-
1. Data: 2012-09-15 21:36:52
Temat: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
Sprawa odległa od samochodów ale może tu wlasnie najszybciej mam szansę
na jakieś namiary.
Mam źródło energii o ruchu posuwisto-zwrotnym.
Ma ono wadę: amplituda ruchu jest zmienna.
Chciałbym ten ruch zamienić na obrotowy. W tym celu użyć mechanizm
korbowy. Jednak żeby to zadziałało muszę w jakiś posob zmieniać promień
korby. Zmiana musi zachodzić podczas pracy mechanizmu, nie ma mowy o
zatrzymaniu.
Zmiana rozmiaru powinna być możliwa z użyciem jakiegoś serwomechanizmu
pozostającego w stanie spoczynku względem mechanizmu. Aplituda zmienia
się znacznie wolniej niż wynosi częstotliwość drgań. Energia przenoszona
to około 1kW przy największej amplitudzie, częstotliwośc kilka Hz.
Szukam jakiegoś rozwiązania pozwalającego dynamicznie zmieniać długośc
korby. Czy ktoś widział jakieś rozwiązanie tego typu w motoryzacji, lub
słyszał o takowym w mechanice w ogóle? Nie potrafie znaleźć właściwego
slowa kluczowego do nakarmienia google. Chciałbym prosić o namiar na
dalsze szukanie.
-
2. Data: 2012-09-15 21:44:56
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2012-09-15 21:36, Sebastian Biały pisze:
> Sprawa odległa od samochodów ale może tu wlasnie najszybciej mam szansę
> na jakieś namiary.
>
> Mam źródło energii o ruchu posuwisto-zwrotnym.
>
> Ma ono wadę: amplituda ruchu jest zmienna.
A czy zmiana amplitudy jest cykliczna i zmienia się o stałą wartość?
--
Części do A6 C4 sprzedam
http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=399697
Pozdrawiam
Lewis
-
3. Data: 2012-09-15 21:47:38
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: JK <j...@i...pl>
W dniu 2012-09-15 21:36, Sebastian Biały pisze:
> Sprawa odległa od samochodów ale może tu
> wlasnie najszybciej mam szansę na jakieś namiary.
>
> Mam źródło energii o ruchu posuwisto-zwrotnym.
>
> Ma ono wadę: amplituda ruchu jest zmienna.
>
> Chciałbym ten ruch zamienić na obrotowy. W tym
> celu użyć mechanizm korbowy. Jednak żeby to
> zadziałało muszę w jakiś posob zmieniać
> promień korby. Zmiana musi zachodzić podczas
> pracy mechanizmu, nie ma mowy o zatrzymaniu.
>
> Zmiana rozmiaru powinna być możliwa z użyciem
> jakiegoś serwomechanizmu pozostającego w
> stanie spoczynku względem mechanizmu. Aplituda
> zmienia się znacznie wolniej niż wynosi
> częstotliwość drgań. Energia przenoszona to
> około 1kW przy największej amplitudzie,
> częstotliwośc kilka Hz.
>
> Szukam jakiegoś rozwiązania pozwalającego
> dynamicznie zmieniać długośc korby. Czy ktoś
Teleskopowa korba?
--
Pozdrawiam
JK
-
4. Data: 2012-09-15 22:12:27
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-09-15 21:44, Lewis wrote:
>> Ma ono wadę: amplituda ruchu jest zmienna.
> A czy zmiana amplitudy jest cykliczna i zmienia się o stałą wartość?
Nie. Zmienia się plynnie, tylko wolno.
-
5. Data: 2012-09-15 22:13:39
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-09-15 21:47, JK wrote:
> Teleskopowa korba?
Możliwe, tylko jak ową teleskopowośc sterować z poza ukladu korbowego?
-
6. Data: 2012-09-15 22:34:41
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Jacek <s...@o...pl>
W dniu 2012-09-15 21:36, Sebastian Biały pisze:
> Sprawa odległa od samochodów ale może tu wlasnie najszybciej mam szansę
> na jakieś namiary.
Użyj jako korby elementu z tłumieniem hydraulicznym - coś jak
amortyzator tylko o symetrycznym działaniu. Szybkie ruchy przeniesie jak
element sztywny za za wolnymi zmianami będzie nadążać.
Jacek
-
7. Data: 2012-09-15 22:41:29
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
On 2012-09-15 22:34, Jacek wrote:
> Użyj jako korby elementu z tłumieniem hydraulicznym - coś jak
> amortyzator tylko o symetrycznym działaniu. Szybkie ruchy przeniesie jak
> element sztywny za za wolnymi zmianami będzie nadążać.
Nie muszę tego robić. Źródłem ruchu jest gaz i tłok. Jest on sam w sobie
wystarczająco "elastycznym" źródłem aby razem z kołem zamochowym
załatwić problem. I tak prawdopodobnie się zakończy, bez komplikacji
mechaniki.
Ciekawy jestem natomiast czy istnieje rozwiązanie mechaniczne aktywne.
Pasywne wiem jak zrobić. Mam kilka pomysłów na sterowanie aktywne, ale
są one mocno skomplikowane. Liczę jednak że jest jakiś sprytny wynalazek ...
-
8. Data: 2012-09-15 22:46:07
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2012-09-15 22:12, Sebastian Biały pisze:
> On 2012-09-15 21:44, Lewis wrote:
>>> Ma ono wadę: amplituda ruchu jest zmienna.
>> A czy zmiana amplitudy jest cykliczna i zmienia się o stałą wartość?
>
> Nie. Zmienia się plynnie, tylko wolno.
No to kiszka. Myślałem o układzie korbowym coś w stylu revetec, tylko o
zmiennym "wzniosie"
--
Części do A6 C4 sprzedam
http://allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=399697
Pozdrawiam
Lewis
-
9. Data: 2012-09-15 23:49:58
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: JK <j...@i...pl>
W dniu 2012-09-15 22:13, Sebastian Biały pisze:
> On 2012-09-15 21:47, JK wrote:
>> Teleskopowa korba?
>
> Możliwe, tylko jak ową teleskopowośc sterować
> z poza ukladu korbowego?
A w jakim celu chcesz sterować
"teleskopowatością"?
Teleskopowa korba będzie sama nadążała za
zmianą amplitudy.
--
Pozdrawiam
JK
-
10. Data: 2012-09-15 23:52:01
Temat: Re: Nietypowy mechanizm korbowy
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 15 Sep 2012 21:36:52 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> Sprawa odległa od samochodów ale może tu wlasnie najszybciej mam szansę
> na jakieś namiary.
> Mam źródło energii o ruchu posuwisto-zwrotnym.
> Ma ono wadę: amplituda ruchu jest zmienna.
> Chciałbym ten ruch zamienić na obrotowy. W tym celu użyć mechanizm
> korbowy. Jednak żeby to zadziałało muszę w jakiś posob zmieniać promień
> korby. Zmiana musi zachodzić podczas pracy mechanizmu, nie ma mowy o
> zatrzymaniu.
NTG, tylko na pl.rec.szycie - zmienne amplitudy robi mechanizm w maszynie
do szycia :-) podpowiem ze jest tam suwak, o obracanej szynie
Ale ty zapewne potrzebujesz jakiegos ukladu automatycznego - i tu bym
pomyslal nad jakas sprezyna laczaca.
A moze po prostu pompa tlokowa i silnik hydrauliczny/pneumatyczny ?
> Szukam jakiegoś rozwiązania pozwalającego dynamicznie zmieniać długośc
> korby. Czy ktoś widział jakieś rozwiązanie tego typu w motoryzacji, lub
Prawie ... przekladnia bezstopniowa (cvt) pasowa na stozkach - zmienia sie
efektywna srednica kol. Dla ciebie tak wprost sie nie nadaje.
J.