  • Data: 2014-01-23 22:12:02
    Temat: Re: Montaż elementów w obudowach MLF
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-01-22 23:38, BartekK pisze:

    > Pytanie - po co? I jakich projektów? Lepisz sobie jedną-pięć płytek
    > czegoś, co więcej nigdy nie będziesz robił - to rób byle było ci
    > szybciej to zaprojektować i wykonać. Czyli dowolny "pająk", liczy się
    > efekt.

    Nie lubię byle jakich rozwiązań. Pająk jest dobry w połączeniu z płytką
    stykową i jakąś płytką prototypową. Sam wykorzystuję Arduino albo jedno
    z własnych rozwiązań (ostatnio płytka z ATmegą 328 i ENC28J60). Gdy już
    jednak zabieram się za montaż gotowego urządzenia, wolę zaprojektować
    PCB niż budować improwizowanego "potworka" na płytce uniwersalnej.

    > tak samo postawionych, by było mało obracania przy stawianiu, wszystko w
    > tych samych obudowach (a jak nie może być 0603, to daj kilka
    > szereg-równolegle, byle nie musieć mieszać). Jak się da - wszystko na
    > jednej stronie pcb. itd

    Widzisz, to jest zaleta własnoręcznego montażu. Nie jestem ograniczony
    do jednego rodzaju elementów. Muszę puścić ścieżkę pod rezystorem? Daję
    1206 zamiast 0603 i problem z głowy. Kilka ścieżek? Rezystor przewlekany
    - prezentuje się o niebo lepiej niż zworka. ;)
    Dobrze jest też czasem łączyć elementy przewlekane (możliwość puszczania
    ścieżek między pinami) z SMD.

    > Zrobić idzie, ale po co? Poważniejsze układy w MLF/BGA stawiane na pady
    > cynowane - są tak zrobione, że potrzebujesz ścieżek przynajmniej z
    > drugiej warstwy i przelotek pod układem, a przeważnie płytki
    > wielowarstwowej i przelotek. Prostsze układy (jak wskazane atmegi) - są
    > w -QFP i nie są o wiele większe przez to. W projekcie amatorskim bijesz
    > się o każdy 1cm^2 pcb?

    Ja nie mówię o żadnych układach BGA, ale o prostych MLF z padami po
    bokach i (co najwyżej) polem masy pośrodku.
    Nie walczę o każdy centymetr kwadratowy, jest jednak kilka aspektów,
    które warto brać pod uwagę.
    1) Czasem jednak lepiej wcisnąć układ w mniejszej obudowie, niż w
    trakcie projektowania powiększać za małą płytkę.
    2) Walor dydaktyczny. Gdy już opanuję montaż takich układów za pomocą
    hot aira, będę mógł myśleć o używaniu elementów w obudowach mniejszych
    niż 0603, których po prostu nie da się już wygodnie lutować grotówką.
    3) Sporo fajnych układów jest dostępnych w takich obudowach, np.
    niektóre akcelerometry. Niektóre moduły GSM (np. SIM900) też lepiej
    jednak chwycić pastą od spodu, niż tylko lutować grotem do brzegów płytki.
    4) Darmowa wersja Eagle'a posiada ograniczenie rozmiaru płytki do 8x10
    cm. W przypadku montażu przewlekanego dość szybko dobijałem do tej
    granicy. Stosując elementy TQFP i 0603 mam jeszcze spory margines, ale
    możliwość zastosowania jeszcze mniejszych elementów na pewno nie zaszkodzi.