    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Niech to c... strzeli - spierdzielil caly gaz z butli!
    Date: Thu, 23 Jun 2011 17:44:33 +0200

    On Thu, 23 Jun 2011 16:10:47 +0200, Alexy wrote:

    >Tyle, że temperatura parowania benzyny jest znacznie wyższa i dlatego
    >obniżenie temperatury benzyny z powodu parowania bedzie niewielkie.
    >Ponadto w przypadku baku z benzyną powietrze będzie dość szybko wypełniało
    >zbiornik podczas wypływu tej benzyny. Opary nie zdążą wyprzeć powietrza.

    Ty zaczales od ogniska pod bakiem. Jak benzyna zacznie wyplywac, to
    bac sie bedzie trzeba czegos innego niz malego wybuchu w zbiorniku.

    >Tyle, że w tamtym przypadku cysterna uderzyła w mur powodując duże
    >rozszczelnienie, przez które nastapił szybki wyciek propylenu. Wtedy nie
    >wybuchła cysterna tylko chmura gazu unosząca się w powietrzu, która wraz z
    >powietrzem utworzyły mieszankę o bardzo dużej wybuchowości.

    No i glownie tego sie boimy. W letni upal grozi i na benzynie.

    >LPG ma bardzo niską temperaturę zapłonu, dlatego jest bardzo duża szansa na
    >to, że podczas wypadku ulatniający się gaz ze zbiornika LPG szybko się
    >zapali zapobiegając utworzeniu się mieszaniny wybuchowej z powietrzem w
    >nadmiernej ilości.

    Jest w tym maly problem - niektorzy twierdza ze jednak ma wyzsza
    temperature zaplonu, o czym ma swiadczyc i wieksza wrazliwosc na stare
    kable, i zapalanie zimnego silnika na benzynie.
    Musze przyznac ze ponizej -20 naprawde trudno zapala na gazie ..

    >W przeciwieństwie do LPG, benzyna w stanie ciekłym w ogóle się nie zapala.
    >Śmiało w takiej benzynie można zgasić zapaloną zapałkę, gdyby nie opary
    >benzyny, albowiem to właśnie one się zapalają,

    Ale opary sa nieuniknione i zapalek gasic w benzynie nie radze.

    Tak nawiasem mowiac to "temperatura zaplonu" znaczy troche co innego i
    mam pewne watpliwosc co do jej wartosci dla benzyny ..

    >a jako, że zawsze mają
    >kontakt z powietrzem to zawsze tworzą mieszaninę wybuchową. W przypadku
    >rozlanej benzyny zaczyna ona parować, nasycając swoimi oparami powietrze.
    >Przy czym trudno jest doprowadzić do zapalenia się samej benzyny, a opary
    >wymieszane z powietrzem są bardzo wybuchowe i jako cięższe od powietrza
    >smują się nisko po ziemii.

    A do zapalenia oparow wystarcza jedna iskierka ze swiecy zaplonowej
    :-)

    J.