  • 1. Data: 2012-09-19 22:15:28
    Temat: NAS jako mały serwer
    Od: PK <k...@n...pl>

    Witam,
    Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
    (tematem zainteresowałem się 3 dni temu).

    Czy ktoś może mi wyjaśnić, ile da się zrobić na tych linuxach wgranych
    do NASów? Czy da się coś instalować, pisać skrypty, korzystać z takich
    dobrodziejstw jak cron? :) I czy każdy NAS ma otwarte konto root czy
    można się naciąć? Nie boli mnie ani ARM ani nędzne parametry - boję
    się jakichś upierdliwych ograniczeń software'owych.

    Jakiś konkret. Chciałbym zrobić w domu bardzo klasyczną konfigurację:

    desktop

    laptop . . . . router--------NAS------drukarka(USB)
    | |
    | |
    neostrada dysk(USB)

    Przez "dysk" rozumiem... no cóż: dysk (dodatkowy backup) oraz różne
    zrzuty z urządzeń (czytnik kart, aparat itp). Chciałbym na NASie
    trzymać co się da i pozbyć się mechanicznych dysków z desktopa.

    W związku z tym szukam NASa z:
    - print server,
    - 2+ USB,
    - 1GB/s.

    DLNA i tego typu bajery mnie nie interesują: nie mam ani konsoli
    ani telewizora :).

    Generalnie jeszcze nie zdecydowałem czy chce mi się stawiać RAID 1,
    więc dopuszczam obudowy na 1 lub 2 dyski. Odpowiada mi specyfikacja
    (a przede wszystkim cena) QNAP TS-212. Warto zwrócić uwagę na coś
    innego w okolic 600-700 zł? Początkowo w środku wyląduje WD Green,
    a docelowo pewnie WD Red.

    pozdrawiam,
    PK

  • 2. Data: 2012-09-20 10:18:57
    Temat: Re: NAS jako mały serwer
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    PK nabazgrał(a):

> [...]
    > (a przede wszystkim cena) QNAP TS-212. Warto zwrócić uwagę na coś
    > innego w okolic 600-700 zł? Początkowo w środku wyląduje WD Green,

    Mam Qnapa tylko że na 4 dyski i spisuje się rewelacyjnie jako serwer plików.
    Druga firma godna polecenia do Synology potem dalej NetGear i chyba potem to
    już nie warto szukać. Zależy co potrzebujesz ? ja bym brał docelowo 2
    dyskowy wtedy masz większe możliwości z dyskami i nie trzeba kupować
    następnej sztuki jak się miejsce skończy.

    Co do dysków to bierz od razu RED są niewiele droższe niż GREEN.

    Przykład, ceny NETTO:

    HDD WD GREEN 2TB WD20EARX SATA III 64MB CACHE - 328,00
    HDD WD RED 2TB WD20EFRX SATA III 64MB CACHE - 378,00

    50zł różnicy to jak nic.

  • 3. Data: 2012-09-20 11:14:30
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On 2012-09-19 22:15, PK wrote:
> [...]
    > zrzuty z urządzeń (czytnik kart, aparat itp). Chciałbym na NASie
    > trzymać co się da i pozbyć się mechanicznych dysków z desktopa.

    Ja moge polecic Western Digital My Book Studio II. Posiadam, uzywam.
    Sam NAS udostepnia pliki, drukarke, DLNA. Ma jedno USB, ale mozna
    podpiac HUB-a (ja do swojego mam wpiety inny dysk zewnetrzny na USB).

    U mnie w domu infrastruktura IT wyglada nastepujaco:

    internet .... router, drukarka ... 2xlaptop, ps3, nas_wd, ipad,
    android_tablet. Z zewnatrz dostaje sie po vpn.

    Dzieki dlna na nas_wd moge ogladac filmy na ps3, ipad, android_tablet
    ... dodatkowo dostep do muzyki, ksiazek i filmow. Dziala rowniez
    drukowanie, ktore udostepnia router (TPLink TL-WR1043ND + drukarka na
    usb, dzieki temu, ze jest laserowa i sama sie wlacza/wylacza .. moge
    drukowac nawet nie bedac w domu, potem tylko archiwizuje dokumenty w
    teczkach).

    Sam nas_wd ma 2x1TB zrobione w mirror 1TB, dodatkowo wazniejsze dane sa
    backupowane na drugi dysk, ktory jest po usb podpiety do wd_nas.

    --
    tyran

  • 4. Data: 2012-09-20 19:07:48
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-09-20, tyran <t...@o...pl> wrote:
    > Ja moge polecic Western Digital My Book Studio II. Posiadam, uzywam.
    > Sam NAS udostepnia pliki, drukarke, DLNA. Ma jedno USB, ale mozna
    > podpiac HUB-a (ja do swojego mam wpiety inny dysk zewnetrzny na USB).

    Nazwa niezgodna z opisem :). WD My Book to nie jest NAS tylko dysk
    zewnętrzny :).

    pozdrawiam,
    PK

  • 5. Data: 2012-09-20 21:05:18
    Od: PK <k...@n...pl>

    On 2012-09-20, Chris <c...@s...pl> wrote:
> [...]
    > dyskowy wtedy masz większe możliwości z dyskami i nie trzeba kupować
    > następnej sztuki jak się miejsce skończy.

    Chwilę dziś czytałem o QNAP i Synology. Generalnie bardziej podoba
    mi się ten pierwszy (interfejs i chyba generalnie większa przyjazność
    - np. ipkg bez kombinowania). Z drugiej strony podobno jest głośniejszy
    - szczególnie w idle, bo nie zatrzymuje wiatraków. Tu plus dla 212j,
    bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
    QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

    > Co do dysków to bierz od razu RED są niewiele droższe niż GREEN.

    W tej chwili mam Green (aktualnie jako awaryjny w desktopie, potem
    jako wymieniony na schemacie dodatkowy backup na USB). On pewnie
    trafi do NAS, jeśli szybko zdecyduję się na zakup. Na coś klasy
    RED przerzucę się przy pierwszej okazji.

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2012-09-21 08:43:29
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    PK nabazgrał(a):

> [...]
    > bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
    > QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

    Ja w DLinku który mam podpięty do sprzętu RTV odpiąłem wentylator ale nie
    wiem czy dzięki temu nie spaliłem złącza RJ45 bo przestał być widoczny w
    sieci i działa już tylko po USB :) ale DLinka nie polecam bo jest strasznie
    wolny mimo że był 10/100/1000 to max prędkość jaką osiągał po sieci to
    2-3MB/s
    Co do Qnapa to głośności ci nie podam bo cały czas pracują 4 dyski + min 2
    komputery z 6 ale pokój jest tylko pracownią więc to nie ma takiego
    znaczenia, ma być wydajnie i już.
    Qnap w stosunku do Synology jest chyba min. szybszy co odbija się na
    obsłudze poprzez www, nie wiem ale ja bym brał Qnapa bo też szukając 90%
    ludzi polecało mi właśnie jego.
    Jak już się zdecydujesz na coś weż opisz jak działa tatki mały bo będę
    chciał zamienić nieszczęsnego Dlinka właśnie na Qnapa 112 + wymienić obecny
    dysk Samsunga 5200 na WD RED.

    Nie chcę robić reklamy ale brałem u tego sprzedawcy, powiem że kolesie się
    znają i warto zadzwonić do nich i dopytać jeśli czegoś nie wiesz albo nie
    jesteś pewny.

    Przykład:
    http://allegro.pl/qnap-ts-112-serwer-plikow-obudowa-
    sieciowa-i2616958304.html

> [...]
    > trafi do NAS, jeśli szybko zdecyduję się na zakup. Na coś klasy
    > RED przerzucę się przy pierwszej okazji.

    Na razie pracując u dystrybotora WD żaden RED nie wrócił do serwisu

  • 7. Data: 2012-09-21 10:08:46
    Od: sphinxozo <s...@g...com>

    On 19 Wrz, 22:15, PK <k...@n...pl> wrote:
    > Witam,
    > Od razu zaznaczam, że NASa nigdy nie miałem i nie bardzo się orientuję
    > (tematem zainteresowałem się 3 dni temu).

    [...]
> [...]
    > (a przede wszystkim cena) QNAP TS-212. Warto zwrócić uwagę na coś
    > innego w okolic 600-700 zł? Początkowo w środku wyląduje WD Green,

    Wiesz co mam dwa NAS'y Synology DS410 oraz DS411j i wiatraki można
    wymienić, myślę że w tym twoim też by się dało.
    Tylko trzeba wyłączyć w systemie sprawdzanie wentylatora bo pyszczy że
    mu się obroty nie zgadzają :)
    To są starsze modele więc wyciągam kolo 50-60MB sek, nowsze dają
    więcej.

    Ale ze swojej strony jak masz koło 800 do wydania poszukaj na allegro
    HP MicroServer, może uda się za tyle wyłapać na All..., do tego zwykłe
    DDR3 - max 8 GB i masz o wiele lepszy sprzęt.
    Stawiasz na tym FreeNas na pendrive USB, i masz 4 dyski a nie dwa.
    Serwer ma tylko jeden wentylator 14 albo 12 centymetrów , a na iscsi
    wyciąga 90-100MB po gigabit eternecie.
    Mam porównanie i jest wyrażnie szybszy i możesz zainstalować
    praktycznie wyszystko co znajdziesz na freebsd. Serwer ma hdmi i radka
    na pokładzie więc jak pokombinujesz to może robić i za HTPC :)

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 8. Data: 2012-09-21 10:26:37
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-09-20 21:05, PK pisze:
> [...]
    > bo ustrojstwo będzie stało w mojej sypialni. Nie wiem jak głośny jest
    > QNAP, ale mój spokojny sen jest wart te 150 zł.

    Co do różnic pomiędzy tymi NASami nie wypowiadam się, bo poza Netgearem
    ReadyNAS Duo nie miałem z nimi styczności, ale zastanów się czy to
    naprawdę jest dobry pomysł trzymanie JAKIEGOKOLWIEK NASa (czy to
    dedykowanego, czy PC-NAS w SYPIALNI? Jeżeli absolutnie nie masz innej
    możliwości (brak innego pomieszczenia) to jest IMHO taki sobie pomysł
    bez względu na to jak cichy (wentylatory) jest sam NAS. Winne są
    oczywiście silniki i praca talerzy w 3,5" HDD mechanicznych - nawet w
    obudowie, każdy jest słyszalny. Mnie przeszkadza, zwłaszcza w nocy, a
    z sypialni korzysta się z zasady właśnie wtedy.
    IMHO cała zaleta NAS to brak konieczności pracy z lokalnym
    międzymordziem i możliwość podłączenia tego w najrzadziej używanym kącie
    domu czy piwnicy, byle kabel tam sięgał. Wtedy nie ogranicza Cię hałas i
    możesz sobie postawić NAS na komponentach PC. Krótko miałem styczność z
    powyższych tylko z Netgear ReadyNAS Duo i ani swoboda konfiguracji, ani
    tym bardziej wydajność w porównaniu rozwiązaniem opartym o Intel Server
    Board SE7505VB2 z 2x Xeon + 2HDD w RAID0 jaka wpadła mi w ręce za grosze
    przy zmianie sprzętu nie powala.
    Nawet RAID-5/10 to nie ma, a transfer przy wrzucaniu na NAS wyglądał
    jakby tam był Fast, a nie GigabitEthernet. No i jak Netgear zaczynał
    pracować to hałas był chyba nawet większy niż przy wspomnianej płycie
    Intela z dużymi radiatorami i minimalnym nawiewem (i tak konfig przez
    99,9% nie jest obciążony, a Xeony mają niezłe zabezpieczenie termiczne).
    Takie PC-NAS pociągnie naprawdę dużo usług i nawet się nie zmęczy (jak
    ktoś chce, to i ZFS postawi ;) czego nie można powiedzieć o tych SOHO
    NASach rozczarowujących prędkością. A na takim PC-NAS postawisz co Ci
    się żywnie podoba - od łatwego w konfiguracji FreeNASa po normalne, duże
    OSy. Wbrew pozorom w IDLE pobór prądu nie jest taki duży - jakieś 50-60W
    czyli 2,5-3x tyle co SOHO NAS. Biorąc pod uwagę cenę tych NASów
    dedykowanych, to prędzej ten sprzęt ducha wyzionie, niż różnica za prąd
    się zwróci.

  • 9. Data: 2012-09-21 10:44:16
    Od: tyran <t...@o...pl>

    On 2012-09-20 19:07, PK wrote:

    > Nazwa niezgodna z opisem :). WD My Book to nie jest NAS tylko dysk
    > zewnętrzny :).
    >
    > pozdrawiam,
    > PK

    Chodzilo oczywiscie o "WD My Book World Edition II"
    http://support.wdc.com/product/install.asp?groupid=1
    18&lang=en

    --
    tyran

  • 10. Data: 2012-09-21 11:49:56
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    sphinxozo nabazgrał(a):

    > Wiesz co mam dwa NAS'y Synology DS410 oraz DS411j i wiatraki można
    > wymienić, myślę że w tym twoim też by się dało.

    A jak z gwarancją wtedy ??

> [...]
    > Stawiasz na tym FreeNas na pendrive USB, i masz 4 dyski a nie dwa.
    > Serwer ma tylko jeden wentylator 14 albo 12 centymetrów , a na iscsi

    Ale nie zawsze musi to być taka kobyła, ja mam NAS 1-Bay obecnie Dlinka
    podpięty przy sprzęcie RTV i dobrze się to komponuje z reszta, nie zabiera
    miejsca na półce.

    > Mam porównanie i jest wyrażnie szybszy i możesz zainstalować
    > praktycznie wyszystko co znajdziesz na freebsd. Serwer ma hdmi i radka
    > na pokładzie więc jak pokombinujesz to może robić i za HTPC :)

    Tylko że do BSD trzeba mieć kogoś z wiedzą co to skonfiguruje, nie każdy
    musi być informatykiem żeby podpiąć dysk do domowego sprzętu.