wszystkim co mają na oślep. Ja zaś sugeruje użycie
    narzedzia, któe nie wali na oślep. W zasadzie ono trafia grubo bardziej
    dokładnie niż przecietny pryszczaty nastolatek po 5 minutach szkolenia,
    obsługujący długą rurę. Zaryzykuje, że takie narzędzie trafiajace
    autonomicznie w czołgi jest o wiele bardziej bezpieczne dla cywilów niż
    nastolatek na hormonach, podlany gównopatriotyzmem.

    Na 90% filmów z sieci, kacapskie czołgi stoją/jadą szczerym polem czy
    drogą, bez absolutnie dyskusji czy wyglądają jak Seicento z głodnymi
    sierotami. Wyglądają jak czołgi. Dla AI/LM też. Nie wszystkie wyglądają?
    Nie ma broni 100% skutecznej. Zaczniemy sie martwić, jak ktoś będzie
    kamuflował Seicento jako T-72.

  • 87. Data: 2022-04-27 16:29:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 27 Apr 2022 15:26:31 +0200, heby wrote:

    > W sensie że pojechali zbadać gdzie spadały pociski, pomierzyli kąty,
    > sprawdzili kierunek wiatru, i dowiedli która śrubka zwiniła? Wątpię.
    > Chyba zajmują się czymś innym. Na przykłąd kto i jakie wydał rozkazy.

    Nie pamietasz afery z Afganistanu?
    Ostrzelano wioske z mozdzierzy, zgineli jacys tam cywile,
    i zamiast stwierdzic ze to terrorysci zgineli w walce,
    a podstawy były,
    to PW sie wziela za wyjasnianie sprawy/stawianie zarzutów.

    A jak juz zacznie wyjasniac, to wypadaloby wyjasnic do konca.
    Jest trup, trzeba wyjasnic.
    Rozkazy byly dobre, celowniczy dobrze nastawil, srubka zawinila -
    super.
    Tylko ... a kto był odpowiedzialny za sprawdzanie srubek? :-(

    I jak to samo przyłożysz do autnomicznego drona ... winnego
    programiste trzeba bedzie znaleźć?

    > Na wojnie nie ma miejsca do tego aby sprawdzać, czy trafiłes tam gdzie
    > chciałeś i przypadkiem nie trafiłeś w cywilną miedzę. Czego dowodem są
    > kacapy, walące wszystkim co mają na oślep.

    Kacapy na razie czują sie bezkarne. A moze i są bezkarni, bo nikt ich
    nie ruszy. A Serbów ruszyli.
    No i nie maja ambitnych prokuratorów.

    > Ja zaś sugeruje użycie
    > narzedzia, któe nie wali na oślep.

    Akurat artyleria czy te rakiety na wojnie, to czesto istotnie
    strzelaja na slepo. Kto inny ogien "zamawia", pozycję celu podaje,
    artylerzysta ma trafic w zadany cel, ale nie widzi co to jest.

    Oficer artyleryjski co najwyzej moze sprawdzic na mapie ze to srodek
    miasta jest, i spytac czy na pewno tam trzeba strzelac.

    Ty proponujesz uzycie precyzyjnej, ale i autonomicznej broni.
    Przywali w cywilny cel, kto winny?
    Programista, tester, kierownik projektu, zamawiający ..

> [...]
    > autonomicznie w czołgi jest o wiele bardziej bezpieczne dla cywilów niż
    > nastolatek na hormonach, podlany gównopatriotyzmem.

    No chyba, ze sie okaze, ze np dach domu czolg przypomina.

    > Na 90% filmów z sieci, kacapskie czołgi stoją/jadą szczerym polem czy
    > drogą, bez absolutnie dyskusji czy wyglądają jak Seicento z głodnymi
    > sierotami. Wyglądają jak czołgi. Dla AI/LM też.

    Tak, tylko ty masz za sobą pare mln lat ewolucji.
    AI IMO nie jest jeszcze tak dobra ... choc moze nie doceniam,
    bo skoro potrafi samochod prowadzic, to moze i czolg rozpozna.

    > Nie wszystkie wyglądają?
    > Nie ma broni 100% skutecznej. Zaczniemy sie martwić, jak ktoś będzie
    > kamuflował Seicento jako T-72.

    A jak sie okaze, ze np fabryczna skoda przypomina T-72 tej AI ?

    J.

  • 88. Data: 2022-04-27 18:16:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/04/2022 16:29, J.F wrote:
> [...]
    > a podstawy były,
    > to PW sie wziela za wyjasnianie sprawy/stawianie zarzutów.

    No i czy powoduje to, że kacapy się tym przejmują?

    > A jak juz zacznie wyjasniac, to wypadaloby wyjasnic do konca.
    > Jest trup, trzeba wyjasnic.

    Tu jest pod 100tyś trupów. Chcesz je wyjaśniać?

    Wyjaśniać to sobie można jak jest 1 akcja na miesiąc, typu kilku ludzi
    sobie postrzela.

    Tutaj mamuy normalną wojnę. Nie ma czasu na rozczulanie się, że coś
    wybuchło troche za bardzo w prawo. Nikt nie będzie badał takich
    przypadków. Beda badać masowe mordy, ale to że ktoś lezy z raną
    postrzałową w rowie, nikogo nie zainteresuje.

    > Rozkazy byly dobre, celowniczy dobrze nastawil, srubka zawinila -
    > super.
    > Tylko ... a kto był odpowiedzialny za sprawdzanie srubek? :-(

    Może nie ma.

    Wielu prawników ma problem z akceptacją, że czasami ktoś jest martwy i
    nie ma winnych. Na wojnie to chyba dośc naturalne.

    > I jak to samo przyłożysz do autnomicznego drona ... winnego
    > programiste trzeba bedzie znaleźć?

    Nie trzeba go szukać. Zawieszający się windows jest pewnie przyczyną
    niezliczonych urazów i śmierci. Ktoś szuka programistów? Nie, w EULA
    jest pewnie stosowny zapis.

    > Kacapy na razie czują sie bezkarne. A moze i są bezkarni, bo nikt ich
    > nie ruszy. A Serbów ruszyli.

    Tych, co im się armata przestawiła i trafiła w dom cywilny, a potem ktoś
    trafił w tą armatę, też?

    Utopije stwierdzenie, że ktoś osądzi wszystkich. W zasadzie nikt nikogo
    nie osądzi, poza jakimiś pokazowymi przypadkami. Blisko 100% dowodów na
    wojnie nie da się zweryfikować, a przykład kacvapów pokazuje, że
    zpłapanie za ręką pozwala twierdzić, że to nie ich.

    naprawde, nie idzmy w kierunku "trzeba chronić cywilów". Nikt nie
    chroni, a współczesna broń jest przeznaczona do likwidowania ludzi.
    Cywilów też. Nikt z tego nie robi dramy.

    > No i nie maja ambitnych prokuratorów.

    Nie wiem czy są tacy.

    > Akurat artyleria czy te rakiety na wojnie, to czesto istotnie
    > strzelaja na slepo. Kto inny ogien "zamawia", pozycję celu podaje,
    > artylerzysta ma trafic w zadany cel, ale nie widzi co to jest.

    Ojej, zakazać natychmiast, a jak trafi w cywila? Ojejejej, przecież to
    straszne i takie niehumanitarne.

    > Oficer artyleryjski co najwyzej moze sprawdzic na mapie ze to srodek
    > miasta jest, i spytac czy na pewno tam trzeba strzelac.

    I nie może tego samego dupochronnego pytania dodać przed wypuszczeniem
    drona? Jaka różnica, bo nie rozumiem?

    > Ty proponujesz uzycie precyzyjnej, ale i autonomicznej broni.

    Tak. Taką broń, autonomiczną, uzywamy od bardzo dawna. Praktycznie jest
    nią dowolna rakieta naprowadzana na podczerwień. Zamiast trafić w czołg,
    może trafć w piec na ekogroszek, bo sygnatura się pomyliła. Z resztą
    obie to wielkie czerwone plamy, trudno nie pomylić.

    Ktoś zastananawiła się przy produkcji tej broni, czy sygnatura T-72 i
    Seicento jest rozróznialna?

    > Przywali w cywilny cel, kto winny?

    Nikt. To jest *wojna*.

    > Programista, tester, kierownik projektu, zamawiający ..

    Nie są winni. Tak samo jak nie są winni ludzie, którzy nieświadomie, w
    wyniku błedu, doprowadzili do jakiejś katastrofy. Po prostu wliczamy
    ryzyko a przypadki się trafiają. Ryzyko na wojnie, to znacznie większa
    liczba.

    > No chyba, ze sie okaze, ze np dach domu czolg przypomina.

    Obawiam się, ze czasy AI na Atari 8-bit już minęły. Detekcja czołgu,
    zaryzykuje, jest dzisiaj mozliwa w sposób perfekcyjny. A jak się nie
    uda, to szukamy nastepnego. I jak juz mówiłem - możemy podrzucić zdjecie
    do weryfikacji przez białko.

    > Tak, tylko ty masz za sobą pare mln lat ewolucji.

    Ale czołgi to dla mojego wzroku nowość.

    > AI IMO nie jest jeszcze tak dobra ... choc moze nie doceniam,
    > bo skoro potrafi samochod prowadzic, to moze i czolg rozpozna.

    Pozna. A jak będzie mieć wątpliwości to *NIE* zadziała. W
    przeciwieństwie do nastolatka na prochach, któremu się pociągneło za
    spust, albo mysliwemu, któremu rowerzysta dzika przypominał.

    > A jak sie okaze, ze np fabryczna skoda przypomina T-72 tej AI ?

    To w interesie producenta jest prawidłowo je odróznić. Akurat skoda
    chyba nie jest produkowana w wersji z wieżą i lufą. Może się mylę.

    Z tym AI to troche śmieszna sprawa. Produkujemy pełno gównianych układów
    naprowadzajacych, które nie odrózniają helikoptera od flary. A jak
    okazuje się, że mamy coś lepszego, to nagle pojawiaja się wątpliwości "a
    co jak nie odróżni czołgu od makiety czołgu, o jejku, a jak zginą
    cywile, to lepiej nie". No to nie.

  • 89. Data: 2022-04-27 19:30:16
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.04.2022 18:16, heby wrote:

> [...]
    > okazuje się, że mamy coś lepszego, to nagle pojawiaja się wątpliwości "a
    > co jak nie odróżni czołgu od makiety czołgu, o jejku, a jak zginą

    Nie rozmywaj. Pisałeś o roju autonomicznych dronów szukających czołgów i
    niszczących je. To jednak różnica od wystrzelenia rakiety w kierunku, w
    którym samo białko - jak mówisz pogardliwie o istotach ludzkich -
    zidentyfikowało wrogą maszynę i zdecydowało się ją zaatakować.

    BTW:
    https://www.youtube.com/shorts/PbR-6Brprc0
    Niedawno śmialiśmy się z ruskiego drona z aparatem Canon, a tu Raspberry
    przypięte trytytką...

    --
    Mirek.

  • 90. Data: 2022-04-27 20:10:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 27/04/2022 19:30, Mirek wrote:
    > Nie rozmywaj.

    To jest dokładnie streszczenie narzekania na AI.

    > Pisałeś o roju autonomicznych dronów szukających czołgów i
    > niszczących je.

    Tak.

    Zamiast tego mamy rój pocisków Grad które mająskutecznośc trafienia
    poniżej procenta i dokładność ataku liczną w kilometrach. Nikt nie
    marudzi, że komuś mogą trafić w pranie w ogródku zamiast czołg.
    Akceptujemy ryzyko. Skąd nagle taki problem z dronami? Dlaczego drony są
    be, a strzelanie na oślep przy okazji w cywili całkiem ok? Co zmienia
    fakt, że decyzję podejmuje AI a nie pijany sałdat?

    > To jednak różnica od wystrzelenia rakiety w kierunku

    Nie. Żadna. W przypadku rakiet naprowadzanych na cel autonomicznie
    (Javelin itp) nie ma nawet śladu różnicy. Po wystrzeleniu to czy trafisz
    w czołg, czy piec na ekogroszek, jest poza decyzją białka.

    >, w
    > którym samo białko - jak mówisz pogardliwie o istotach ludzkich -
    > zidentyfikowało wrogą maszynę i zdecydowało się ją zaatakować.

    Białko jest tutaj w opozycji do problemów z AI, które ponoć źle
    identyfikuje czołgi. No więc białkowy mózg też źle identyfikuje czołgi,
    a czasem dziki. Nie rozumiem tutaj gdzie niby jest ta wyższość białka.
    Że niby ma moralność? Na wojnie, jak widzimy, moralnośc jest mało
    istotna. Liczy się zasięg rażenia. Nie tylko u kacapów. I ta moralnośc
    często jest nic nie warta. Na tym polega dobry sałdat, aby nie był
    moralny. Moralni leżą w rowach.

    Przynajmniej AI nie będzie gwałcić cywili i zredukuje wojnę do kilku
    tysięcy odstrzelonych wież a nie kilku tysięcy cywili przy okazji
    odstrzeliwania wież.

    Nie myl tej oceny sytuacji z moimi poglądami na ten temat. To dwie różne
    sprawy. Jestem pacyfistą. I właśnie dlatego wolę, aby pocisk (skoro już
    musimy walczyć) niszczył czołgi a nie 3km^2 wsi przy okazji jednego czołgu.

    > BTW:
    > https://www.youtube.com/shorts/PbR-6Brprc0
    > Niedawno śmialiśmy się z ruskiego drona z aparatem Canon, a tu Raspberry
    > przypięte trytytką...

    Link prowadzi do marudzenia o dostępności Pi.