  • Data: 2013-01-21 19:27:11
    Temat: Re: Na wesoło
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-21 18:38, Marek Dyjor pisze:

    > ależ skąd, zależy mi na dobrych ostrych gdy TRZEBA zdjęciach... ale nie
    > robie w tym celu doktoratów.

    Dla mnie kwestie techniczne, głównie elektroniczne i informatyczne to
    chleb powszedni. Z tego głównie żyję. Tak więc kupując urządzenie
    techniczne (już nawet abstrahując od fotografii) wiem na co zwrócić
    uwagę. Siłą rzeczy przenosi się to na nową dla mnie dziedzinę życia.

    > dobry monitor daje dobre oddanie barw,

    Nieprawda :-) Dobry monitor daje możliwość ustawienia w nim dobrych
    kolorów poprzez jego kalibrację.

    Tu masz przykład z Eizo:
    http://www.eizo.pl/zastosowania/graficzne/

    Przeczytaj news "16-bitowa tabela Look-Up Table do dokładnego
    reprodukowania odcieni skóry". LUT to pamięć w monitorze (ale i na
    karcie graficznej), do której trafiają efekty kalibracji sprzętowej.
    Dopiero po wprowadzeniu danych do tej pamięci monitor zaczyna dobrze
    odtwarzać kolory.

    > dobra drukarka z dobrymi tuszami
    > tez daje całkiem dobre oddanie kolorów,

    Owszem jednakże jesteś wtedy skazany na drogie tusze i standardowe
    papiery. Jeśli chciałbyś coś specjalnego osiągnąć, co rzuci na kolana
    (nawet dla siebie samego), to zapewne będziesz chciał drukować na
    papierach klasy Ilford. Włożysz taki papier, drukujesz... i nie
    dostajesz nic specjalnego bo zignorowałeś dostrojenie drukarki do
    możliwości papieru. Więc wracasz do standardowych papierów bo tańsze. Po
    drugie szastasz kasą na tusze zamiast wsadzić tańsze. Gdy zrobisz to bez
    kalibracji, to zdjęcie może zacząć przypominać błoto, burą plamę. Mówisz
    wtedy sobie: co za szajs kupiłem, a to wcale nie musi być prawdą.
    Kupiłeś inne i tyle. No niestety ... tak to działa. Tu nie chodzi o
    niuanse lecz o duże zmiany.

    > nie robie profów do drukarni, nie robei zdjęć do katalogu gdzie trzeba
    > zachować kolory z jak największa zgodnością,

    Małe wtrącenie: kiedyś zajmowałem się DTP.

    > tak naprawde gdy robie
    > zdjęcia portertowe czy krajobrazowe to kolory zawsze sa formą kreacji i
    > g. mnie obchodzi czy są zgodne z tym co zarejstrowałby kalibrowany
    > miernik barwy i czy jest to zgodne z tym co wyszło na papierze czy
    > ekranie. Juz pomijajac taki szczegół, że to co u mnie wygląda super nie
    > bedzie wyglądało tak samo u kogokolwiek w sieci.

    Doskonale Ciebie rozumiem. Łapię Twoje intencje od samego początku.
    Próbuję jednak przekonać Ciebie do czegoś nowego (bo wnioskuję, ze to
    nowe dla Ciebie). Nie rajcuje Ciebie eksperymentowanie z różnymi
    nośnikami? Świetne ujęcie (marzy mi się robienie takich) przeniesione na
    rewelacyjny papier daje podwójnie dobry efekt. Powinieneś potraktować
    papier jako ciąg dalszy sztuki zamiast ograniczać się do mat/nie mat
    firmy X.

    Marek