  • 1. Data: 2011-03-22 20:10:55
    Temat: NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Szukam jakiegoś sensownego NAS (serwera plików) który miałby:
    - ethernet 1Gbit oczywiście
    - miejsce na 2 do 4 dysków sata, po 1-2TB każdy
    - obsługe raid mirror lub innych metod robienia kopii zapasowej (*)
    - obslugę samby (otoczenie windowsowe), ftp/sftp, nic więcej nie
    potrzebuje.
    - tworzenie userów i dostęp do niektórych zasobów "guest account" czyli
    dla wszystkich, a innych tylko pod konkretnego usera+hasło
    ... jak na razie prosto, kazdy to chyba ma
    - jak najmniejszy pobór prądu w idle (usypianie dysków), uważam że
    jakieś 15-20W to maks, podczas intensywnej pracy niech bierze ile chce
    - transfer po smb przynajmniej 50MB/s, od biedy 45MB/s przeżyję, ale nie
    ma mowy o 20MB/s i gorzej
    - cena nie ma mieć więcej niż 4 cyfry przed przecinkiem ;)

    Czy na prawdę nie można nic takiego kupić w przyzwoitej cenie, a jak już
    jest szybki NAS... to się okazuje że to x86 klasy atom/celeron z
    linuksem w ładnym pudełku za kosmiczną cenę?

    A jeśli się inaczej nie da - to nie widzę przeszkód bym sam sobie zrobił
    NAS na np sofcie freenas.org, płycie na atomie albo i nawet core2duo sie
    znajdzie jakies wolniejsze, tylko skąd mam wziąć zasilacz, który w idle
    nie będzie miał 10W strat własnych i 60% sprawności ?

    Niestety te zasilacze które macałem (najlepiej wypadł jeszcze modecom
    feel III) mają od 7 do 14W (albo raczej VA) strat w standby i w idle!
    Gdy płyta główna (jako jedyne obciążenie) pobierała mi z +12, +5 i +3v
    sumarycznie 28W, najlepszy zasilacz z sieci ciągnął 49VA, a niektóre
    ponad 60! :/

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2011-03-22 21:19:28
    Temat: Re: NAS na 2 - 4 dyski, z >50MB/s transferem po smb?
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    http://www.readynas.com/?p=1431
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 3. Data: 2011-03-22 22:05:29
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > ma mowy o 20MB/s i gorzej
    > - cena nie ma mieć więcej niż 4 cyfry przed przecinkiem ;)

    Jeśli urządzają cię dwa dyski to spokojnie zmieścisz się w trzech cyfrach.
    Generalnie szukaj NAS-ów na Marvellu 6281. Jest tego parę różnych
    producentów. Mają dość podobne transfery skalowalne częstotliwością pracy
    tego Marvella. Przy 1,6 GHz zapis czy odczyt objętości rzędu CD-ROM-a trwa
    10 sekund. Oczywiście w jednym pliku. Taki ma QNAP czy Synology. Z 1,2 GHz
    jest więcej modeli, np. D-Link 325, ZyXEL NSA320, Raidsonic 6210, IOmega.
    Jak dobrze poszukasz napewno znajdziesz więcej. Ceny- raczej poniżej 1000.

  • 4. Data: 2011-03-22 22:32:26
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-22 22:19, Michal Kawecki pisze:
    > http://www.readynas.com/?p=1431
    Troszkę dużo prądu, ale znalazłem okazyjnie promocyjnie z 4x1TB za 2500
    brutto więc biorę.

    Pytanie poza konkursem:
    Co będę potrzebował (poza NVX i dwoma kablami sieciowymi) by użyć jego
    obu kart 1Gbit:
    "NVX allows the dual gigabit Ethernet interfaces to be bonded for
    optimal performance in multi-user environments and provide failover
    support in case of network failure."

    W PC mam karty sieciowe 2x 1Gbit Intela HP NC360T oraz Intel PRO/1000 EB
    (2x 1Gbit PCIe x4), które też takie cuda umieją.

    Czy do kompletu potrzeba jakiegoś "mądrzejszego" switcha? Teoretycznie
    nie, bo na akademickich obrazkach używa się wręcz 2 różnych switchów do
    obu teamingowanych połączeń, by zwiększyć niezawodność... ale jak to
    jest w praktyce?
    (googlowałem za "Link aggregation" "nic teaming"... i zostałem bez
    jednoznacznej odpowiedzi)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2011-03-22 23:00:14
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Troszkę dużo prądu, ale znalazłem okazyjnie promocyjnie z 4x1TB za 2500
    > brutto więc biorę.

    Jeśli wziąć pod uwagę, że 4TB możesz mieć na dwóch dyskach w dwudyskowym
    NAS-ie za 800+2*300=1400 zł, to te 4TB w NAS-ie za 2500 to nie jest
    specjalna okazja. Daj znać, czy osiągnąłeś obiecane transfery.

  • 6. Data: 2011-03-27 01:09:02
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-23 00:00, MC pisze:
> [...]
    > NAS-ie za 800+2*300=1400 zł, to te 4TB w NAS-ie za 2500 to nie jest
    > specjalna okazja. Daj znać, czy osiągnąłeś obiecane transfery.
    Qnap 2 dyskowy (211j?) mam gdzieś w użytku, działa, ale bez rewelacji co
    do transferu (tak 15-20MB/s po smb), dość głośny (bez przerwy coś sobie
    tam skrobie po obu dyskach nawet jak nikt nie korzysta, a w dodatku
    system operacyjny NAS instaluje sobie na dysku/dyskach! a nie w flash,
    we flash jest tylko firmware-instalka do rozpakowania na nowy dysk)

    Ideą 4dyskowego NASa (z odpowiednią wydajnością, a nie na ARM 200MHz)
    jest używanie raid i zwiększanie pojemności przy jednoczesnym utrzymaniu
    jakiejś niezawodności.
    Na 2dyskowym mogę najwyżej raid1 mirror zrobić i z 2x2TB mam 2TB tylko.
    Na 4dyskowym mogę dużo więcej, choćby raid5 z 4x1TB mam 3TB lub 4x2TB
    mam 6TB i jeszcze zwiększoną prędkość.

    Obecnie tylko wiszę nad zakupem, bo nie wiem jakie dyski wkładają
    "fabrycznie" do tych ReadyNAS NVX - bo nie wiem co lepiej się opłaci,
    czy pusta skrzynka i "swoje" dyski o odpowiedniej jakości, czy kupować
    gotowe.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2011-03-27 08:28:02
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    > Qnap 2 dyskowy (211j?) mam gdzieś w użytku, działa, ale bez rewelacji co
    > do transferu (tak 15-20MB/s po smb),

    Powinieneś mieć koło 60. Masz gdzieś wąskie gardło, dlatego pytałem czy
    osiągasz te pożądane 50, bo z tego wynika, że możesz mieć kłopoty. Zresztą
    nic dziwnego, jest już blisko maksymalnej wydajności interfejsu.

> [...]
    > nikt nie korzysta, a w dodatku system operacyjny NAS instaluje sobie na
    > dysku/dyskach! a nie w flash, we flash jest tylko firmware-instalka do

    Czemu ci to przeszkadza? Na SO zajęty jest tylko ułamek procenta pojemności
    dysku.

> [...]
    > Na 2dyskowym mogę najwyżej raid1 mirror zrobić i z 2x2TB mam 2TB tylko.
    > Na 4dyskowym mogę dużo więcej, choćby raid5 z 4x1TB mam 3TB lub 4x2TB mam

    To prawda, jednak dużo płacisz za ten luksus.

    > Obecnie tylko wiszę nad zakupem, bo nie wiem jakie dyski wkładają
    > "fabrycznie" do tych ReadyNAS NVX - bo nie wiem co lepiej się opłaci, czy
    > pusta skrzynka i "swoje" dyski o odpowiedniej jakości, czy kupować gotowe.

    Do dwukieszeniowych NAS-ów zwykle wkładają zielone dyski.

  • 8. Data: 2011-03-27 08:47:44
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 27 Mar 2011 03:09:02 +0200, BartekK napisał(a):

> [...]
    > "fabrycznie" do tych ReadyNAS NVX - bo nie wiem co lepiej się opłaci,
    > czy pusta skrzynka i "swoje" dyski o odpowiedniej jakości, czy kupować

    Lepiej kupić "swoje" dyski. Przy wyborze zwróć tylko uwagę na to, czy są
    wspierane przez dane urządzenie - od tego zależy np. prawidłowa obsługa
    zdarzeń SMART i usypiania.

  • 9. Data: 2011-03-30 21:27:51
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > Jeśli wziąć pod uwagę, że 4TB możesz mieć na dwóch dyskach w dwudyskowym
    > NAS-ie za 800+2*300=1400 zł, to te 4TB w NAS-ie za 2500 to nie jest
    > specjalna okazja. Daj znać, czy osiągnąłeś obiecane transfery.
    W sumie kupiłem ten sam hardware ale z innym softem (ReadyNas Ultra 4 -
    bardziej "home") + 4x 2TB Seagate Barracuda Green (64MB cache). Raid5,
    uzyskany obszar na dane 5,4TB

    Efekty: podczas odbudowywania macierzy, uruchamiania itp - pobór prądu
    45-60W
    Podczas pracy "spoczynkowej" (coś tam grzebie, leci backup z jednego
    kompa itp, testy jak poniżej) - 42W
    Transfery po smb (bo tylko to na szybko sprawdziłem), 1x 1Gbit eth,
    jumbo frames 9k:
    - stado małych i mniejszych plików (10kB-250kB pliki doc,xls i tak z
    30GB ich) 20-22MB/s
    - duże pliki typu iso/zip po 500-1000MB 62-65MB/s

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2011-03-31 10:03:38
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-03-22 21:10, BartekK pisze:
    > Szukam jakiegoś sensownego NAS (serwera plików) który miałby:
    > - ethernet 1Gbit oczywiście
    > - miejsce na 2 do 4 dysków sata, po 1-2TB każdy
    > - obsługe raid mirror lub innych metod robienia kopii zapasowej (*)
    (...)
> [...]
    > znajdzie jakies wolniejsze, tylko skąd mam wziąć zasilacz, który w idle
    > nie będzie miał 10W strat własnych i 60% sprawności ?
    Sam sobie odpowiem, bo znalazłem, i to tam gdzie nigdy bym nie
    przypuszczał ;)
    HP Proliant Microserver
    http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?p=2096819
    2
    Niewiele o nim w sieci.
    Pobór prądu z 1 dyskiem - 32W przy starowaniu systemu! (pomimo że w
    specyfikacji tylko napisane że zasilacz 150W lub 200W zależnie od wersji)
    Uzyskany transfer na sieciówce wbudowanej - 52MB/s po ftp (tak na szybko
    z livecd)

    Piękna sprawa - wbudowane zwykłe gniazdko USB wewnątrz, na płycie
    głównej, idealnie na pendrive zabudowanego w środku, jako nośnik systemu
    operacyjnego (freenas/inny linuks), by obsadzić wszystkie 4 (lub 5,
    rezygnując z DVD) dysków SATA.

    Miejsce na karty low-profile PCIe x1 lub x16 (jeśli graficzna, to tylko
    do 25W mocy pobieranej!), złącze x4 jest cofnięte i zarezerowane do
    tajemniczej "karty HP IPMI zdalnego zarządzania" ale być może to tylko
    spowodowane jego cofnięciem fizycznym, a elektrycznie jest użyteczne.

    I najlepsze - cena ~800zł bez dysków (tzn gratis 160GB barracuda 7200.12
    jest w środku).
    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173