  • 1. Data: 2016-11-04 07:57:06
    Temat: Monitor i ergonomia
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Nadszedł czas by zamontować monitor na ścianie, ale uchwyt jaki mam ma
    tylko regulację na boki, dlatego muszę dobrać odpowiednią wysokość i tak
    nawiercić otwory na stałe.
    I tu pojawiła się wątpliwość. Już od jakiegoś czasu mam wrażenie, że mam
    monitor za nisko i boli mnie od tego kark, gdy za długo posiedzę. Ale
    okazuje się, że wg wytycznych np. stąd:

    http://www.ergonomicznebiuro.pl/?p=art&art_id=17

    mam go idealnie. Niemniej intuicyjnie wydaje mi się, że powinien być wyżej
    by nie pochylać głowy w dół lecz trzymać ją prosto czy wręcz lekko zadartą,
    choć bardziej w sensie piersi do przodu i nie garbienia się niż realnego
    unoszenia głowy. Przed chwilą podniosłem monitor (jeszcze stojący na
    biurku) tak, że oś prostopadła wzroku jest na środku monitora i zobaczę
    przez kilka dni czy będzie lepiej.
    A piszę by Was spytać o doświadczenia i opinie, szczególnie osoby, którym
    zdarza się posiedzieć czasami i 10h.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 2. Data: 2016-11-04 09:24:45
    Temat: Re: Monitor i ergonomia
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Zależy, co masz za monitorem.
    Jest różnica pomiędzy jasnym oknem (jako tłem monitora, nie jestem w stanie pracować,
    więc monitor musi być nisko "poniżej linii parapetu"), a czarną ścianą w piwnicy
    heavymetalowców.
    Do tego róznica czy piszesz bezwzrokowo.

    -----

  • 3. Data: 2016-11-04 11:44:02
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 4 Nov 2016 09:24:45 +0100, ąćęłńóśźż wrote:

> [...]
    > tłem monitora, nie jestem w stanie pracować, więc monitor musi być nisko
    > "poniżej linii parapetu"), a czarną ścianą w piwnicy heavymetalowców. Do

    Nie pytam o wzrok tylko o kwestie karku i ułożenia ciała. W oknie bym dziur
    nie wywiercił, więc oczywiste, że z tyłu jest ściana.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 4. Data: 2016-11-04 12:42:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Roman Tyczka pisze tak:

> [...]
    > by nie pochylać głowy w dół lecz trzymać ją prosto czy wręcz lekko
    > zadartą, choć bardziej w sensie piersi do przodu i nie garbienia

    Prawdopodobnie będziesz się jednak garbił w plecach a nadrabiał
    wyginaniem szyi.

    > Przed chwilą podniosłem monitor (jeszcze stojący na biurku) tak,
    > że oś prostopadła wzroku jest na środku monitora i zobaczę przez
    > kilka dni czy będzie lepiej.

    Mam zamiast wiercenia listwę z dziurkami i jednak wróciłem o oczko
    niżej. Ale w domu i tak wygrywa telewizor i fotel ;)

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 5. Data: 2016-11-04 15:09:17
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 4 listopada 2016 07:57:07 UTC+1 użytkownik Roman Tyczka napisał:
> [...]
    > przez kilka dni czy będzie lepiej.
    > A piszę by Was spytać o doświadczenia i opinie, szczególnie osoby, którym

    Naturalna nie wysilona pozycja to wlasnie taka lekko pochylona.
    Oczywiście u ciebie może byc inaczej i to nie jest problem. Po prostu po to są
    rekomendacje i mozliwość regulacji.

    Jedyne co moge zasugerować to kupno sklejki 6mm i zastosowanie jej jako dystansu
    między uchwytem monitora a tym co przykręcisz na ściane.
    Odpowiednio nawiercone otwory pozwolą na regulację.
    Dopasujesz sobie jak ci pasuje.

    Choć ja bym chyba wolał zorganizowac sobie inny uchwyt tak aby mozna było regulowac i
    odchylenie pion/poziom jak i wysokość oraz mocowanie prawo/lewo.

    Czemu?
    Bo mimo pewnych optimów człowiek sie męczy, czasem siedzi prosto czasem sie opiera a
    czasem garbi i do każdej z tych pozycji optimum będzie trochę inne.

  • 6. Data: 2016-11-04 23:18:10
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-11-04 o 07:57, Roman Tyczka pisze:
    > ale uchwyt jaki mam ma tylko regulację na boki

    Hm, a to nie możesz go obrócić o Pi/4? ;-)

    A co do wysokości, to długo używałem dwóch monitorów, których środek
    wypadał na wysokości oczu w postawie "swobodnie wyprostowanej" (na
    krześle oczywiście). I bardzo sobie chwalę. Mam też stanowisko, gdzie
    monitor, stawiany tam z doskoku, jest poniżej linii wzroku, więc musi
    być pochylony. I z tym pochyleniem są pewne problemy, bo gdy chcę się
    oddalić, albo bardzo przybliżyć (bo np. są mniejsze napisy), to i w
    pochyleniu muszę majstrować. Irytujące. Wg mnie lepiej, gdy ekran jest
    dość wysoko, ale nie każdemu tak pasuje.

  • 7. Data: 2016-11-05 11:10:04
    Od: Radosław Sokół <r...@g...one.pl>

    W dniu 04.11.2016 o 07:57, Roman Tyczka pisze:
    > [...]
    > A piszę by Was spytać o doświadczenia i opinie, szczególnie osoby, którym
    > zdarza się posiedzieć czasami i 10h.

    Dla mnie najwygodniejsze jest właśnie takie ustawienie jak
    opisane w tekście, ew. kilka cm wyżej (tak, by linia wzroku
    ułożona poziomo celowała w punkt 3-4 cm poniżej górnej kra-
    wędzi obrazu).

    Pozycja z monitorem dużo wyżej kończy się na dłuższą metę
    fatalnie -- kark boli jeszcze bardziej, niż przy monitorze
    ustawionym zbyt nisko.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 8. Data: 2016-11-05 12:23:04
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Sat, 5 Nov 2016 11:10:04 +0100, Radosław Sokół wrote:

    > Pozycja z monitorem dużo wyżej kończy się na dłuższą metę
    > fatalnie -- kark boli jeszcze bardziej, niż przy monitorze
    > ustawionym zbyt nisko.

    Nie jest dużo wyżej, wzrok pada w środek ekranu, a nie w dolną krawędź.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 9. Data: 2016-11-05 12:24:24
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Fri, 4 Nov 2016 23:18:10 +0100, JaNus wrote:

    > A co do wysokości, to długo używałem dwóch monitorów, których środek
    > wypadał na wysokości oczu w postawie "swobodnie wyprostowanej" (na
    > krześle oczywiście). I bardzo sobie chwalę.

    I tak teraz ćwiczę, póki co jet dobrze, ale poćwiczę kilka dni.

    > Wg mnie lepiej, gdy ekran jest dość wysoko, ale nie każdemu tak pasuje.

    Garbatemu pewnie mniej ;-)

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 10. Data: 2016-11-07 18:35:22
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2016-11-04 o 07:57, Roman Tyczka pisze:

    > I tu pojawiła się wątpliwość. Już od jakiegoś czasu mam wrażenie, że mam
    > monitor za nisko i boli mnie od tego kark, gdy za długo posiedzę.

    Prawdopodobnie najlepsza pozycja monitora to płasko na stole.
    Tak przez całe młode życie korzystało się z zeszytów.
    Niestety dzisiaj jest w tym miejscu tylko klawiatura.