    From: Rafal Lukawski <r...@l...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Nettop - co sądzicie?
    Date: Sun, 08 Apr 2012 10:11:38 +0200

    On 2012-04-07 18:06, Atlantis wrote:

> [...]
    > Normalnie komputerek pracuje całkiem sprawnie. Czasem jednak zdarza mu
    > się "przymielić" dyskiem. Gdy działo się to po raz pierwszy
    > zastanawiałem się co jest grane (ponieważ to SSD, mielenia nie słychać).
    > Zorientowałem się dopiero wówczas, gdy spojrzałem na diodę wskaźnika
    > pracy HDD. Świeciła ciągłym światłem.
    >
    > Niestety co pewien czas trzeba to znosić w tym netbooku. Chociażby
    > podczas aktualizacji bazy wirusów potrafi zamierać niemal całkowicie.
    > Trzeba przeczekać.
    >
    > Coś takiego mogę znieść w netbooku, ale w "głównym" desktopie wolałbym

    Ujme to tak, jest bardzo wiele urządzeń opartych na technologii Flash
    EPROM, w zależności od wykorzystanych układów, konstrukcji osiąga się
    oczywiście baardzo różne rezultaty. Gdyby system pracował na tanim
    pendrive (co też jest pamięcią flash), na pewno działałby tragicznie -
    transfery do kilku MB/s w trybie sekwencyjnym, co przy potrzebie
    zapisania kilkudziesięciu MB już zatrzymuje system. Ciekaw jestem co
    faktycznie jest tam w EeePC, możesz odczytać z 'zarzadzania
    urzadzeniami', czy jak to sie tam w windowsach nazywa? ;)

    Ja mam raczej tani OCZ 120GB, jak na moje potrzeby tu praktycznie nic
    nie trwa, a wiem jak system (jeszcze goły) działał na oryginalnym HDD.

    > No i jeszcze pozostaje kwestia trwałości pamięci elektronicznych... Coś
    > się w tej materii zmieniło, czy wciąż jest określona ilość cykli, po
    > których dysk nadaje się do wyrzucenia?

    Technologia się nie zmieniła na tym poziomie ogólności. Wprost - sprzęt
    kupuje się dla wygody, wymienia się na gwarancji. Jeżeli mogę
    przewidywać trwałość na pewno będzie wzrastać z czasem, produkcja tego
    musi się opłacać. Stąd też bardzo skomplikowane algorytmy zapisu do SSD,
    gdzie jednym z głównych celów jest równoważenie cykli kasowania bloków w
    całej przestrzeni adresowej.

    Przy okazji jeżeli interesują Cię faktycznie trwałe HDD 2.5", to seria
    WD Black Scorpio nie ma sobie równych. Na kilkaset szt. nie dostałem
    żadnej w ramach reklamacji (na przestrzeni ok. 1.5roku), kupują to firmy
    do serwerów i macierzy dyskowych. Porównując z innymi seriami dysków
    innych producentów, jakość po prostu niespotykana (to w kontekście tego,
    że przyzwyczailiśmy się, że sprzęt po prostu nawala po latach)

> [...]
    > przydaje.
    >
    > Wszystko oczywiście zależy od materiału nad jakim się pracuje. U mnie
    > akurat "w terenie" w zupełności wystarczy netbook. Nie czuję potrzeby
    > taszczenia ze sobą "głównego" komputera w postaci laptopa.
    >
    > Po pewnym czasie słyszane zewsząd antydesktopowe opinie zaczynają
    > zwyczajnie drażnić. :) Wydaje mi się, że ich autorami są ludzie, którzy
    > nigdy nie mieli do czynienia z naprawdę mobilnym sprzętem: dobrym
    > smartfonem (a niegdyś PDA), netbookiem czy tabletem. Ich jedynym
    > mobilnym urządzeniem jest ich jedyny komputer - ciężki i toporny laptop.

    Ja wciąż używam telefonu, toporne Smartfony jakoś do mnie nie
    przemawiają. Zastanawiam się nad czymś tabletopodobnym do podręcznych
    notatek. Przy prowadzeniu kilkunastu lub kilkudziesięciu wątków
    informacje trzeba jakoś porządkować i pamiętać, ja nie chce mieć tego w
    głowie ;)