eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaNapięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
  • Data: 2024-07-03 16:02:20
    Temat: Re: Napięcie akumulatora wyłączające UPS / jakie nowe akumulatory do UPS?
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Głównie chodzi o "wzbudzenie" reakcji chemicznych, które po latach
    > "zamierają".

    No zamierają, bo nie są potrzebne (bo aku nie jest rozładowywany). Ale to
    przecież nie jest zardzewiała śruba, którą trzeba rozruszać, bo się
    zastała, zardzewiała i nie ruszy.

    Co odpowiada za to, że reakcja chemiczna (zamiana PbO2 z płyty dodatniej
    na PbSO4 i H2O oraz Pb z płyty ujemnej na PbSO4) miałaby się "zastać" i
    nie chcieć ruszyć, gdy będzie pobierany prąd?

    > Miałem taki aku od GSM, z demobilu, żelowy Pb... 150Ah i nie był
    > ładowany kilka lat, 15 letni miał 7V.

    No to jest zasiarczenie (w zasadzie zasiarczanienie), wynikające z
    nadmiernego rozładowania (choćby i samorozładowania). To zupełnie inny
    mechanizm i inny przypadek niż w przypadku akumulatora, który sobie stoi
    podłączony do ładowania przez kilka lat.

    > Co do odwrotnej funkcji, ładowany AGM ciągle, podobnie się to zachowuje
    > ale trzymanie aku w buforze (UPS) powoduje zasiarczanie i spadek
    > pojemności.

    Dlaczego miałby się zasiarczać, skoro gdy jest cały czas naładowany, to
    siarka utrzymuje się w kwasie siarkowym i nie tworzy się na płytach
    krystaliczny siarczan ołowiu? Siarczan ołowiu tworzy się, gdy akumulator
    jest rozładowywany.

    Czyli w naładowanym aku masz PbO2, Pb i H2SO4. W rozładowanym do zera
    masz, teoretycznie, PbSO4 i H2O. W rozładowanym częściowo jest sytuacja
    pośrednia (część ołowiu i tlenku ołowiu zareagowała z kwasem, tworząc
    siarczan ołowiu i wodę, a część nie). A to siarczan ołowiu krystalizuje.

    Generalnie mam wrażenie, że "zastanie" się akumulatora stale ładowanego to
    jest jakiś mit (choć taki akumulator może umrzeć na inne sposoby, może np.
    wyparowanie wody?), ale jeśli nie, to chciałbym zrozumieć, jaki proces
    chemiczny za tym stoi.

    --
    W kinie:
    - Wolicie popcorn słodki czy słony?