  • 11. Data: 2012-09-15 23:52:40
    Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-09-15 23:49, JK wrote:
    > A w jakim celu chcesz sterować "teleskopowatością"?
    > Teleskopowa korba będzie sama nadążała za zmianą amplitudy.

    Masz na mysli to samo co Jacek, czyli korba o budowie amortyzatora z
    wolno przetłaczanym płynem? To pasywne rozwiązanie, godne uwagi, ale
    rozglądam się za aktywnym.

  • 12. Data: 2012-09-16 00:00:03
    Od: JK <j...@i...pl>

    > Masz na mysli to samo co Jacek, czyli korba o
    > budowie amortyzatora z wolno przetłaczanym
    > płynem?

    Dokładnie tak.

    > To pasywne rozwiązanie, godne uwagi,
    > ale rozglądam się za aktywnym.

    Ale po co? Jeśli to nie tajemnica.
    Aktywne sterowanie długością/promieniem korby
    może być jedynie źródłem problemów. No chyba,
    że o czymś nie wspomniałeś.

    JK

  • 13. Data: 2012-09-16 00:02:42
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-09-16 00:00, JK wrote:
    > Ale po co? Jeśli to nie tajemnica.

    Żadna. Jestem ciekawy czy takie coś w ogole powstałow mechanice i jest
    do czegokolwiek przydatne. *Wydaje* mi się że swego czasu widziałem
    "elektrownie* ktora miala kształt węza pływającego na wodzie. Niewielkie
    ruchy fak zginające go generowaly prąd. U mnie problem jest inny, ale
    tam też jakoś rozwiązano problem zmian aplitudy.

  • 14. Data: 2012-09-16 00:04:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-09-15 23:52, J.F. wrote:
    > NTG, tylko na pl.rec.szycie - zmienne amplitudy robi mechanizm w maszynie
    > do szycia :-) podpowiem ze jest tam suwak, o obracanej szynie

    Widziałeś gdzieś zdjęcie :) ?

    > Ale ty zapewne potrzebujesz jakiegos ukladu automatycznego - i tu bym
    > pomyslal nad jakas sprezyna laczaca.

    To tez pasywne :)

    > A moze po prostu pompa tlokowa i silnik hydrauliczny/pneumatyczny ?

    Za dużo stopni pośrednich to też problem.

  • 15. Data: 2012-09-16 01:18:40
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Zmiana rozmiaru powinna być możliwa z użyciem jakiegoś serwomechanizmu
    > pozostającego w stanie spoczynku względem mechanizmu. Aplituda zmienia
    > się znacznie wolniej niż wynosi częstotliwość drgań. Energia przenoszona
    > to około 1kW przy największej amplitudzie, częstotliwośc kilka Hz.
    Piszesz o mocach niedużych, pytanie tylko co z momentem :)

    A może by tak osadzenie korbowodu do wału zrobić ruchome - przesuwane
    bliżej/dalej środka obrotu wału? Proponowałbym po "ślimaku" wycięte
    prowadnice, w których może się trzpień trzymający korbę przesuwać.
    Ustalanie pozycji proste - na wale kręci się razem z wałem, tarczą ze
    ślimakiem uchwyt trzymający trzpień, kąt ustawienia uchwytu względem
    wału można zmieniać, więc też przesuwać dalej/bliżej trzpień i tym samym
    korbę.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 16. Data: 2012-09-16 08:04:43
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Sep 2012 00:04:18 +0200, Sebastian Biały napisał(a):

    > Za dużo stopni pośrednich to też problem.

    Albo na zasadzie sprzezenia - stopien napelnienia cylindra albo cisnienie w
    cylindrze steruje cisnieniem w silowniku pelniacym role korbowodu.

    Ewentualnie sam cylinder moze byc korbowodem.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 17. Data: 2012-09-16 11:42:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Sep 2012 00:02:42 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    > do czegokolwiek przydatne. *Wydaje* mi się że swego czasu widziałem
    > "elektrownie* ktora miala kształt węza pływającego na wodzie. Niewielkie

    Eee, chyba nie - nie byl to obracany plywak z wezem ?

    Natomiast ... mam takiego weza ... do mycia samochodu :-)
    Na koncu ma zaworek jednokierunkowy i to sie wsadza do wiadra z woda,
    a drugim koncem jak sie odpowiednio macha, to woda plynie :-)

    J.

  • 18. Data: 2012-09-16 11:52:10
    Od: tÎż

    J.F. wrote:

    > Natomiast ... mam takiego weza ... do mycia samochodu :-) Na koncu ma
    > zaworek jednokierunkowy i to sie wsadza do wiadra z woda, a drugim
    > koncem jak sie odpowiednio macha, to woda plynie :-)

    Czy taki wąż będzie nadawał się do umycia mojego Poloneza Trucka Roya?

    --
    ss??q s? ??u??ou??

  • 19. Data: 2012-09-16 13:10:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-09-16 01:18, BartekK wrote:
    > Piszesz o mocach niedużych, pytanie tylko co z momentem :)

    Z Hz i kW chyba da się policzyć :)

  • 20. Data: 2012-09-16 13:21:20
    Temat: Składam samokrytykę
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Zaproponowany korbowód z elementem hydraulicznym niestety nie spełni
    tego zadania. Trzeba użyć np. mechanizmu korbowego o zmiennym
    promieniu. Mam kilka pomysłów, ale bez szkicu nie opiszę.
    Tu już wczesniej ktoś wymyślił i opatentował:
    http://www.tinyurl.pl?8FcEWcHI

    Jacek