  • 51. Data: 2014-12-07 23:03:48
    Temat: Re: Napęd floppa 1.44 pod USB i kwestia MS-DOS
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > I chcesz mi wmówić, że pan prezes sam zrobił ten raport a nie dostał go
    > mailem od wyrobnika (znaczy się pracownika niższego szczebla)? :-)

    Nie, chcę tylko "wmówić", że jaki prezes, tacy wyrobnicy jego. Czyli że
    praktyka zapisywania wszystkiego na lokalnych dyskach i od czasu do czasu
    robienia (albo i nie robienia) ręcznie backupu na serwerze jest powszechna.
    A w tym wątku została nawet pochwalona jako "trochę lepsza" od powierzenia
    takich rzeczy maszynom, które w czynnościach nudnych i monotonnych są
    daleko lepsze i bardziej wytrwałe od nas ludzi.

    --
    Jarek

  • 52. Data: 2014-12-07 23:08:17
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    l...

    >Ja używam w zasadzie wyłącznie bezdyskowych komputerów od kilkunastu

    Jeśli tylko używasz do Internetu to ok. Każda sensowna aplikacja intensywnie
    korzystająca z dysku to pomyłka przy tym rozwiązaniu.

    >lat (to znaczy od końca poprzedniego tysiąclecia) i nieraz w głowę
    >zachodzę, jak ludzie mogą wciąż chcieć się męczyć z dyskiem w każdym
    >pececie!

    Na czym polega owa męka, bo chyba jestem czegoś nieświadom?

  • 53. Data: 2014-12-07 23:15:23
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 23:03, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > takich rzeczy maszynom, które w czynnościach nudnych i monotonnych są
    > daleko lepsze i bardziej wytrwałe od nas ludzi.

    Nie jestem prezesem i wolę mieć kopię danych i na dysku w komputerze, i
    na serwerze. Dla tych którym nie chce się robić backupów ręcznie
    wymyślono narzędzia, które same robią synchronizację danych (i to
    wybranych danych a nie całego systemu).

  • 54. Data: 2014-12-07 23:17:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Wyłączasz serwer dyskowy gdy nie jest potrzebny?

    Z tego co wcześniej napisał (i ja też), to tak, wtedy wyłącza.
    Ale ponieważ potrzebny jest cały czas, więc nie wyłącza.

    > U mnie reinstalacja "wszystkiego" zamknie się w max. 2h (i nie jest
    > to bynajmniej goły system z przeglądarką)

    No to jednak o te dwie godziny dłużej. Dla niektórych to jest różnica.

    > Jak ktoś ma kilkaset serwerów, to pewnie ma też odpowiednio
    > klimatyzowane pomieszczenia, zasilanie awaryjne, instalację
    > przeciwpożarową i najważniejsze - doświadczenie co brać i co jest
    > mało awaryjne. A jak ktoś robi sobie serwer dyskowy w domu, albo
    > małej firmie, to nie ma większości z tych rzeczy.

    Kilkaset, to chyba w wielu miejscach przez ileś lat, tak to zrozumiałem.
    Zaś doświadczenie to coś takiego, czym mozna się dzielić bez straty
    własnej. Moje kilkunastoletnie doświadczenie z bezdyskowymi komputerami
    wszystko to potwierdza -- tak jest bezpieczniej, lepiej, mądrzej.
    I tylko to ostatnie stanowi pewną niedogodność -- gdzy ktoś odporny na
    wiedzę, to będzie miał z tym problem.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2014-12-07 23:24:46
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 12/07/2014 11:08 PM, Ghost wrote:

> [...]
    >
    > Jeśli tylko używasz do Internetu to ok. Każda sensowna aplikacja
    > intensywnie korzystająca z dysku to pomyłka przy tym rozwiązaniu.

    Właśnie zanegowałeś sens stosowania sieci SAN (Fiber channel, iscsi itp)
    jak i używanie macierzy z wieloma dyskami. Właśnie w aplikacjach
    wymagających dużo korzystania z dysków.
    Gratulacje!

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 56. Data: 2014-12-07 23:26:23
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 23:17, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Z tego co wcześniej napisał (i ja też), to tak, wtedy wyłącza.
    > Ale ponieważ potrzebny jest cały czas, więc nie wyłącza.

    > No to jednak o te dwie godziny dłużej. Dla niektórych to jest różnica.

    Ale nie uciekło ci przy przy czytaniu, że to jeden komputer a nie
    wszystkie jak w przypadku awarii serwera?

> [...]
    > wszystko to potwierdza -- tak jest bezpieczniej, lepiej, mądrzej.
    > I tylko to ostatnie stanowi pewną niedogodność -- gdzy ktoś odporny na

    Tak samo jak niektórzy są odporni na wiedzę i wmawiają innym, że sieć
    komputerowa jest z gumy (jak i przepustowość dysków) i te stacje robocze
    można mnożyć bez końca bez odczuwalnego spadku wydajności.

  • 57. Data: 2014-12-07 23:46:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Nie jestem prezesem i wolę mieć kopię danych i na dysku w komputerze,
    > i na serwerze.

    Tu pełna zgoda. Takie wolenie jest bardzo rozpowszechnione. Tak jak
    rozpowszechniona jest naiwna wiara, że kopia na serwerze nie będzie
    akurat tą wersją, z której "się" wcześniej usunęło przez przypadek akurat
    najbardziej istotne rzeczy. Prezesi, którzy to tolerują, albo ich takie
    technikalia wcale nie obchodzą, to w ogóle mainstream. Exemplum gratum,
    to prezes PKW, który do dziś jest przekonany, że mu "technika siadła",
    a w najlepszym/najgorszym razie ktoś go oszukał, bo za dobre pieniądze
    dostarczył złe serwery i złe programy. A wystarczy przeczytać
    Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia, by wiedzieć, że o żadnych
    istotnych warunkach tam nie ma mowy. Skoro żadnych istotnych warunków
    nie postawiono, to panowie nakreślili sobie własne i według nich zrobili
    system. Który gdyby wszystko dobrze szło, to by był znakomitym systemem.
    Ale drobna awaria powodowała bezpowrotna utratę danych -- i to wynika
    wprost z przyjętych założeń, nie potrzeba nawet symulacji, by to wiedzieć.

    > Dla tych którym nie chce się robić backupów ręcznie wymyślono narzędzia,
    > które same robią synchronizację danych (i to wybranych danych a nie
    > całego systemu).

    To też mi rzecz dobrze znana. Wymyślono mnóstwo narzędzi, za które
    trzeba nieraz sporo zapłacić, po to tylko, żeby każde z nich robiło
    tylko cząstkę tego, co i tak potrzeba zrobić w całości. Innym
    narzędziem, które całość od razu zrobi o wiele lepiej i szybciej od
    każdej z cząstek.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2014-12-08 00:02:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Ale nie uciekło ci przy przy czytaniu, że to jeden komputer a nie
    > wszystkie jak w przypadku awarii serwera?

    Jak jeszcze tygodnik "Polityka" miał format ogromnej płachty papieru,
    a w winiecie każdego numeru był rysunek Szymona Kobylińskiego, to
    wśród nich zdarzyła się taka scenka -- dwóch gości stoi przy torach
    kolejowych i rozamawia, a pociąg jest tuż tuż, widać lokomotywę i dym
    z komina. Jeden z ludków pokazuje na brakujący metr szyny i mówi:
    dlaczego miałby nie przejechać, to tylko 0,001% jego trasy. No i tu
    mamy przykład podobnego myślenia -- naiwną wiarę w to, że do wszystkiego
    można podchodzić w sposób ilościowy. Co z tego, że akurat padł ten
    komputer, w którym są istotne dane, skoro mamy tysiąc innych, na których
    można sobie postawić pasjansa (o tym, że pad serwera może oznaczać
    w praktyce najwyżej minutową przerwę i żadnej utraty danych, to już
    nie chcę w kółko powtarzać).

    Którzy to? Pogięło ich?

    --
    Jarek

  • 59. Data: 2014-12-08 07:55:21
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > rozpowszechniona jest naiwna wiara, że kopia na serwerze nie będzie
    > akurat tą wersją, z której "się" wcześniej usunęło przez przypadek akurat

    I jak ten problem rozwiązuje się w stacjach bezdyskowych? Każdy transfer
    na dysk sieciowy ląduje jako osobna transakcja, którą można wycofać?

> [...]
    > tylko cząstkę tego, co i tak potrzeba zrobić w całości. Innym
    > narzędziem, które całość od razu zrobi o wiele lepiej i szybciej od

    Są i płatne, i darmowe. I są też takie, które pozwalają na cofnięcie się
    do poprzednich wersji plików.

  • 60. Data: 2014-12-08 07:59:43
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > Co z tego, że akurat padł ten
    > komputer, w którym są istotne dane, skoro mamy tysiąc innych, na których
    > można sobie postawić pasjansa

    Równie dobrze mógłbym argumentować, że w momencie zapisu super ważnego
    pliku na dysk sieciowy właśnie ci ta sieć padnie a program nie poradzi
    sobie z obsługą błędu i radośnie się wykrzaczy pozbawiając cię kilku
    godzi pracy. I wtedy nawet nie zagrasz na sąsiedniej stacji w pasjansa.