  • 21. Data: 2009-05-16 09:43:39
    Temat: Re: Niby-bbs na modemie gsm. Da sie?
    Od: Kucing <k...@...u.s.h.m.a.i.l.com>

    Dnia Fri, 15 May 2009 06:04:15 -0700 (PDT), Maruary napisał(a):

> [...]
    > można transmitować dane? Jeśli tak, to jaki to jest protokół i jaka
    > szybkość?
    > Wyobrażam sobie to w ten sposób: do laptopa podłączone są 3-4 modemy
    > GSM z różnymi numerami. Użytkownicy (zamknięta grupa) dzwonią przez
    > swoje modemy i przesyłają / pobierają niewielkie ilości danych.
    > Na jakim sofcie i systemie operacyjnym to postawić? Czy użytkownicy
    > również muszą mieć modemy GSM czy wystarczą konkretne modele
    > telefonów, które będą w stanie obsługiwać taką transmisję? Jeśli ktoś
    > ma wiedzę w tej dość nietypowej materii, proszę o info.

    Pewnie się da, ale nie ma to żadnego sensu. O ile zrozumiałem aluzję,
    chodzi o prywatny system do którego wejście ma ściśle określona grupa osób.
    Zabezpieczenie polega nie tylko na tradycyjnym login/password ale także na
    tym, że możliwość dostępu do systemu jest nietypowa i trudna do wyśledzenia
    (stąd brak połączenia z internetem). Dodatkowo chodzi o w miarę swobodną
    możliwość wejścia do systemu dla wtajemniczonych (gsm) oraz transfer
    niewielkiej ilości danych, prawdopodobnie tekst/głos/zdjęcia (małych
    rozmiarów). Polecam rozważenie innych sposobów niż CSD. Może jakaś
    klasyczna łączność radiowa, szyfrowana, na nietypowej częstotliwości?

    --
    - Kucing -

  • 22. Data: 2009-05-16 10:10:47
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    Kucing pisze:

> [...]
    > rozmiarów). Polecam rozważenie innych sposobów niż CSD. Może jakaś
    > klasyczna łączność radiowa, szyfrowana, na nietypowej częstotliwości?

    Ale korzystajac z GSMu masz tym samym zasieg swiatowy.
    A z klasycznej lacznosci stosunkowo niewielki.

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 23. Data: 2009-05-16 11:28:00
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kucing pisze:

    > Może jakaś klasyczna łączność radiowa, szyfrowana, na nietypowej
    > częstotliwości?

    Tak, jasne. Zaraz będzie miał PAR na głowie jeśli tylko będzie chciał
    coś takiego zrobić z rozsądną mocą. Bez zezwoleń w grę wchodzi właściwie
    tylko pasmo CB.

  • 24. Data: 2009-05-16 16:44:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Jeżeli zabawa odbywa się w tej samej sieci (no za wyjątkiem P4), to z
    > reguły nie trzeba oddzielnego numeru DATA. Wystarczy typ połaczenia
    > zdefiniowany przez modem inicjujący transmisję.
    > Między sieciami też czasami działa, ale algorytmy działa/nie działa nie
    > są proste i oczywiste ;)

    Czyli w końcu jak to jest? Jeśli telefony obsługują komendy Hayesa to
    powinny móc pracować jako standardowe modemy. Mogę czy nie mogę
    skonfigurować połączenie przy pomocy jakiegoś programu komunikacyjnego
    tak, że ktoś dzwoni do mnie i możliwe jest przesyłanie danych/komend
    między komputerami?

  • 25. Data: 2009-05-16 19:17:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > skonfigurować połączenie przy pomocy jakiegoś programu komunikacyjnego
    > tak, że ktoś dzwoni do mnie i możliwe jest przesyłanie danych/komend

    Technicznie nie ma żadnych przeszkód. To sprawdziłem. Ale czy da się
    zrobić to bez dodatkowych numerów, na przykład na jakichs taktakach,
    to już musimy w to wierzyć p.Maciejowi. Albo sprawdzić samemu.

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2009-05-17 10:53:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 May 2009 06:04:15 -0700 (PDT), Maruary wrote:
> [...]
    >niewielkiej liczby danych (jednorazowo maks. 100 kb). Czy przez GSM
    >można transmitować dane? Jeśli tak, to jaki to jest protokół i jaka

    Mozna bez problemow GSM-GSM. Szybkosc chyba 9600 wtedy wychodzi, a
    moze nawet nie. 100kB bedzie troche trwac.

    Protokol .. zaden wlasciwie. Zwyczajne polaczenie danych.

    Gorzej z lacznoscia GSM-modem analogowy. Fonia gsm tych piskow
    poprawnie nie przeniesie, wiec modem wlasciwy jest w "centrali".
    Najgorzej jak ze zwyklego telefonu dzwonimy do GSM - zeby odebral
    modem na "centrali", to musi wiedziec ze ma to zrobic, a wiec osobny
    numer potrzeba. No i stosownej oplaty sie nie uniknie.

    To samo jest zreszta z faksem.

> [...]
    >również muszą mieć modemy GSM czy wystarczą konkretne modele
    >telefonów, które będą w stanie obsługiwać taką transmisję?

    Chyba kazdy telefon GSM z mozliwoscia podlaczenia do komputera potrafi
    dzialalac jak modem.

    A propos - 100kB to przechodzi MMS. Tylko uwaga, bo operator potrafi
    obrazki przerabiac.

    J.

  • 27. Data: 2009-05-17 10:55:28
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 May 2009 19:23:16 +0200, Atlantis wrote:
    >[...]Potem rozsyłasz numery wtajemniczonym i jesteś sysopem. ;)
    >Co prawda ludzie ciągle muszą płacić za połączenia przychodzące, ale po
    >pierwsze dziś rozmowy przez komórkę aż tak drogie nie są

    To beda polaczenia typu "dane", i teoretycznie moga sie okazac po
    innej cenie niz zwykla fonia. A i w praktyce, jesli ktos bedzie
    naduzywal :-)

    J.

  • 28. Data: 2009-05-17 10:58:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 15 May 2009 17:45:20 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Odniosłem wrażenie, że założycielowi chodziło nie o muzeum, a o coś
    >bardziej konkretnego. Ale nie wydaje mi się to dobrym pomysłem.
    >Dzisiaj jest gprs, edge, hdspa -- a to wychodzi wielokrotnie taniej
    >i wielokrotnie szybciej. Kiedy nie było, to co innego.

    Ale wymaga tez rozmowy z operatorem, stalego lacza, zestawienia APN,
    lub zorganizowania jakiegos posredniczacego serwera przez internet.

    >Poza tym nie wystarczy do tego "zwykła karta SIM". Operator do
    >transmisji modemowej daje dodatkowy numer, tak jak do faksu
    >(może taki faksowy też wystarczy, tego nie jestem pewien).

    Nie trzeba. GSM-GSM to wystarcza dwa telefony, np zabytkowe
    siemens c35. No i troche dobrej woli ze strony operatora, zeby nie
    zablokowal pewnych uslug.

    J.

  • 29. Data: 2009-05-17 11:02:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 16 May 2009 18:44:18 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >skonfigurować połączenie przy pomocy jakiegoś programu komunikacyjnego
    >tak, że ktoś dzwoni do mnie i możliwe jest przesyłanie danych/komend

    Mozna.

    Z tym ze te komendy sa nie do konca standardowe, a i modemom moze
    brakowac nieco linii sterujacych, wiec byc moze nad konfiguracja
    programow trzeba bedzie posiedziec.

    J.

  • 30. Data: 2009-05-17 11:26:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Ale wymaga tez rozmowy z operatorem, stalego lacza, zestawienia APN,
    > lub zorganizowania jakiegos posredniczacego serwera przez internet.

    Wszystkiego tego próbowałem. Miejscami przypominało to rozmowę ze
    ślepym o kolorach. Skończyło się na pośredniczącym serwerze, z czym
    w praktyce nie ma żadnych problemów.

    > Nie trzeba. GSM-GSM to wystarcza dwa telefony, np zabytkowe
    > siemens c35. No i troche dobrej woli ze strony operatora, zeby
    > nie zablokowal pewnych uslug.

    No właśnie kiedyś z tym problem jednak był (w czasach, gdy wymieniony
    sprzęt nie był jeszcze zabytkiem).

    --
    Jarek