-
51. Data: 2019-02-19 08:20:21
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: JDX <j...@o...pl>
On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
[...]
> Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-) A jak ta rurka, w którą
wkładało się ramię podnośnika skorodowała, to wcale nie dało się
podnieść auta. :-)
-
52. Data: 2019-02-19 09:31:34
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Mon, 18 Feb 2019 23:03:28 -0800, J...@w...pl wrote:
>> Rdza robi swoje, wiec od lat sruby smaruje ... i ostatnio dwie
>> zgubilem. Czy to wina smaru ?
>
> Prawdopodobnie tak. Wg znajomego mechanika,nakrętek mocujących koła
> nigdy się nie smaruje.
Ja nigdy nie smarowałem, i nigdy koła nie zgubiłem - więc coś w tym
pewnie jest :)
> Bez klucza dynamometrycznego nie jest możliwym dokręcenie wszystkich
> śrub z właściwą i taką samą siłą więc zamiast samemu lepiej do
> warsztatu.
...a tam zdzisiek dopierdoli koła pistoletem pneumatycznym.
To już lepiej samemu. Klucza dynamometrycznego nie potrzeba, wystarczy
użyć normalnego klucza i normalnej ludzkiej siły.
Mateusz
-
53. Data: 2019-02-19 09:52:18
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Mon, 18 Feb 2019 21:34:26 +0100, Uncle Pete wrote:
> On 2019-02-18 20:27, JDX wrote:
>> On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
>> [...]
>>> Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą.
>>> Prawdziwy mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma
>>> żadnych problemów.
>> I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
>> trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)
>
> Na przykład nie hydraulicznym z Biedry, bo to nie męskie )))
> http://www.biedronka.pl/pl/product,id,971,name,podno
snik-samochodowy-2t
Maks. wysokość 32 cm... Dobre dla gospodyni, żeby sobie Seicento
podniosła.
Mateusz
-
54. Data: 2019-02-19 09:52:56
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Tue, 19 Feb 2019 08:20:21 +0100, JDX wrote:
> On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
> [...]
>> Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
> Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-) A jak ta rurka, w którą
> wkładało się ramię podnośnika skorodowała, to wcale nie dało się
> podnieść auta. :-)
Dospawać nową trzeba.
Mateusz
-
55. Data: 2019-02-19 10:31:09
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: viktorius <v...@i...pl>
W dniu 2019-02-19 o 01:10, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
>
>> Stawanie na kluczu przy dokręcaniu to przesada, bo równie złe jest za
>> mocne dokręcenie, jak i za słabe. Wie to każdy, kto wyrwał jakąkolwiek
>> szpilkę, albo urwał gwint z bloku przy dokręcaniu głowicy ;)
>
> Zanim urwiesz -- rozciągniesz tak, że zniszczysz.
> Jednorazówki może i warto rozciągać. ;)
>
> Każda śruba ma swój optymalny moment dokręcania.
> Są tabelki -- tego trzeba się trzymać.
>
> https://srub-met.pl/dokumenty/5.pdf -- nie odpowiadam za treść
>
Optymalne momenty to i może takie śruby wytrzymają, ja wyrwałem gwint z
kadłuba silnika.
Może to zmęczenie materiału, bo silnik swoje lata już miał. Ale w
większości mój błąd. Dawne czasy, klucz dynamometryczny był rarytasem.
Pożyczyłem od znajomego, ustawiłem na 120, ale nie zauważyłem, że skala
była w funtach. Większość śrub głowicy dokręciłem. Przy przedostatniej
"pyk" nie zrobił klucz, tylko śruba. A właściwie to nie śruba, tylko
żeliwo. Blok poszedł na szrot, 162Nm zrobiło swoje :/
--
viktorius
-
56. Data: 2019-02-19 10:39:20
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2019-02-19, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:
> On Tue, 19 Feb 2019 08:20:21 +0100, JDX wrote:
>
>> On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
>> [...]
>>> Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
>> Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-) A jak ta rurka, w którą
>> wkładało się ramię podnośnika skorodowała, to wcale nie dało się
>> podnieść auta. :-)
>
> Dospawać nową trzeba.
Jak ta rurka zgniła to już zwykle nie było do czego dospawać.
--
Marcin
-
57. Data: 2019-02-19 11:07:12
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: WS <L...@c...pl>
On Tuesday, February 19, 2019 at 9:52:19 AM UTC+1, Mateusz Viste wrote:
> Maks. wysokość 32 cm... Dobre dla gospodyni, żeby sobie Seicento
> podniosła.
W tam, podnosi o 197mm, co jest z nadddatkiem wystarczajaca wysokoscia do zmiany kol.
Chcac podniesc cos, co jest wyzej niz te 32cm "zasiegu" wystarczy podlozyc drewniany
klocek...
Wujek do ciagnika 330/360 uzywal (o ile pamietam) niewiele wyzszego podnosnika
slupkowego, + oczywiscie troche drewna na podkladki, a ze palil drewnem to zawsze
kilka(nascie) m3 bylo...
-
58. Data: 2019-02-19 11:23:40
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: pueblo <n...@n...pl>
Witaj J...@w...pl, 19 lut 2019 w
news:a1390161-71a3-4758-8616-cc1658a1bc4d@googlegrou
ps.com
napisałeś/aś:
>
> > Rdza robi swoje, wiec od lat sruby smaruje ... i ostatnio dwie
> > zgubilem. Czy to wina smaru ?
>
> Prawdopodobnie tak. Wg znajomego mechanika,nakrętek mocujących koła
> nigdy się nie smaruje. Nakrętki powinny być dokręcone z siłą jak w
> instrukcji auta. Zbyt słabo? Nakrętki mogą się poluzować z wiadomym
> skutkiem. Zbyt mocno? Zależy od konstrukcji piasty, w skrajnym
> przypadku można np uszkodzić łożyska piasty sciskając je zbyt mocno.
> Bez klucza dynamometrycznego nie jest możliwym dokręcenie wszystkich
> śrub z właściwą i taką samą siłą więc zamiast samemu lepiej do
> warsztatu.
>
>
A czy to nie jest tak, że producent samochodu w swojej mądrości dołącza
do samochodu klucze do kół, którymi powinno się móc prawidłowo, tj. nie
za mocno i nie za słabo, dokręcić koła?
Ostatnio dokręcałem - klucz jest tej długości i wytrzymałości, że gdybym
się napiął to prędzej bym go wygiął niż za mocno dokręcił. Inna sprawa to
odkręcanie takim kluczem - bez przedłużki jest ciężko.
-
59. Data: 2019-02-19 12:14:23
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Uncle Pete <4...@g...com>
>> Na przykład nie hydraulicznym z Biedry, bo to nie męskie )))
>> http://www.biedronka.pl/pl/product,id,971,name,podno
snik-samochodowy-2t
>
> Maks. wysokość 32 cm... Dobre dla gospodyni, żeby sobie Seicento
> podniosła.
A ile potrzebujesz? W zupełności wystarcza do wymiany koła ewentualnie
tarcz i klocków. Poza tym podnośnik warsztatowy podnoszący o dwa metry
trudno do bagażnika schować.
https://allegro.pl/oferta/podnosnik-samochodowy-wars
ztatowy-laczony-gora-6676198063
-
60. Data: 2019-02-19 12:38:38
Temat: Re: Moment dokręcania śrub w kołach
Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
On Tue, 19 Feb 2019 12:14:23 +0100, Uncle Pete wrote:
>>> Na przykład nie hydraulicznym z Biedry, bo to nie męskie )))
>>> http://www.biedronka.pl/pl/product,id,971,name,podno
snik-
samochodowy-2t
>>
>> Maks. wysokość 32 cm... Dobre dla gospodyni, żeby sobie Seicento
>> podniosła.
>
> A ile potrzebujesz? W zupełności wystarcza do wymiany koła ewentualnie
> tarcz i klocków. Poza tym podnośnik warsztatowy podnoszący o dwa metry
> trudno do bagażnika schować.
No ale od tych 32cm musisz odliczyć prześwit. Zostaje... niewiele. U mnie
ledwo 8 cm, a to za mało żeby podnieść koło.
Chyba że sugerujesz podsuwanie jakichś klocków, jak tu ktoś już
podpowiadał, ale to niepoważna robota jest. No i z klockiem jeździć?
Mateusz