  • 1. Data: 2012-05-14 13:28:30
    Temat: Monitoring
    Od: Slawek-L <Slawek-L@localhost>

    Witam,
    był tu niedawno temat o monitoringu, ale
    ja chciałem zapytać z nieco innej strony.
    Sytuacja wygląda tak.
    Jest spory budynek i wkrótce będziemy robić termomodernizację
    i nowe elewacje.
    Chciałbym wykorzystać te prace i położyć okablowanie pod
    monitoring, a potem w miarę posiadanych środków
    zainstalować kilka kamer.
    Celem monitoringu będzie przede wszystkim ochrona nowych
    elewacji przed zniszczeniem, czyli kamery będą skierowane
    wzdłuż ścian, głównie z tyłu budynku.
    Zakładam że kamery będą pełniły następujące funkcje:
    - odstraszającą
    - w przypadku jakiegoś incydentu pozwolą na identyfikacje
    sprawcy (czyli obraz musiałby być na tyle dobry, żeby dało się
    rozpoznać twarz)

    Chciałbym także, żeby instalacja była chociaż trochę rozwojowa
    tzn. jeśli za jakiś czas znalazły by się większe środki
    to chciałbym tam zainstalować lepsze kamery IP (megapikselowe)

    Oczywiście najlepiej byłoby zatrudnić profesjonalistów,
    ale niestety ze względu na mocno ograniczone środki
    musimy sobie poradzić sami.
    Ja wymyśliłem sobie to w ten sposób.
    Położę skrętkę i zastosuje urządzenie umożliwiające
    przesłanie sygnału analogowego po skrętce
    (http://www.sklep.e-system.com.pl/go/_info/?id=2956)
    a gdyby w przyszłości pojawiły się fundusze wtedy zmienimy kamery na IP.
    Odległości od kamery do rejestratora to maksymalnie 50m.
    Czy ma to szansę działać poprawnie i czy taka konwersja nie wpłynie na
    jakość obrazu?
    A może lepiej położyć od razu dwa kable tzn. koncentryk i skrętkę.
    Wtedy po zmianie kamer na ip mógłbym wykorzystać przewody zasilające z
    koncentryka do np. zasilania grzałki w obudowie kamery.
    Jak do tego podejść, żeby było jak najbardziej przyszłościowo?

    Jeszcze jedno pytanie. Na jakiej wysokości mniej więcej montować kamery,
    żeby jak najlepiej było widać twarze ludzi oddalone od niej 5-15 m ?

    Pozdrawiam
    Sławek-L

  • 2. Data: 2012-05-14 13:32:14
    Temat: Re: Monitoring
    Od: Slawek-L <Slawek-L@localhost>

    I oczywiście zapomniałem o najważniejszym.
    Wypatrzyłem sobie taki sprzęt.

    Rejestrator BCS-0404LE-AS
    Kamera zewnętrzna ZDN-713SV_OSD (procesor Sony Effio-E)

    Może ktoś ma go u siebie. Jak się sprawuje? W szczególności
    jak wygląda jakość obrazu z kamery?
    Da się rozpoznać twarze ludzi?

    Pozdrawiam
    Sławek-L

  • 3. Data: 2012-05-14 17:02:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Slawek-L pisze tak:

    > Może ktoś ma go u siebie. Jak się sprawuje? W szczególności
    > jak wygląda jakość obrazu z kamery?
    > Da się rozpoznać twarze ludzi?

    Ja go mam. Używam od dwóch lat. Jest ok.
    A obraz to zależy od kamery i od wielkości monitora.
    U mnie jest to tv 32 cale.

    Z 3-5 metrów rozpoznasz twarze z 15 to już będzie tak sobie.
    Z 2 metrów rozpoznasz wieczorem czy pracownik ma zamknięte czy otwarte
    oczy ;)

    --
    Piter

  • 4. Data: 2012-05-14 17:13:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-14 13:28, Slawek-L pisze:
> [...]
    > jakość obrazu?
    > A może lepiej położyć od razu dwa kable tzn. koncentryk i skrętkę.
    Po pierwsze - jakość obrazu na kablu "skrętkowym" (zwłaszcza jak jest
    jeszcze ekranowany) jest znacznie lepsza niż na typowym koncentryku. Ale
    to pod warunkiem zastosowania prawdziwych urządzeń dopasowujących
    75ohm<>skrętka z obu stron (niestety - część z chińszczyzny z hurtowni
    wcale nie posiada transformatorów dopasowujących! po prostu puszcza
    sygnał w skrętkę i koniec). Wniosek - koncentryk (w dzisiejszych
    czasach) jest po nic.

    Po drugie - kabelki zasilające przy koncentryku - przeważnie 2x0.35 lub
    w porywach 2x0.5mm^2 - są przeważnie za cienkie do kamer zewnętrznych z
    grzałką. Do kamerki wewnętrznej, ciągnącej 100-200mA maks są ok. Ale
    grzałki potrafią 2-3A ciągnąć, co powoduje (przy sensowych długościach
    przewodu, np twoje 50m) taki spadek napięcia, że kamera szaleje. A
    kamera IP - będzie szaleć i zwieszać się.
    0.5mm^2 to ~40ohm/km - jak masz 50m, to dwa przewody (tam-i-spowrotem)
    mają 100m, czyli 4ohmy - przy 12v i poborze prądu grzałki 2A - nie ma
    prawa działać. A dawanie odpowiednio wyższego napięcia zasilacza przed
    przewodem, by uwzględnić na nim spadki ... bez sensu, bo jak się grzałka
    wyłączy, to znów będzie napięcie dla kamery zbyt wysokie

    Po trzecie jako wniosek - połóż dobrą skrętkę z ekranem ORAZ przewód
    zasilający, jakieś 2x1.5mm^2 przynajmniej, wyprowadź to z tynku w
    peszlach UV-odpornych (czarne, przeważnie), tak byś mógł do dławika
    obudowy kamery wejść peszlem razem z przewodem. Przewody wiatr, wilgoć i
    wrony wytrzymają, ale UV je szybko zabija, a specjalne zewnętrze z
    izolacją UV-odporną są drogie - a ty potrzebujesz odporność na UV tylko
    w ostatnich 30cm od ściany do kamery.
    Dzięki temu będziesz mógł:
    - podłączyć kamerę analogową z konwerterami na skrętkę
    - podłączyć kamerę IP/megapixel po skrętce, zasilając ją PoE lub zewnętrznie
    - zasilać kamerę (elektronikę) ze skrętki z wolnych przewodów, a grzałkę
    (jakby była na 24 lub 230v) z dodatkowych przewodów
    - zasilać wspólnie kamerę i grzałkę z dodatkowych przewodów, a całą
    skrętkę wykorzystać do przewodzenia sygnału ethernet + alarm (niektóre
    kamery IP mają wprost wyjście alarmowe "wykryłem ruch")

    > Jeszcze jedno pytanie. Na jakiej wysokości mniej więcej montować kamery,
    > żeby jak najlepiej było widać twarze ludzi oddalone od niej 5-15 m ?
    To wszystko zależy od tego jakie to kamery (jak rozdzielczość), jakie
    obiektywy (kąt widzenia/ogniskowa), i co oznacza "widać twarze".
    Na początek poczytaj np
    http://www.delta.poznan.pl/news/cctvopis/cctvopis.ht
    m o sposobie
    testowania i ustawiania monitoringu. Masz tam planszę testową bardzo
    przydatną do oceny działania, a jak wiesz jak przebiega ocena, to
    działanie możesz dostosować. Popatrz na rozdział "Identyfikacja
    człowieka": tam jest taka mądrość:
    "dany system nadaje się do identyfikacji człowieka (rozpoznania twarzy),
    gdy sylwetka człowieka zajmuje 120 % wysokości pola widzenia kamery.
    Ponieważ norma nie mówi nam z jakim wzrostem człowieka mamy do
    czynienia, wiec przyjęliśmy wzrost 180 cm i po uwzględnieniu proporcji
    ciała, _wysokość_ _głowy_ (dla całej sylwetki 120%) powinna wynosić
    _19%_ _wysokości_ _ekranu_" (obrazu). Stąd wynika ważna rzecz - z
    czystej geometrii musiałbyś sobie policzyć odległość kamera-osoba,
    wysokość twarzy tej osoby ma zajmować 19% obrazu - czyli powiedzmy 1/5
    obrazu, czyli łatwo wyznaczyć jaki kąt (choćby i graficznie na kartce w
    kratkę) widzenia musi mieć obiektyw.
    Czy przy takim (wąskim) kącie patrzenia na obiekt - kamera obejmie ci
    odpowiednio duży obszar (cały chroniony)? Czy nie będzie tak, że osoba
    odejdzie 2x dalej, będzie 2x mniejsza - i i tak jej nie rozpoznasz?
    Zakładając że będziesz miał kamerę o rozdzielczości przynajmniej
    wystarczającej do rozpoznania twarzy nawet przy tych 19% obrazu, bo przy
    kamerach analogowych PAL D1 - różnie z tym bywa.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-05-14 17:14:36
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.05.2012 13:28, schrieb Slawek-L:
> [...]
    >
    > Jeszcze jedno pytanie. Na jakiej wysokości mniej więcej montować kamery,
    > żeby jak najlepiej było widać twarze ludzi oddalone od niej 5-15 m ?

    Jak masz chwilowo problemy natury finansowej, to połóż wstępnie rury
    instalacyjne lub peszle i powieś dummy-kamery. Im większe, tym lepsze
    ;-). Jak będą pieniądze, to możesz w peszle wciągnąć co trzeba, a w
    obudowy dummies możesz wpakować prawdziwe kamery.

    Waldek

  • 6. Data: 2012-05-15 13:13:52
    Od: " MH" <l...@N...gazeta.pl>

    Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):

> [...]
    > ;-). Jak będą pieniądze, to możesz w peszle wciągnąć co trzeba, a w
    > obudowy dummies możesz wpakować prawdziwe kamery.

    ==============

    Jeszcze jedno dorzucę od siebie. Gówniarzeria od grafiti może zasłaniać pyski
    kominiarkami w obawie przed kamerą (nawet nie wiedząc, że jest dummy). Warto
    zainstalować też mikrofony (tania sprawa). A gadać ze sobą będą na bank
    podczas "zabawy". A to imię jakieś padnie, a to nazwisko, a to ksywa.. A po
    głosie też można szczyla namierzyć.

    MH

  • 7. Data: 2012-05-19 14:27:01
    Od: Marek <9...@a...pl>

    W dniu 2012-05-15 13:13, MH pisze:
    > Waldemar Krzok<w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):
    [...]

> [...]
    > podczas "zabawy". A to imię jakieś padnie, a to nazwisko, a to ksywa.. A po

    Pamiętam, że jeszcze 3 lata temu monitoring z dźwiękiem był zabroniony
    przez polskie prawo.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2012-05-28 09:54:34
    Od: Slawek-L <Slawek-L@localhost>

    W dniu 2012-05-14 17:13, BartekK pisze:

> [...]
    > wrony wytrzymają, ale UV je szybko zabija, a specjalne zewnętrze z
    > izolacją UV-odporną są drogie - a ty potrzebujesz odporność na UV tylko

    Właściwie już podjąłem decyzję. Położę skretkę + koncentryk + 2x1,5 mm
    zasilający. (koncentryk dlatego że taniej mnie wyjdzie położenie kabla
    niż zakup konwerterów na skrętkę).
    Tylko jeszcze mam takie pytanko formalne.
    Kamera którą sobie upatrzyłem zdn-713:
    http://sklep.ivel.pl/p820,kamera-kolorowa-zewnetrzna
    -z-podczerwienia-zdn-713sh-osd2-8-10.html
    zgodnie z opisem ciągnie 850mA, czyli zgodnie
    z tabelką:
    http://www.dipol.com.pl/zasilanie_w_instalacjach_mon
    itoringu_bib21_11.htm
    dla kabla CAMSET z zasilaniem 2x0,5mm
    to maksymalna odległość to 10m.
    Z drugiej strony facet w sklepie zapewniał mnie, że bez problemu
    będzie działać na 50m.
    Czy ja dobrze czytam tą tabelkę? A może niepotrzebnie panikuje
    i bez problemu pójdzie na 0,5mm ?

    Pozdrawiam
    Sławek-L

  • 9. Data: 2012-05-29 12:32:44
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Slawek-L" <Slawek-L@localhost> napisał w wiadomości

> [...]
    > będzie działać na 50m.
    > Czy ja dobrze czytam tą tabelkę? A może niepotrzebnie panikuje

    Według tabelki, przy kablach 1,5 mm2 i poborze prądu 850 mA, na odległości
    50 m otrzymasz 11V zasilania (dla 12V na początku kabla).

    --
    Pozdrawiam,

    yabba