  • 41. Data: 2014-12-07 21:55:52
    Temat: Re: Napęd floppa 1.44 pod USB i kwestia MS-DOS
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > A ja zachodzę w głowę jak można sobie ukręcić bat na własny tyłek
    > powierzając wszystkie dane jednemu komputerowi z macierzą dyskową.

    Jednak lepiej najprostszej nawet redundantnej macierzy, niż pojedynczemu
    lokalnemu dyskowi peceta. "Ja to tym serwerom nie ufam, wszystko zapisuję
    na pulpicie" -- znam i takich, ale bezdyskowce chronią również przed tego
    typu głupotą. Dane takiego mastahaka można backupować równie łatwo i często,
    jak gdyby wkładał je w sieciowe katalogi wyznaczone dla ważnych plików
    (utrata arcyważnych rzeczy częstej następuje w wyniku "skasowało mi się",
    niż po sprzętowej awarii -- a jak się ma wszystko w jednym miejscu, to
    daleko łatwiej chronić pliki przed użyszkodnikami).

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2014-12-07 21:57:11
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 21:46, Marek Wodzinski wrote:

    > Lepiej mieć je w raidzie + backup niż na jednym dysku bez backupu :-)

    Jak ci zasilacz puści dyski z dymem, to żaden raid nie pomoże.

    > Jakby się nie patrzeć, to z serwerka o wiele łatwiej zrobić backup po
    > sieci czy na usb z automatu w nocy, niż pamiętać o tym przed każdym
    > wyłączeniem komputera. No i w przypadku zwykłej awarii dysku wszystko
    > dalej działa (raid na windowsie niezbyt - sprawdzałem).

    Tylko w przypadku awarii takiego serwera dyskowego padają ci wszystkie
    komputery bezdyskowe i masz przestój. A jak masz dysk w każdym kompie,
    to najwyżej nie zrobisz sobie dziś backupu na swój serwer dyskowy.

  • 43. Data: 2014-12-07 21:59:44
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 21:55, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Jednak lepiej najprostszej nawet redundantnej macierzy, niż pojedynczemu
    > lokalnemu dyskowi peceta.

    Jak połączysz dysk lokalny z backupem na serwerze i z backupem serwera,
    to redundancja jest jakby chyba trochę lepsza.

  • 44. Data: 2014-12-07 22:00:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek Wodzinski napisał:

    > Dać się da, ale laptop jest od tego, żeby go czasem wytargać poza
    > dom i wtedy jednak trzeba mieć wszystko na dysku.

    Ostatnio było tu i o tym, co czego służy laptop.

    > Wtedy są inne problemy - jak posynchronizować to co się tworzy na
    > laptopie z desktopem lub backupem. Ale tu też jest parę fajnych
    > rozwiązań :-)

    No i mając PXE łatwo na serwerze zrobić ksero laptopowego dysku
    systemowego, a potem w razie potrzeby, gdy "się" zepsuje, go odtworzyć.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2014-12-07 22:22:12
    Od: "jakson" <j...@e...org>

    > Niby tak, ale SATA ma 3 lub 6 gigabitów, więc nie brzmi to zachęcająco.

    ...a Twoj dysk podpiety pod SATA III ma odczyt/zapis rzedu 600 MB/s?
    Nie? Nawet w odczycie/zapisie sekwencyjnym?

    Jesli Twoj dysk wyciaga w zapisie/odczycie losowym dla malych probek
    predkosc rzedu 100 MB/s, to nie jest zle.

  • 46. Data: 2014-12-07 22:22:54
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On 12/07/2014 09:57 PM, Zbych wrote:

    > Jak ci zasilacz puści dyski z dymem, to żaden raid nie pomoże.

    Jak się kupuje Codegeny czy inne Tracery za 20zł, to może i tak jest.
    Używam wielu komputerów od wielu lat, parę zasilaczy padło w tym czasie,
    ale żaden nie zrobił szkody większej niż spalona płyta główna.
    A jak nie masz backupu, to sam jesteś sobie winien :-)

    > Tylko w przypadku awarii takiego serwera dyskowego padają ci wszystkie
    > komputery bezdyskowe i masz przestój. A jak masz dysk w każdym kompie,
    > to najwyżej nie zrobisz sobie dziś backupu na swój serwer dyskowy.

    Czyli trzymasz serwer z dyskami, żeby mielił powietrze. Dodatkowo
    trzymasz dyski w komputerach, żeby zjadały prąd. A jak padnie dysk w
    kompie to i tak masz dzień przestoju na reinstalacje wszystkiego.

    Jak sytuacja 'mam przestój' powoduje realne straty, to mam wtedy 2
    serwery z macierzami, które dane replikują real-time i automatycznie się
    przełączają w razie awarii co daje co najwyżej kilka sekund downtime.

    Ale jak ktoś lubi tracić czas na instalację wszystkiego od zera po
    padzie jednego dysku, to przecież nie mogę tego zabronić :-)

    A powiem Ci, mając spore próbki ze skali kilkuset serwerów i wielu lat,
    że najczęściej padają dyski, później ram, czasem płyty główne, a reszta
    to margines. Więc całkiem rozsądne jest zabezpieczanie się przed
    najczęściej występującą sytuacją zamiast nic nie robienia 'bo i tak
    zasilacz wszystko spali'.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 47. Data: 2014-12-07 22:23:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Jak połączysz dysk lokalny z backupem na serwerze i z backupem serwera,
    > to redundancja jest jakby chyba trochę lepsza.

    Nie, nie jest lepsza. W praktyce nie ma jej wtedy wcale. Ileż to ja
    widziałem takich sieci, gdzie kupiono wypasione serwery z redundancją,
    macierzami i backupami (bo w naszej firmie bezpieczeństwo, to podstawa),
    a wszyscy wszystko trzymaja na pulpitach, zaś dyski serwerowe są całkiem
    puste. Pan prezes, to już zwłaszcza, bo jemu nikt nie podskoczy. Jak
    potem zginie raport kwartalny, co na jutro ma być wysłany do GPW, to
    jest płacz i zgrzytanie zębów. Rzec można, że taka sytuacja, to reguła,
    a wyjątkiem jest roztropny admin, co jakoś poblokuje możliwość lokalnego
    zapisu i nawet prezesa się nie boi.

    Z tym że to tylko dane, a my tym razem o czymś więcej -- o zabezpieczeniu
    ciągłości działania sprzętu, a więc trzymaniu systemu operacyjnego
    w miejscu bardziej bezpiecznym od nabiurkowego peceta. XXI wiek mamy,
    elektronika, internety, a jak w tym cymbale prądowym siądzie ten no, dysk
    twardy:

    http://youtu.be/5AS-7tBrPEQ

    to wystarczy dać nową skrzynkę, wpisać gdzie potrzeba nowy adres MAC do
    konfigów i można pracować dalej nad ważnymi rzeczami, nie trzeba ręcznie.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2014-12-07 22:38:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbych napisał:

    > Tylko w przypadku awarii takiego serwera dyskowego padają ci wszystkie
    > komputery bezdyskowe i masz przestój. A jak masz dysk w każdym kompie,
    > to najwyżej nie zrobisz sobie dziś backupu na swój serwer dyskowy.

    Jeśli się zdarzy taka sytuacja (zasilacz puści z dymem lokalny dysk),
    to nie jest to sytuacja "najwyżej se backupu nie zrobię", tylko "będę
    musiał wszystko robić od nowa". Na ogół to "wszystko" oznacza literalnie
    wszystko, czyli na przykład robotę nie z wczoraj, tylko z ostatnich
    kilku tygodni. Bo jak się pracuje, to sie o backupach nie pamięta.
    A jak już ktoś taki pamiętliwy i nieufny, to robi backupy swoich danych
    z serwera na pendrajwie, co go zawsze w kieszeni nosi.

    Z przestojem spowodowanym awarią serwera, to oczywiście fantazje. System
    tam na ogół taki, że dość przełożyć dyski do innego sprzętu i rusza od
    razu. A jak sieć większa i obsługa bardziej zapobiegliwa, to się trzyma
    ze dwa redundantne serwery. I z zasilaczmi innymi niż w pecetach, co to
    potrafią dysk z dymem puścić.

    --
    Jarek

  • 49. Data: 2014-12-07 22:45:25
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 22:22, Marek Wodzinski wrote:

> [...]
    > ale żaden nie zrobił szkody większej niż spalona płyta główna.
    > A jak nie masz backupu, to sam jesteś sobie winien :-)

    A jesteś pewny, że te których używasz nie zrobią ci psikusa?
    A może to będzie pożar, kradzież albo zalanie? I co ci wtedy raid da?

    > Czyli trzymasz serwer z dyskami, żeby mielił powietrze. Dodatkowo
    > trzymasz dyski w komputerach, żeby zjadały prąd. A jak padnie dysk w
    > kompie to i tak masz dzień przestoju na reinstalacje wszystkiego.

    Wyłączasz serwer dyskowy gdy nie jest potrzebny?
    U mnie reinstalacja "wszystkiego" zamknie się w max. 2h (i nie jest to
    bynajmniej goły system z przeglądarką)

> [...]

    > Ale jak ktoś lubi tracić czas na instalację wszystkiego od zera po
    > padzie jednego dysku, to przecież nie mogę tego zabronić :-)

    Po pierwsze dysk w kompie nie wyklucza możliwości zrobienia obrazu do
    szybkiego odtworzenia systemu i robienia backupu swojej pracy na serwerze.

> [...]
    > to margines. Więc całkiem rozsądne jest zabezpieczanie się przed
    > najczęściej występującą sytuacją zamiast nic nie robienia 'bo i tak

    Jak ktoś ma kilkaset serwerów, to pewnie ma też odpowiednio
    klimatyzowane pomieszczenia, zasilanie awaryjne, instalację
    przeciwpożarową i najważniejsze - doświadczenie co brać i co jest mało
    awaryjne. A jak ktoś robi sobie serwer dyskowy w domu, albo małej
    firmie, to nie ma większości z tych rzeczy.

  • 50. Data: 2014-12-07 22:50:47
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 22:23, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > jest płacz i zgrzytanie zębów. Rzec można, że taka sytuacja, to reguła,
    > a wyjątkiem jest roztropny admin, co jakoś poblokuje możliwość lokalnego

    I chcesz mi wmówić, że pan prezes sam zrobił ten raport a nie dostał go
    mailem od wyrobnika (znaczy się pracownika niższego szczebla)? :-)