  • 41. Data: 2024-09-09 17:10:55
    Temat: Re: Napięcie w gniazdku na wszystkich żyłach po wyłączeniu bezpieczników - zgłaszać do elektrowni?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    On 2024-09-09 16:12, J.F wrote:

    > Ale to są bardzo regularne błyski, więc chyba nie burza.
    > Bez burzy ich nie było ?

    Nie pamiętam, ale nie przypominam sobie, żeby błyskała, gdy nie było
    wyładowań w okolicy.

    > Bo mam taką lampę, "kreślarską", kabel przechodzi w ramionach,
    > i IMO jest sprzężenie pojemnościowe między kablem a ramionami/obudową.
    >
    > Jak źle wsadzę wtyczkę, to lampa "mrowi" jak jest wyłączona.
    > Wyłacznik odcina zero przed lampą, i obie żyły w schowanym kablu są
    > "na fazie".
    > Jak odwrotnie - to mrowi jak jest włączona, bo pół kabla na fazie.

    To lampa ,,kreślarska" starego typu, z podstawą - dokładnie taka, jak w
    tej ofercie -
    <https://allegro.pl/oferta/lampka-lampa-biurowa-na-b
    iurko-polam-oryginal-prl-13581109954>

    Teraz już nie sprawdzę, bo od dawna spakowana i zwieziona do piwnicy.
    Trzeba było miejsce zrobić na biurku, bo podstawa jednak trochę
    zabierała i zastąpiła ją lampa kreślarska IKEA TERTIAL -
    <https://www.ikea.com/pl/pl/p/tertial-lampa-biurkowa
    -ciemnoszary-50355395/>

    Ta nowa ma chyba prawilny wyłącznik i nic błyska. Izolowana też jest
    dobrze, bo nie kopie z obudowy. Zresztą, w starej - po zamontowaniu
    ,,żarówek" LED też nie błyskało, ale może i jakieś napięcie było tak, jak
    piszesz :)

    Ale nie na tyle, by było jak tutaj -
    <https://www.youtube.com/watch?v=btfgstUskQM>

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 42. Data: 2024-09-09 17:11:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Sep 2024 16:50:11 +0200, Janusz wrote:
    > Tez mnie 230V popieściło parę razy ale to jest wszystko nic w porównaniu
    > do 320V DC chwycone dwoma rękami, tak mnie dupnęło aż mi w oczach się
    > ściemniło.

    Slyszalem o przypadku miedzyfazowego 380V AC, gdzie skurcz mięśni rekę
    złamał.

    > Od tego czasu dwa razy sprawdzam co robię i gdzie ręce
    > wkładam. A stało się to jak naprawiałem taki mały zasilacz na szynę
    > 230/24VDC, mam go rozebrany na biurku podłączony do sieci, zasilacz nie
    > startuje, więc go mierzę, a że siedziałem na dobrze izolowanym krześle
    > drewnianym i podłoga z paneli to trzymam go lewą ręką za radiatora
    > którym jest '-' zasilacza i coś tam mierzę sondą, w tym momencie wchodzi
    > do pokoju kolega i coś mnie zagaduje, w tym momencie tracę czujność i
    > chcę odwrócić zasilacz na drugą stronę
    > i chwytam prawą ręką za drugi radiator na którym był '+' (tak
> [...]

    Zrobiony w miarę prawidłowo - jak jedne tranzytory na "+", a drugie na
    "-".

    trudno ocenić, czy to od tego ...

    J.

  • 43. Data: 2024-09-09 17:12:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Sep 2024 16:39:37 +0200, Janusz wrote:

    > Gdzieś kondensator jest i się ładuje a lampa go rozładowuje.

    Tak, ale to oznacza w miarę stały i znikomy prąd.
    A nie pioruny przypadkowo uderzające ...

    J.

  • 44. Data: 2024-09-09 17:39:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 9 Sep 2024 17:10:55 +0200, Krystek wrote:

    > Nie pamiętam, ale nie przypominam sobie, żeby błyskała, gdy nie było
    > wyładowań w okolicy.

    No i to jest ciekawe, bo zakładam, że byś zauważył błyskanie.
    burza coś uszkodziła?

    > Trzeba było miejsce zrobić na biurku, bo podstawa jednak trochę
    > zabierała i zastąpiła ją lampa kreślarska IKEA TERTIAL -
    > <https://www.ikea.com/pl/pl/p/tertial-lampa-biurkowa
    -ciemnoszary-50355395/>

    O, mniej więcej taka.

    > Ta nowa ma chyba prawilny wyłącznik i nic błyska. Izolowana też jest

    Dwubiegunowy? Może.
    Jednobiegunowy grozi porażeniem przy wymianie żarówki.

    > dobrze, bo nie kopie z obudowy. Zresztą, w starej - po zamontowaniu
    > ,,żarówek" LED też nie błyskało, ale może i jakieś napięcie było tak, jak
    > piszesz :)

    Ja to mrowienie wyczuwałem na skórze, i neonówka pokazywała.
    Ale swietlówka by raczej nie blyskała.
    Choć jakbym tak podłączył fazę na stałe i chwycił ręką za obudowę ...
    muszę sprawdzić.

    > Ale nie na tyle, by było jak tutaj -
    > <https://www.youtube.com/watch?v=btfgstUskQM>

    Wow.
    Mam linię obok, ale latarnie też obok :-)

    J.

  • 45. Data: 2024-09-09 17:59:58
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Raz siedziałem na mokrej ziemi w krótkich spodenkach, czyli trawa dotykała
    > bezpośrednio skóry, a prąd poszedł przez rękę (ciąłem przewód i byłem
    > pewien, że odłączyłem najpierw prąd), czyli już mogło się skończyć
    > tragicznie. Drugi raz stałem w adidasach na suchej, betonowej posadzce.
    > Pierwszy raz kopnął dużo mocniej, ale drugiego też nie polecam.

    Ja tak próbowałem obciąć przewód telefoniczny (DC 50V)...10 razy
    szukałem obcinaczek w trawie w promieniu 20m, bo ręka próbowała sama
    wyjebać je na orbitę. Potem wziąłem worek plastikowy/śniadaniowy i
    uciąłem :)
    --
    Pixel(R)??

  • 46. Data: 2024-09-09 18:07:35
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 09.09.2024 o 17:11, J.F pisze:

    > trudno ocenić, czy to od tego ...

    Mogło być. Kiedyś opisywałem jak mi piwnicę/serwerownię zalało z
    cieknącego bojlera i brodziłem w wodzie do zaworu małymi kroczkami, żeby
    wodę odciąć...a tam listwy pod wodą z gejzerami ale obok. Przez rok mnie
    mięśnie bolały, łącznie z sercowym. Prądu wyłączyć nie mogłem, bo
    serwery by padły, kaloszy nie miałem a działać trzeba było szybko.
    Serwery jeszcze działały 3 dni i padły, pomimo wypompowania wody ale
    zdążyłem w tym czasie odpalić nowe.

    Teraz to by było "chuj z serwerami" :) Zdrowie ważniejsze.

    --
    Pixel(R)??

  • 47. Data: 2024-09-09 18:57:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Krystek <s...@k...art.pl> wrote:

> [...]
    > z zapłonem elektronicznym, zanim ostatecznie zostały zastąpione LED-ami,
    > podczas burzy, gdy pioruny waliły w okolicy taka dyskoteka robiła się w

    Ja tak miałem, jak mi RF po oplocie feedera z anteny wracało :)

    --
    - Zajączku, dlaczego masz takie krótkie uszy?
    - Bo jestem romantyczny.

  • 48. Data: 2024-09-09 19:01:56
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W normalnych warunkach, czyli stojąc w butach na podłodze, to nie
    > trzepnie porządnie.

    Trzepnęło tak, że wolałbym tego dobrowolnie nie powtórzyć.

    > Raczej po prostu coś uziemionego dotknąłes.

    Nie dotknąłem.

    > Tak z praktyki - była raz w pokoju faza na bolcu. Trzepnęło mnie, jak
    > podłączałem ethernet koncentrykiem, z dalszych pokojów.

    Uroczo. Co poszło nie tak, że znalazła się tam faza?

    > Można reanimować :-)

    To była noc, więc by mnie nad ranem sąsiad znalazł, jakby w ogóle tam
    poszedł. Jak nie to dopiero po jakimś czasie, po zapachu.

    --
    W środku nocy zdenerwowany mężczyzna dobija się do drzwi portierni
    szpitala psychiatrycznego:

  • 49. Data: 2024-09-09 19:03:12
    Od: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Ja tak miałem, jak mi RF po oplocie feedera z anteny wracało :)

    Pff, swojego czasu miałem w aucie CB i zrobiłem sobie "dopałkę" 1kW na
    ruskich KT. Zapalałem nawet zgaszone TV w okolicznych domach a kiedy
    przejechałem się na jakiś parking i gwizdąłem w mikrofon, to wszystkie
    alarmy wyły :D
    Dyskoteka była na całe ulice...najbardziej wkurwiałem taryfiarzy bo im
    dusiło radia w promieniu 1km

    --
    Pixel(R)??

  • 50. Data: 2024-09-09 19:03:30
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Teraz to by było "chuj z serwerami" :) Zdrowie ważniejsze.

    Tak, też bym jednak wolał, żeby padły serwery, niż ja :)

    --
    Wpada bandzior z brzytwa do sklepu na wsi i juz od drzwi drze morde:
    - Babo! - dawaj qrwa kase!