  • 21. Data: 2012-03-17 17:20:13
    Temat: Re: Nawijamy trafka do przetwornic :) made in china
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Ghost wrote:

    > Użytkownik "Maciej Bojko" <m...@g...com> napisał w wiadomości

    > Piszesz o dzisietnym systemie pozycyjnym, a nie tych konkretnych cyfrach.
    > Widzialem te cyfry w Syrii na pieniadzach, zapewniam Cie, ze bys sie
    > pogubil. Cyfry z filmu sa europejskie.

    no jedynka i dziewiątka są takie same :-). Zero, jak się uprzeć prawie też,
    o ile nie pomyli się z piątką. Za to szóstka jest jak siódemka, a reszta
    inna :-). Da się przyzwyczaić ;-)

    Waldek

  • 22. Data: 2012-03-17 17:23:11
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:9sjvedF6f5U2@mid.uni-berlin.de...

    > no jedynka i dziewiątka są takie same :-). Zero, jak się uprzeć prawie
    > też,
    > o ile nie pomyli się z piątką. Za to szóstka jest jak siódemka, a reszta
    > inna :-). Da się przyzwyczaić ;-)

    Nie mowie, ze sie nie da, ale jak Ci nikt nie powie co jest co, to na
    szybkensa masz klopt.

    A cyfry z filmu sa europejskie.

  • 23. Data: 2012-03-17 21:12:26
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Sat, 17 Mar 2012 16:32:46 +0100, "Ghost" <g...@e...pl>
    wrote:

    >Piszesz o dzisietnym systemie pozycyjnym, a nie tych konkretnych cyfrach.
    >Widzialem te cyfry w Syrii na pieniadzach, zapewniam Cie, ze bys sie
    >pogubil. Cyfry z filmu sa europejskie.

    Który fragment "W kształcie zapożyczonym od muzułmanów zamieszkujących
    północną Afrykę" jest napisany niezrozumiale? Tak, różne kraje
    arabskie miały swoje wersje cyfr arabskich. Myśmy akurat ukradli z
    Maghrebu, nie z Półwyspu.

    --
    Maciej Bójko

  • 24. Data: 2012-03-18 07:20:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Który fragment

    Jak wyzej.

  • 25. Data: 2012-03-18 11:42:54
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Sun, 18 Mar 2012 08:20:58 +0100, "Ghost" <g...@e...pl>
    wrote:

    >ry z fikie.
    >>
    >gment
    >
    >Jayz

    Wziąłem twoją odpowiedź i też powycinałem litery losowo, gdzie
    popadnie. Nie wiem, dlaczego tak trzeba, ale skoro już narzuciłeś taki
    tryb dyskusji, to chyba muszę się podporządkować.

    A ad rem: choćby tu http://www.islamicity.com/mosque/ihame/Ref6.htm
    albo tu http://www.islamicity.com/mosque/ihame/Ref6.htm możesz
    obejrzeć różne wersje cyfr arabskich. To, co jak osioł nazywasz
    "europejskimi" to po prostu zestaw zachodnioarabski. Fakt, ze
    zmodyfikowanym kształtem czwórki i piątki. EOT.

    --
    Maciej Bójko

  • 26. Data: 2012-03-18 12:23:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Mar 2012 15:30:40 +0100, Maciej Bojko napisał(a):
> [...]
    > przez Arabów, w Europie zaczęto ich szerzej używać w XV-XVI wieku. W
    > kształcie zapożyczonym od muzułmanów zamieszkujących północną Afrykę.

    No wlasnie - zapozyczonym. Sa dosc dalekie od oryginalu
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_numerals

    Tymczasem ogladasz japonska gazete i rozumiesz tylko liczby, ktore sa jak
    najbardziej wspolczesna czcionka :-)

    P.S. A jakich cyfr uzywali Grecy ?

    J.

  • 27. Data: 2012-03-18 14:51:26
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > On Sun, 18 Mar 2012 08:20:58 +0100, "Ghost" <g...@e...pl>
    > wrote:
    >
    > Wziąłem twoją odpowiedź i też powycinałem litery losowo, gdzie
    > popadnie.

    Bez potrzeby - cyfry w filmie sa europiejskie.

  • 28. Data: 2012-03-18 15:39:59
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Sun, 18 Mar 2012 13:23:12 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No wlasnie - zapozyczonym. Sa dosc dalekie od oryginalu
    >http://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_numerals

    Jasne, że różnią się od wschodnioarabskiego oryginału - zostały
    przecież co do pociągnięcia piórem zerżnięte z zupełnie odmiennych
    glifów zachodnioarabskich. Z linku, który sam wkleiłeś: "The
    widespread Western Arabic numerals used with the Latin script, in the
    table below labelled European, descended from the West Arabic numerals
    developed in al-Andalus and the Maghreb."
    Ewentualny wkład własny Europejczyków ogranicza się najwyżej do
    odmiennego kształtu czwórki i piątki.

    --
    Maciej Bójko

  • 29. Data: 2012-03-18 17:03:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 18 Mar 2012 16:39:59 +0100, Maciej Bojko napisał(a):
> [...]
    > table below labelled European, descended from the West Arabic numerals
    > developed in al-Andalus and the Maghreb."

    Ale tam sa jakies obrazki i nie bardzo to przypomina wspolczesnych liter

    > Ewentualny wkład własny Europejczyków ogranicza się najwyżej do
    > odmiennego kształtu czwórki i piątki.

    A Japonczycy tych odmiennych ksztaltow wlasnie uzywaja :-)

    J.

  • 30. Data: 2012-03-18 17:18:57
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Maciej Bojko wrote:

> [...]
    > developed in al-Andalus and the Maghreb."
    > Ewentualny wkład własny Europejczyków ogranicza się najwyżej do

    Hrrm. Przetłumacz Al-Andaluz i Al-Maghreb na polski. Wyjdzie ci Andaluzja i
    Marokko. Andaluzja jest w Europie.

    Waldek