  • 21. Data: 2023-08-24 13:35:37
    Temat: Re: Nieco OT ale trudno o lepszą grupę :)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > A nie, w breloczkach tryt jest w postaci gazu. A ja chciałbym pomalować
    > wskazówki zegara (zbyt małego by użyć rurek z trytem w całości).

    Właśnie usłyszałem z radiu, że dzisiaj Japończycy rozpoczynają w Fukushimie
    spuszczanie do Pacyfiku wody z trytem. Można iść z wiaderkiem i nałapać
    trochę, mają tego dużo. Tam tryt jest w postaci wody, dość ciężkiej (T2O
    albo THO). Do akwareli się nada, do akrylu w sumie też.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2023-08-24 15:05:30
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Thu, 24 Aug 2023 13:35:37 +0200, użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > trochę, mają tego dużo. Tam tryt jest w postaci wody, dość ciężkiej (T2O
    > albo THO). Do akwareli się nada, do akrylu w sumie też.

    Chyba nie mówisz tego poważnie? Tryt jest tak cholernie drogi z takiego powodu
    że niemal nie sposób go oddzielić od wody zwykłej. A w tej z Fukuszimy
    jest w bardzo małym stężeniu.

    --
    Jacek

  • 23. Data: 2023-08-24 15:26:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > Chyba nie mówisz tego poważnie?

    Propozycje, jakie tu padły, też w większości były mało poważne. Dostosowałem
    się. Zresztą samego pomysłu użycia farby z trytem do zegara w sypialni też
    nie zaliczam do poważnych. W lotnictwie, gdzie takie farby były chętnie
    używane, bardzo szybko zastąpiono to innymi rozwiązaniami.

    > Tryt jest tak cholernie drogi z takiego powodu że niemal nie sposób go
    > oddzielić od wody zwykłej. A w tej z Fukuszimy jest w bardzo małym stężeniu.

    Było o tym, że potrzeba mało, choć nie wiadomo jak mało. A przy okazji:
    jeśli już po polsku, to Fukusima. Lepiej to oddaje brzmienie, niż notacja
    Hepburn czytana przez Anglosasów.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2023-08-24 18:23:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Aug 2023 15:26:08 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > nie zaliczam do poważnych. W lotnictwie, gdzie takie farby były chętnie
    > używane, bardzo szybko zastąpiono to innymi rozwiązaniami.

    Z jakis powodow takie trytowe farby nie są stosowane,
    a wydawałoby się, ze to najprostsze rozwiązanie - zrobic jakis
    weglotryt, i zmieszać z luminorem.

    za to dosc powszechne są te rurki z trytem .. i są coraz mniejsze.

    J.

  • 25. Data: 2023-08-24 18:53:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Z jakis powodow takie trytowe farby nie są stosowane, a wydawałoby
    > się, ze to najprostsze rozwiązanie - zrobic jakis weglotryt, i
    > zmieszać z luminorem.

    Sto lat temu modne było wszystko z radem. Biżuteria promieniotwórcza.
    Bo to tak nowocześnie brzmi. W samolotach z drugiej wojny wszystkie
    przyrządy świeciły luminoforem pobudzanym przez promieniotwórczość.
    Miałem też szwajcarski zegarek, tuż powojenny, który świecił słabo,
    ale całą noc. Nawet nie wiem jaki tam był izotop. Czas połowicznego
    rozpadu trytu to coś koło dziesięciu lat. Niewiele by do dzisiaj z
    tego zostało. W każdym razie coś z takim okresem rozpadu wali mocno.
    Potem ludzie nagle przestali być chętni do obcowania ze źródłami
    promieniotwórczymi. Chyba wręc jest zakaz. Kilka lat temu głośno
    było o jednym geologu-hobbyście, którego chcieli wsadzić za to, że
    włączył do swojej kolekcji minerałów kawałek rudy uranowej (chyba
    znalazł ją gdzieś w Sudetach).

    > za to dosc powszechne są te rurki z trytem .. i są coraz mniejsze.

    Trytytki też są popularne. Ale nie wiem, czy jest w nich izotop wodoru.
    Niewiele o tych rurkach wiem, ale jak zaguglałem, to na pierwszym
    miejcu wyskoczyła oferta czegoś, co świeci *JAK* tryt. W sumie to nie
    wiem, po co w XXI wieku świecić w ten sposób.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2023-08-24 19:03:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Aug 2023 18:53:37 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Sto lat temu modne było wszystko z radem. Biżuteria promieniotwórcza.
    > Bo to tak nowocześnie brzmi.

    Ba - kremy itp.

> [...]
    > ale całą noc. Nawet nie wiem jaki tam był izotop. Czas połowicznego
    > rozpadu trytu to coś koło dziesięciu lat. Niewiele by do dzisiaj z

    Ale tam własnie mógl byc jakis inny izotop, np rad.

    > W każdym razie coś z takim okresem rozpadu wali mocno.
    > Potem ludzie nagle przestali być chętni do obcowania ze źródłami
    > promieniotwórczymi. Chyba wręc jest zakaz.

    Chyba wlasnie zakaz, bo cos mi sie widzi, ze ten zegarek byl w miare
    bezpieczny. Rad emituje głownie alfa, a te utkną w obudowie i
    szkielku. Ale produkty emitują jeszcze betę.

    > Kilka lat temu głośno
    > było o jednym geologu-hobbyście, którego chcieli wsadzić za to, że
    > włączył do swojej kolekcji minerałów kawałek rudy uranowej (chyba
    > znalazł ją gdzieś w Sudetach).

    Ale to jeszcze inny zakaz, znacznie nowszy, i tylko krajowy.

> [...]
    > miejcu wyskoczyła oferta czegoś, co świeci *JAK* tryt. W sumie to nie
    > wiem, po co w XXI wieku świecić w ten sposób.

    https://edcgear.co.uk/collections/tritium-vials

    A po co ... swieci sporo lat, bez zasilania, zasadniczo bezpieczne ...
    do zegarków, celowników, kompasów ...

    J.

  • 27. Data: 2023-08-24 19:11:26
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 24.08.2023 o 19:03, J.F pisze:
    > https://edcgear.co.uk/collections/tritium-vials
    >
    > A po co ... swieci sporo lat, bez zasilania, zasadniczo bezpieczne ...
    > do zegarków, celowników, kompasów ...

    Dlaczego w kapsułkach?

    Robert

  • 28. Data: 2023-08-24 19:18:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale tam własnie mógl byc jakis inny izotop, np rad.

    Też się tam trytu nie spodziewam. W lampach gazowych (tych co świeciły
    na ulicach, a nie że na przykład tyratron) używane były koszulki Auera
    nasączone azotanem toru. Tor też jest promieniotwórczy, ale to nie ma
    związku ze świeceniem lampy gazowej.

    > Chyba wlasnie zakaz, bo cos mi sie widzi, ze ten zegarek byl w miare
    > bezpieczny. Rad emituje głownie alfa, a te utkną w obudowie i szkielku.
    > Ale produkty emitują jeszcze betę.

    Ja bym już nie chciał tego zegarka, choć strachliwy nie jestem.
    W samolotach zaczęto używać niepromieniotwórczych luminoforów,
    a do tego oświetlenie kokpitu słabym ultrafioletem.

    > Ale to jeszcze inny zakaz, znacznie nowszy, i tylko krajowy.

    > https://edcgear.co.uk/collections/tritium-vials
    >
    > A po co ... swieci sporo lat, bez zasilania, zasadniczo bezpieczne ...
    > do zegarków, celowników, kompasów ...

    Nie podpada to jakoś pod ten "nowszy krajowy zakaz"?

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2023-08-24 19:19:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Aug 2023 19:11:26 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Dlaczego w kapsułkach?

    Bo tryt jest gazem.
    Napelnia sie nim szklane rurki, pokryte od wewnątrz luminoforem,
    i swiecą.

    Ale dlaczego nie chcą zrobic inaczej, to nie wiem.
    Ja bym to wbudował w jakis plastik.

    J.

  • 30. Data: 2023-08-24 19:20:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>