  • Data: 2023-04-08 16:07:27
    Temat: Re: Multiplekser/sniffer/arbiter modbus
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    piątek, 7 kwietnia 2023 o 18:22:32 UTC+2 heby napisał(a):
    > Bo tym zajmuje się zupełnie inna warstwa.

    Jeśli jest, o co dalej pytałem.

    > Tak.

    Tylko trzeba mieć bardzo dobre połączenia.
    Inaczej nie będzie się opłacało rozbierać po śniadaniu ;>

    > Nie ma czegoś takiego jak "modbus TCP".

    Jak nie ma jak jest - port 502 - i to nawet dwa.
    Jeden bez CRC w ramce, "bo mają niższe warstwy", drugi z CRC, bo jednak niższe
    warstwy mają tylko sumy kontrolne.
    Chyba że nikt nie zaimplementował (ew. tylko do bramek, a może i to nie).
    Może więc czas zacząć?
    Choć to dziwne jest, jakieś 4 bajty z przodu: Transaction identifier i Protocol
    identifier (ten zawsze 0) - nie wiem po co to może być potrzebne.

    > Wysyłasz bajt do portu TCP i
    > wypada on po stronie RS485. Wpada bajt po stronie RS485 i wypada on z
    > portu TCP. Możesz taki konwerter "zrobić" na jednym poleceniu w Linuxie:
    > socat. Przez wiele lat miałem tak właśnie zrobione.

    Ja wolę nc.

    > I to ze wszystkimi kosekwencjami tego kretynizmu braku opakowania. Jak
    > na przykład łamanie ramek TCP powodujące konfuzję i timeouty.

    O to właśnie pytałem "czy się da".
    Widać "da się", pod warunkiem że nie musi dobrze działać.
    Albo np. leci modbus ascii a nie modbus RTU.

    > Nikt tego nie używa na poważnie. bajt tcp<->bajt uart jest "przemysłowym
    > standardem" ze wszystkimi konsekwencjami dziadostwa.

    No to użyj.
    Czy nikt nie zaimplementował?

    > Jakoś kilka(naście?) lat temu była afera, że co więksi kretyni
    > wystawiali te zabawki do internetu, a mowa była o automatyce w dużych
    > obiektach przemysłowych.
    > Akurat abstrakcja pieca wymaga może z 50 linijek w pythonie. Nie
    > nazwałbym tego "sporo".

    Ale trzeba mieć pythona na tym urządzeniu, co robi abstrakcję pieca.
    Jest na AVR?

    Kiedyś dostałem do zabawy płytkę z renesas SuperH, z DRAM i złączem do kolorowego
    wyświetlacza po równoległym RGB.
    Nie wiem, ile zapłacił za to ten, od którego to dostałem, ale soft to był interpreter
    TCL na eCos.
    I podobno miało być tak, że będzie to umiał zaprogramować nawet tzw. grafik
    komputerowy...