  • Data: 2023-04-07 18:22:22
    Temat: Re: Multiplekser/sniffer/arbiter modbus
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 07/04/2023 18:00, Dawid Rutkowski wrote:
    > Ale sam ethernet to za mało na zrobienie newsa na usenecie

    Bo tym zajmuje się zupełnie inna warstwa.

    > A w ogóle da się zrobić modbus RTU na konwerterze RS485?

    Tak.

    > Coś podejrzewam, że ten EW11 to coś wyżej jednak, np. konwerter modbus TCP<->
    modbus RTU.

    Nie ma czegoś takiego jak "modbus TCP". Wysyłasz bajt do portu TCP i
    wypada on po stronie RS485. Wpada bajt po stronie RS485 i wypada on z
    portu TCP. Możesz taki konwerter "zrobić" na jednym poleceniu w Linuxie:
    socat. Przez wiele lat miałem tak właśnie zrobione.

    I to ze wszystkimi kosekwencjami tego kretynizmu braku opakowania. Jak
    na przykład łamanie ramek TCP powodujące konfuzję i timeouty. Znowu
    standard przemysłowy wymyślał ktoś bez pojęcia o sieciach.

    > Z czym to HA, którego używasz, współpracuje po TCP?

    Np. z innym EW11, sterującym rekuperacją. Ramki modbus są tworzone w HA
    za pomocą stosowanego pluginu, ja okreslam jaki rejestr, jaki adres i
    jakie ip:port i leci. Gołe bajty RTU. O, take:

    modbus:
    - name: recuperation
    type: tcp
    host: x.y.z.w
    port: 8899
    sensors:
    - name: recuperation_gear
    slave: 1
    address: 4
    scan_interval: 4

    automation:
    - alias: Set recuperation gear
    trigger:
    - platform: state
    entity_id: input_number.recuperation_gear
    action:
    service: modbus.write_register
    data:
    hub: recuperation
    unit: 1
    address: 4
    data_template:
    value: ["{{states('input_number.recuperation_gear') | int}}",0]
    [...]

    > Z konwerterem na RS485 (multum ustawiania)?

    EW11 w domyślnej konfiguracji jest dość prosty. Problem jak chcesz np.
    automatyczne odpytywanie czy jakieś transporty, których nie sprawdzałem.

    > Z bramką modbus TCP<->modbus RTU (sporo ustawiania)?

    Nikt tego nie używa na poważnie. bajt tcp<->bajt uart jest "przemysłowym
    standardem" ze wszystkimi konsekwencjami dziadostwa.

    Jakoś kilka(naście?) lat temu była afera, że co więksi kretyni
    wystawiali te zabawki do internetu, a mowa była o automatyce w dużych
    obiektach przemysłowych.

    > Z abstrakcją pieca (sporo rzeźbienia po drugiej stronie)?

    Akurat abstrakcja pieca wymaga może z 50 linijek w pythonie. Nie
    nazwałbym tego "sporo".

    Ale to nie jest potrzebne. Arbiter nic nie wie o tym z kim się
    komunikujesz. Ma tylko: baudrate, maksymalny timeout na odpowiedź i
    maksymalny timeout między znakami. Te dwa/trzy parametry są
    wystarczające. Skłaniam się nawet do tego, że sama wiedza "że to jest
    modbus" jest zbędna. Dowolny, kompaktowy strumień bajtów, oczekujący
    podobnej odpowiedzi, spełniajacy reguły timeoutu, się nada. Arbiter może
    być jak switch - nic nie wie o danych.