  • 31. Data: 2009-05-17 11:37:48
    Temat: Re: Niby-bbs na modemie gsm. Da sie?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Gorzej z lacznoscia GSM-modem analogowy. Fonia gsm tych piskow
    > poprawnie nie przeniesie, wiec modem wlasciwy jest w "centrali".

    Mnie się udało kiedyś wybrać ATDT0202122 i wypiszczeć połączenie
    PPP z tepsianym internetem.

    > Najgorzej jak ze zwyklego telefonu dzwonimy do GSM - zeby odebral
    > modem na "centrali", to musi wiedziec ze ma to zrobic, a wiec osobny
    > numer potrzeba. No i stosownej oplaty sie nie uniknie.

    To też jakoś wychodziło, ale w Telstrze. W tandemie TPSA-Plus było
    zdaje się gorzej, ale jakoś specjalnie tego nie próbowałem, bo
    potrzeby nie było.

    > A propos - 100kB to przechodzi MMS. Tylko uwaga, bo operator
    > potrafi obrazki przerabiac.

    I uwaga jeszcze taka, że operator potrafi obrazek opublikować
    w Internecie, a zamiast MMS wysłać SMS z linkim do obrazka.
    To oczywiście uwaga dla tych, których owładnęła idea stworzenia
    systemu tajnego, bezpiecznego, oddzielonego od Internetu.

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2009-05-17 12:46:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Mozna bez problemow GSM-GSM. Szybkosc chyba 9600 wtedy wychodzi, a
    > moze nawet nie.

    9600 bez problemu.

> [...]
    > modem na "centrali", to musi wiedziec ze ma to zrobic, a wiec osobny
    > numer potrzeba. No i stosownej oplaty sie nie uniknie.

    Mozna (czasem) ustawic w telefonie rodzaj rozmowy przychodzacej
    (voice/fax/data). Czy akurat zadziala to bez dodatkowego numeru to
    kwestia konfiguracji (dodatkowego ograniczenia) w sieci.
    "Centrala" robi to generalnie przez zestaw procesorow DSP.

    > Chyba kazdy telefon GSM z mozliwoscia podlaczenia do komputera potrafi
    > dzialalac jak modem.

    Przynajmniej wspolczesny. Aczkolwiek nie wszystkie maja linie CTS/RTS
    (RTS jest wlasciwie zbedne) oraz DCD.
    Inna sprawa, ze przy 9600 CTS powinno byc praktycznie caly czas aktywne.
    Moze mozna takze zastosowac XON/XOFF, nie wiem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 33. Data: 2009-05-17 12:48:49
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Mnie się udało kiedyś wybrać ATDT0202122 i wypiszczeć połączenie
    > PPP z tepsianym internetem.

    Telefon zestawil polaczenie cyfrowe z "centrala" GSM, przesylal dane
    cyfrowe bez zadnego piszczenia, natomiast do 0202122 piszczala uzywajac
    np. V.32 centrala.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 34. Data: 2009-05-17 12:53:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > To beda polaczenia typu "dane", i teoretycznie moga sie okazac po
    > innej cenie niz zwykla fonia. A i w praktyce, jesli ktos bedzie
    > naduzywal :-)

    Przeciez one typowo sa drozsze, a przynajmniej nie sa oplacone
    ryczaltem w abonamencie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 35. Data: 2009-05-17 13:12:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Telefon zestawil polaczenie cyfrowe z "centrala" GSM, przesylal dane
    > cyfrowe bez zadnego piszczenia, natomiast do 0202122 piszczala uzywajac
    > np. V.32 centrala.

    No właśnie tego to ja taki pewien nie jestem. Zdaje się, że do połaczenia
    dochodziło przy prędkości 2400 czy coś takiego. Czyli raczej przez
    piszczenie transmitowane przez kanał foniczny GSM. Przynajmniej ja sobie
    to tak tłumaczę. Czy to teoretycznie jest możliwe, tego nie wiem i nie
    będę się przy tej teorii upierał. Dawno to było, takich połączeń wykonałem
    ledwie kilka, żeby sprawdzić czy się da, a nie w jakimś konkretnym celu.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2009-05-17 14:18:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Zdaje się, że do połaczenia
    > dochodziło przy prędkości 2400 czy coś takiego. Czyli raczej przez
    > piszczenie transmitowane przez kanał foniczny GSM.

    Nie ma szans. 300 b/s z jego FM - mysle ze tak. Ale telefony GSM nie
    maja (soft) modemow, wiec te 300 b/s musialby jakis program na pececie
    robic (i transmitowac do telefonu jako dzwiek - nie wiem czy telefony
    maja takie mozliwosci, bramki/karty GSM - owszem).

    Terminal GSM laczy sie zwykle z taka szybkoscia, na jaka ma ustawiony
    port. Jesli tam jest 2400, to bedzie probowal polaczyc sie na 2400.

> [...]
    > ledwie kilka, żeby sprawdzić czy się da, a nie w jakimś konkretnym celu.

    Teoretycznie i praktycznie tak samo niemozliwe.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 37. Data: 2009-05-17 16:21:40
    Od: "Sempiterna" <r...@a...pl>

    > Nie ma szans. 300 b/s z jego FM - mysle ze tak. Ale telefony GSM nie
    > maja (soft) modemow, wiec te 300 b/s musialby jakis program na pececie

    A mój Erykson R320s... przez irdę bawiłem się nim komendami AT... Tylko
    nie miałem wychodzących wtedy, by wypróbować w sieć.

> [...]
    >
    > Terminal GSM laczy sie zwykle z taka szybkoscia, na jaka ma ustawiony
    > port. Jesli tam jest 2400, to bedzie probowal polaczyc sie na 2400.

    Jak będę miał irdę i wychodzące, to popróbuję, choć nie wiem, czy w
    "Nie-Nie", alias "Fuck-Fuck", alias "Srak-Ptak", coś wyjdzie...
    popróbuję jednak.

  • 38. Data: 2009-05-17 19:26:14
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Sempiterna" <r...@a...pl> writes:

    > A mój Erykson R320s... przez irdę bawiłem się nim komendami AT...
    > Tylko nie miałem wychodzących wtedy, by wypróbować w sieć.

    Ale on to wysyla jako normalne dane do sieci, sam nie robi zadnego
    V.32 itp. To (zamiane "normalnych" danych na cyfrowa informacje
    o dzwieku i odwrotnie) robi dopiero karta DSP czy cos podobnego w MSC.
    Zreszta z normalnym dzwiekiem jest podobnie, przeciez kodek GSM to nie
    jest 64kb/s voice.

    > Jak będę miał irdę i wychodzące, to popróbuję, choć nie wiem, czy w
    > "Nie-Nie", alias "Fuck-Fuck", alias "Srak-Ptak", coś wyjdzie...
    > popróbuję jednak.

    Przy wychodzacych zadziala na pewno, uzywalem tego wielokrotnie. Wymaga
    oczywiscie odblokowanych polaczen "data" (albo fax), ale to norma.

    Przychodzace - zaleznie od polityki operatora, moze nie zadzialac.
    Od strony technicznej wymaga ustawienia typu nastepnego polaczenia
    (fax/data - telefon moze chyba robic automatycznie przy ATA itd) _lub_
    inicjowania polaczenia w sieci GSM/ISDN (poprawny typ polaczenia, nie
    analog voice - oraz poprawnego przesylania informacji o typie miedzy ew.
    sieciami). Nie wiem co by bylo z cyfrowymi faksami i danymi
    (transparent), pewnie nie daloby sie zestawic polaczenia.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 39. Data: 2009-05-17 19:52:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > Nie wiem co by bylo z cyfrowymi faksami i danymi (transparent), pewnie
    > nie daloby sie zestawic polaczenia.

    A jak technicznie wygląda transmisja faksowa między dwoma abonentami GSM?
    Nigdy tego nie robiłem. Czy to jest całkowicie cyfrowe, bez modulacji
    w paśnie fonicznym? Jeśli tak, to co z będemi transmisji? Chyba ich
    w ogóle nie powinno być. A wtedy można to spreparować tak, że zamiast
    zeskanowanej strony przesyłamy dane. Bez potrzeby stosowania własnych
    metod korekcji i bez potwierdzenia. Przy takich założeniach jedna strona
    faksu to coś koło 240kB danych.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2009-05-17 20:13:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

> [...]

    > A jak technicznie wygląda transmisja faksowa między dwoma abonentami GSM?
    > Nigdy tego nie robiłem. Czy to jest całkowicie cyfrowe, bez modulacji

    Dobre pytanie. Mozliwosci sa dwie. Mysle ze bardzo dziwne byloby, gdyby
    polaczenia wewnatrz np. MSC albo sieci przechodzily przez DSP, ale kto
    to tam wie. Poza siec, wcale bym sie nie zdziwil.

> [...]
    > zeskanowanej strony przesyłamy dane. Bez potrzeby stosowania własnych
    > metod korekcji i bez potwierdzenia. Przy takich założeniach jedna strona

    Faksy akurat stosuja kompresje RRL, wiec to moze i powinno byc mniej.

    Typowy faks dziala z szybkoscia 9600 b/s (albo 14400 b/s - modemowe
    oraz nowsze stacjonarne) i normalnie bledow transmisji jest niewiele,
    albo wcale (bez korekcji). Zreszta widac to na wydruku, pamietam ze
    dostawalem faksy takze z innego kontynentu (z komputerowego faksu, wiec
    material byl "idealnej" jakosci, to bylo jeszcze przed powszechna
    dostepnoscia Internetu) i np. na kilkudziesieciu stronach nie bylo widac
    zadnego przeklamania.

    Funkcja faksu w telefonie GSM nie robi V.costam, tym zajmuje sie tak
    samo centrala. Wlasciwie wysylamy wiec tylko dane graficzne, tyle ze
    w trybie faksu, a nie modemu.
    --
    Krzysztof Halasa