  • 11. Data: 2011-03-31 10:21:25
    Temat: Re: NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    news:in07p6$2o9$1@mx1.internetia.pl...
    > W sumie kupiłem ten sam hardware ale z innym softem (ReadyNas Ultra 4 -
    > bardziej "home") + 4x 2TB Seagate Barracuda Green (64MB cache). Raid5,
    > uzyskany obszar na dane 5,4TB

    No tak, do takiej pojemności z dwudyskowym domowym NAS-em raczej nie
    podskoczę.

    > Efekty: podczas odbudowywania macierzy, uruchamiania itp - pobór prądu
    > 45-60W

    Tu miałbym większe szanse. 5W na urządzenie plus po tyle samo na każdy dysk.
    Razem 15W i tyle mogę obstawić bez dużego błędu.

    > - duże pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s

    Tutaj też podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.

  • 12. Data: 2011-03-31 10:26:25
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-31 12:21, MC pisze:
    > Tutaj też podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.
    Ja na razie pisałem tylko o zapisie PC > NAS, odczyt oczywiście jest
    szybszy troszkę.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 13. Data: 2011-03-31 18:06:44
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-31 12:03, BartekK pisze:
    > HP Proliant Microserver
    > http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?p=2096819
    2
    Dla potomnych (i archiwum google):
    Wentylator wbudowany (z tyłu) to 12cm, z wtykczą 4pin, ale nie zgodną z
    "4pin pwm fan" typową dla cpu.
    Piny idą w niej:
    1- pwm (prostąkąt 0-5v 37,5kHz, startuje od 25% wypełnienia, przy zimnym
    cpu chodzi na 8,2% wypełnienia)
    2- gnd (0v)
    3- 12v
    4- rpm (0-12v prostokąt z wentylatora, otwarty kolektor w wentylatorze)

    A w "zwykłym" wentylatorku pwm pc piny idą:
    1- gnd
    2- +12v
    3- rpm
    4- pwm
    Więc trzeba trochę poprzestawiać ;) (no i ścięcie jest w innym miejscu,
    ale to można nożem szybko stuningować)
    Ten wentylator 12cm jest dość głośny (a dokładnie szum powietrza tuż za
    nim), a co dziwne 4cm wentylatorek w zasilaczu - zupełnie niesłyszalny.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2011-03-31 18:49:27
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Thu, 31 Mar 2011 12:21:25 +0200, MC napisał(a):

    > Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    [...]
    > Tutaj też podobnie, do 80 MB/s odczyt, zapis jest o 1/3 wolniejszy.

    Ale Ty nie masz RAID-5, który zjada wydajność.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 15. Data: 2011-03-31 20:40:17
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Kawecki" <k...@o...px> napisał w wiadomości

    > [...]
    >
    > Ale Ty nie masz RAID-5, który zjada wydajność.

    A zjada? Pytam, bo nie sprawdzałem. Wiem tylko, że zerówka w dwudyskowym
    NAS-ie niczego nie przyspiesza.

  • 16. Data: 2011-03-31 21:11:18
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-31 22:40, MC pisze:
    > A zjada? Pytam, bo nie sprawdzałem. Wiem tylko, że zerówka w dwudyskowym
    > NAS-ie niczego nie przyspiesza.
    Bo cpu tego nasa nie wyrabia nawet tego obrobić, albo 1 dysk już i tak
    sieciówkę wysyca (lub desktopa?)
    Przy raid-5 (a realnie obecnie raidZ z ZFS, troszkę wyższy poziom
    abstrakcji) jest jednak dość dużo liczenia sum kontrolnych i sprawdzania
    ich. Przy procesorze typu Core2Duo i soft raid na desktopie - widać
    zamulanie systemu gdy grzebie po dyskach w raid5, a tym bardziej jak to
    jest grzebanie wiele-transferów a małe-pliki (bo przecież nie tylko dane
    w plikach są raid-owane, ale całe systemy plików, więc np tablice
    alokacji, journale itd)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 17. Data: 2011-04-01 02:54:01
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-03-31 23:11, BartekK wrote:
> [...]
    > jest grzebanie wiele-transferów a małe-pliki (bo przecież nie tylko dane
    > w plikach są raid-owane, ale całe systemy plików, więc np tablice

    Raid 5 przy zapisie jest wolny przede wszystkim dlatego, ze jednoczesnie
    kazdy zapis musi byc uwzgledniony na 2 dyskach. Przy obecnych
    szybkosciach procesorow xor'owanie danych zabiera marginalna ilosc czasu
    w stosunku np. do czasu zapisu sektora.

    Miało to duże znaczenie np. 10-15 lat temu, gdzie CPU było wielokrotnie
    wolniejsze i xorowanie osobnym układem znajdowało swoje uzasadnienie.

    Na temat systemu plików nie wypowiadam się (bo jest ich wiele), a to
    zupełnie inny poziom abstrakcji niż raid5 i porównywanie systemu pliku z
    raid ma ograniczony sens