    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Monitor mi sie psuje?
    Date: Thu, 24 Sep 2009 12:57:24 +0200

    On 2009-09-24 11:08:19 +0200, Czornyj <m...@c...pl> said:

    > Oczywiście jak zwykle były dwie szkoły, ale nierzadko spotykałem się z
    > odwrotną tendencją: jedni żyłowali, bo im wyższa rozdziałka, tym mniej
    > pola walki zasłaniają nam palety,

    No to ja się obracałem w jakichś dziwnych kręgach ;-) Dla znakomitej
    większości mi znanych osób ciągły komfort pracy był istotniejszy - przy
    zbyt dużej rozdziałce trza się było przysunąć i mocno wlepiać wzrok, co
    przy charakterystyce odświeżania CRT nie było zbyt przyjemne dla oczu.
    Tak po prawdzie, to w tej chwili przypominam sobie tylko 2 osoby, ktore
    z lubością pracowały na więcej niż 1600x1200 (na ładnych kilkadziesiąt
    mi znanych). A tam gdzie liczyło się miejsce, po prostu stawiało się
    drugą, małą bańkę 15-17" - przy "kwadratach" 2 monitory mają jeszcze
    jakiś sens.

    > Natomiast praktycznie wszystkie szkoły starały się ze
    > względów ergonomicznych ustawiać jak najwyższe odświeżanie,

    Z mojej praktyki - ustawianie powyżej 85 Hz nie miało zazwyczaj
    większego sensu, bo przy większości kombinacji karta-monitor efekty
    były niezauważalne. Zresztą kiedyś pracowałem ładny kawałek czasu na 75
    Hz (bo karty nie wyrabiały więcej) i przy dobrych komponentach też było
    ok.

    de Fresz