    From: BartekK <s...@d...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Monitoring
    Date: Mon, 14 May 2012 17:13:01 +0200

    W dniu 2012-05-14 13:28, Slawek-L pisze:
> [...]
    > tzn. jeśli za jakiś czas znalazły by się większe środki
    > to chciałbym tam zainstalować lepsze kamery IP (megapikselowe)
    > Położę skrętkę i zastosuje urządzenie umożliwiające
    > przesłanie sygnału analogowego po skrętce
    > (http://www.sklep.e-system.com.pl/go/_info/?id=2956)
    > a gdyby w przyszłości pojawiły się fundusze wtedy zmienimy kamery na IP.
    > Odległości od kamery do rejestratora to maksymalnie 50m.
    > Czy ma to szansę działać poprawnie i czy taka konwersja nie wpłynie na
    > jakość obrazu?
    > A może lepiej położyć od razu dwa kable tzn. koncentryk i skrętkę.
    Po pierwsze - jakość obrazu na kablu "skrętkowym" (zwłaszcza jak jest
    jeszcze ekranowany) jest znacznie lepsza niż na typowym koncentryku. Ale
    to pod warunkiem zastosowania prawdziwych urządzeń dopasowujących
    75ohm<>skrętka z obu stron (niestety - część z chińszczyzny z hurtowni
    wcale nie posiada transformatorów dopasowujących! po prostu puszcza
    sygnał w skrętkę i koniec). Wniosek - koncentryk (w dzisiejszych
    czasach) jest po nic.

    Po drugie - kabelki zasilające przy koncentryku - przeważnie 2x0.35 lub
    w porywach 2x0.5mm^2 - są przeważnie za cienkie do kamer zewnętrznych z
    grzałką. Do kamerki wewnętrznej, ciągnącej 100-200mA maks są ok. Ale
    grzałki potrafią 2-3A ciągnąć, co powoduje (przy sensowych długościach
    przewodu, np twoje 50m) taki spadek napięcia, że kamera szaleje. A
    kamera IP - będzie szaleć i zwieszać się.
    0.5mm^2 to ~40ohm/km - jak masz 50m, to dwa przewody (tam-i-spowrotem)
    mają 100m, czyli 4ohmy - przy 12v i poborze prądu grzałki 2A - nie ma
    prawa działać. A dawanie odpowiednio wyższego napięcia zasilacza przed
    przewodem, by uwzględnić na nim spadki ... bez sensu, bo jak się grzałka
    wyłączy, to znów będzie napięcie dla kamery zbyt wysokie

    Po trzecie jako wniosek - połóż dobrą skrętkę z ekranem ORAZ przewód
    zasilający, jakieś 2x1.5mm^2 przynajmniej, wyprowadź to z tynku w
    peszlach UV-odpornych (czarne, przeważnie), tak byś mógł do dławika
    obudowy kamery wejść peszlem razem z przewodem. Przewody wiatr, wilgoć i
    wrony wytrzymają, ale UV je szybko zabija, a specjalne zewnętrze z
    izolacją UV-odporną są drogie - a ty potrzebujesz odporność na UV tylko
    w ostatnich 30cm od ściany do kamery.
    Dzięki temu będziesz mógł:
    - podłączyć kamerę analogową z konwerterami na skrętkę
    - podłączyć kamerę IP/megapixel po skrętce, zasilając ją PoE lub zewnętrznie
    - zasilać kamerę (elektronikę) ze skrętki z wolnych przewodów, a grzałkę
    (jakby była na 24 lub 230v) z dodatkowych przewodów
    - zasilać wspólnie kamerę i grzałkę z dodatkowych przewodów, a całą
    skrętkę wykorzystać do przewodzenia sygnału ethernet + alarm (niektóre
    kamery IP mają wprost wyjście alarmowe "wykryłem ruch")

    > Jeszcze jedno pytanie. Na jakiej wysokości mniej więcej montować kamery,
    > żeby jak najlepiej było widać twarze ludzi oddalone od niej 5-15 m ?
    To wszystko zależy od tego jakie to kamery (jak rozdzielczość), jakie
    obiektywy (kąt widzenia/ogniskowa), i co oznacza "widać twarze".
    Na początek poczytaj np
    http://www.delta.poznan.pl/news/cctvopis/cctvopis.ht
    m o sposobie
    testowania i ustawiania monitoringu. Masz tam planszę testową bardzo
    przydatną do oceny działania, a jak wiesz jak przebiega ocena, to
    działanie możesz dostosować. Popatrz na rozdział "Identyfikacja
    człowieka": tam jest taka mądrość:
    "dany system nadaje się do identyfikacji człowieka (rozpoznania twarzy),
    gdy sylwetka człowieka zajmuje 120 % wysokości pola widzenia kamery.
    Ponieważ norma nie mówi nam z jakim wzrostem człowieka mamy do
    czynienia, wiec przyjęliśmy wzrost 180 cm i po uwzględnieniu proporcji
    ciała, _wysokość_ _głowy_ (dla całej sylwetki 120%) powinna wynosić
    _19%_ _wysokości_ _ekranu_" (obrazu). Stąd wynika ważna rzecz - z
    czystej geometrii musiałbyś sobie policzyć odległość kamera-osoba,
    wysokość twarzy tej osoby ma zajmować 19% obrazu - czyli powiedzmy 1/5
    obrazu, czyli łatwo wyznaczyć jaki kąt (choćby i graficznie na kartce w
    kratkę) widzenia musi mieć obiektyw.
    Czy przy takim (wąskim) kącie patrzenia na obiekt - kamera obejmie ci
    odpowiednio duży obszar (cały chroniony)? Czy nie będzie tak, że osoba
    odejdzie 2x dalej, będzie 2x mniejsza - i i tak jej nie rozpoznasz?
    Zakładając że będziesz miał kamerę o rozdzielczości przynajmniej
    wystarczającej do rozpoznania twarzy nawet przy tych 19% obrazu, bo przy
    kamerach analogowych PAL D1 - różnie z tym bywa.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173