  • 261. Data: 2010-09-29 08:07:03
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: "Mariusz Chwalba" <m...@c...net>

    On Tue, 28 Sep 2010 14:37:24 +0200, Filip KK <n...@n...pl> wrote:

    > A kto Ci takich bzdur naopowiadał? :D
    >
    > Odpowiedz mi na pytanie, po czym mam rozpoznać, że mój automat zmienia
    > bieg, proszę o to przyspieszenie bez kick down:
    > http://www.speedyshare.com/files/24446371/530d_0002.
    wmv

    W tym przypadku to ciężko wyczuć. Spróbuj z inną prędkością, żeby obroty
    początkowe były niższe. Albo przełącz sobie na wybór sekwencyjny i przy
    stałej prędkości zrzuć jeden bieg - zobaczysz, jak ta redukcja u Ciebie
    powinna wyglądać.

    Powiem Ci jak u mnie automat działa:

    Jadę sobie spokojnie drogą, na 4 biegu (tak koło 50kmh). Silniczek pyrka
    obie tak koło 1000 rpm. Naciskam trochę bardziej stanowczo pedał gazu (bez
    KD), wskazówka momentalnie skacze do ~1500rpm (downshift) i auto ciągnie do
    przodu jak szalone. Po chwili odpuszczam, powiedzmy przy 4krpm. Po chwili
    dwa następujące po sobie upshifty (do 4, do 5) i dalej jedziemy przy 1krpm,
    tylko szybciej.

    A wracając do tematu dyskusji, to taka ładna ilustracja przy okazji:

    Jedno wspomniane autko ma nominalnie 147KM/273 Nm, drugie 136KM/190 Nm.
    Co to nam mówi o przyśpieszeniach, elastyczności i wrażeniach z jazdy?

    pozdrawiam,
    --
    Mariusz 'koder' Chwalba

  • 262. Data: 2010-09-29 08:21:16
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-09-28 22:13, Jurand pisze:

    > Nie do końca. W E34 masz skrzynię produkcji ZF. Zajebiście trwały
    > automat 5-biegowy. W E39 masz skrzynię GM. Gówno do potęgi, często nie
    > dożywające 150 tysięcy kilometrów.

    Tak masz racje, zapomnialem o tym ze do E39 z 3.0d montowali tylko ta
    zjebana skrzynie GM.
    W e34 mam ZF-a 5HP-18, a w e38 ZF-a 5HP-24.
    Tak czy inaczej zasada dzialania jest ta sama, tylko wykonanie w
    przypadku GM gorsze.

    --
    Karolek

  • 263. Data: 2010-09-29 08:22:34
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    W dniu 2010-09-28 20:03, Filip KK pisze:
    > W dniu 2010-09-28 16:13, Karolek pisze:
    >
    > W tym momencie lądujesz w moim filterku przeciw takim syfom jak ty.
    >
    > Życzę powodzenia szczypiorku!

    Uuu chyba sie poplacze :P

    --
    Karolek

  • 264. Data: 2010-09-29 08:30:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Sep 2010 01:57:28 +0200, Filip KK wrote:

    >Ale po co? Skoro jest wszystko już dawno sprawdzone, zmierzone.

    I gdzie sa wyniki dla powiedzmy debicy frigo, navigator i kormoran
    impulser ?

    J.

  • 265. Data: 2010-09-29 15:34:45
    Od: Filip KK <n...@n...pl>

    W dniu 2010-09-29 08:30, J.F. pisze:

    > I gdzie sa wyniki dla powiedzmy debicy frigo, navigator i kormoran
    > impulser ?

    Może tam gdzie są te wszystkie statystyki, którymi tak rzucasz na lewo i
    prawo?

  • 266. Data: 2010-09-29 18:31:00
    Od: DoQ <p...@g...com>

    Filip KK pisze:

    > Przeczytaj sobie cały wątek, bo się wpieprzyłeś między wódkę a zakąskę i
    > nie wiesz o co chodzi.
    > Nie rozmawiamy tutaj o normalnej zmianie biegów z 2 na 3 itd.

    Wiec o co ci chodzi, jezdzisz nonstop w trybie awaryjnym skrzyni na
    IIIbiegu? ;-)

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 267. Data: 2010-09-29 18:37:41
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Proponowałeś też sondę lambda. Wąskopasmowa sonda lambda nie ma
    > w takim wypadku żadnego zastosowania.
    A dlaczego żadnego? Serio pytam.

    > W S21 należałoby zacząć od jego doprężenia do sensownego CR (co
    > prowadzi do wielu drobnych zmian po drodze, co by nie stukał) i
    > odchudzenia, bo prawie 200kg w silniku 2100ccm i mocy 70KM to
    > wynik mocno nieśmieszny.

    Dopóki nie sprawdzimy ile można wyciągnąć, to się nie dowiemy.
    Ale rozmawialiśmy o spalaniu.
    Moc można zwiększyć choćby turbiną.

    > A Priusa czy Hondę Insight widziałeś?
    Jeszcze się nie zaznajomiłem.
    A gdzie można poczytać?
    Mają jakieś osiągnięcia w minimalizacji różnicy
    |zużycie cykl miejski- zużycie trasa 90km/h|/zużycie cykl miejski*100%?

    > Bo na dzień dzisiejszy, w silnikach cywilnych jest to najlepszy
    > kompromis między prostotą, ceną i niezawodnością działania?
    Przez 100 lat ciągle najlepszy?
    Chyba chodzi raczej o jakieś celowe działanie, bo trudno uwierzyć.

    > ... mamy w laboratoriach rozrząd
    > elektomagnetyczny, który wciąż nie może się przebić na rynek (bo
    > wymaga zmian w instalacji elektrycznej, a także do tej pory był
    > ciut za wolny dla szybkobieżnych silników)
    Wyjdzie i się rozwinie.
    Zobacz jakie cuda robią teraz sterowniki w samochodach.
    Nie chodzi o elektromagnes. Wydaje mi się, że jeszcze musi być opracowany
    nowy zawór - nowa idea.

    Ale miło jest podyskutować z człowiekiem, który ma wiedzę i poza gustami,
    zna także fakty :-)
    Dzięki.
    S.

  • 268. Data: 2010-09-29 20:02:07
    Od: Adam 'Chloru' Drzewososki <k...@c...net>

    Dnia 29.09.2010 Sylwester Łazar <i...@a...pl> napisał/a:
    > Dopóki nie sprawdzimy ile można wyciągnąć, to się nie dowiemy.
    > Ale rozmawialiśmy o spalaniu.
    > Moc można zwiększyć choćby turbiną.

    Bo układ korbowo-tłokowy to jest tam pewnie tak zajebiscie wywazony i
    trwały, że ho ho... ;-)

    Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net

  • 269. Data: 2010-09-29 20:17:31
    Od: "Jurand" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Filip KK" <n...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Posłuchaj cymbale, bo widzę że pozjadałeś wszystkie rozumy.
    > Po pierwsze: W BMW E39 194KM BMW stosowało skrzynie ZF oraz GM.

    I ty masz ZF?

    > Jest kilka wersji tej skrzyni:
    > 06/1999 09/2000 A5S 360R - VT
    > 09/2000 09/2001 A5S 390R - WG
    > 09/2001 09/2002 A5S 390R - WZ
    > 09/2002 09/2003 A5S 390R - YP
    > 09/2002 A5S 390R - ZM
    >
    > Po drugie: Skrzynia wytrzymuje bardzo duże przebiegi, jeżeli się
    > odpowiednio ją eksploatuje (czyt. nie zarzyna i wymienia w niej olej)

    Zwłaszcza, że zarówno przy ZF-ie jak i GM BMW twierdzi, że oleju się w nich
    nie wymienia. Co zresztą większość właścicieli tych aut traktuje jako
    informację "wiążącą".

    Jurand.

  • 270. Data: 2010-09-29 22:14:12
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Wed, 29 Sep 2010 18:37:41 +0200, Sylwester Łazar
    <i...@a...pl> wrote:
    > A dlaczego żadnego? Serio pytam.

    Bo to jest sprzęt, którego trwałość liczy się, o ile nic się nie
    zmieniło, raczej w dziesiątkach godzin.

    > Dopóki nie sprawdzimy ile można wyciągnąć, to się nie dowiemy.

    Gdzieś widziałem, ale teraz nie mogę znaleźć, fotki z czwórki z
    Forda T (około 3 litrów pojemności, dolnozaworowiec), z którego
    wycisnęli ponad 100KM. Skończyło się na ,,zupie
    tłokowo-korbowodowej''.

    > Ale rozmawialiśmy o spalaniu.

    Żeby poprawić wyniki w kategorii zużycia paliwa, trzeba zacząć
    od podniesienia sprawności. Czyli od podniesienia stopnia
    sprężania i zbudowania przy tym silnika, który nie stuka. Bo
    stukanie szybko i kiepsko się kończy.

    > Moc można zwiększyć choćby turbiną.

    Oczywiście. I myślisz, że możesz sobie tak wsadzić turbo czy
    kompresor i radośnie dmuchnąć np. 0.5 bara, bez żadnych zmian w
    silniku? W przypadku takiego S21 obstawiam przeróbkę połowy
    silnika.

    > Jeszcze się nie zaznajomiłem.
    > A gdzie można poczytać?
    > Mają jakieś osiągnięcia w minimalizacji różnicy

    Nie wiem, nie interesuje mnie to (w ogóle rzadko spoglądam w
    rubryczkę zużycie paliwa). Wiem tylko, że jak najbardziej ładują
    akumulatory podczas hamowania.

    > Przez 100 lat ciągle najlepszy?

    Przez sto lat próbowano iluś rozwiązań, jak np. suwaki, które
    fajnie, kulturalnie pracowały, tylko miały problem z nagarem ,
    odprowadzaniem ciepła i bardzo problematyczną zmianą czasów
    rozrządu, czy desmodromiką, która ostała się w jednej marce
    motocykli za bardzo grubą kasę. Próbowano też pneumatycznych
    sprężyn, które prawie doskonale sprawdzają się w F1, tylko tam
    silnik ma do przejechania kilka tysięcy kilometrów, a nie
    kilkaset, a obsługa jego ma miejsce co kilkaset (na czym zresztą
    przejechało się Ferrari po zakazie tankowania: z racji jednego
    pistopu, zwykle gdzieś na początku wyścigu, nie mogli dobijać
    układu tak często jak w zeszłym roku i silniki się kończyły --
    musieli zmodyfikować tę pneumatykę). Zresztą pneumatyka
    wkroczyła do silników F1 całkiem niedawno, z uwagi na szybkość
    biegu silnika -- klasyczne sprężyny mają to do siebie, że
    powyżej pewnej prędkości obrotowej nie nadążają z zamykaniem
    zaworów lub/i wpadają w rezonans. Receptą na to jest ich
    utwardzenie.

    Nawet nowoczesne układy rozrządu w rodzaju MultiAir Fiata wciąż
    mają sprężyny.

    > Chyba chodzi raczej o jakieś celowe działanie, bo trudno uwierzyć.

    Wszędzie ten spisek. A może po prostu nikt nie chce zapłacić
    dodatkowych tysięcy baksów za silnik, który może się skończyć,
    bo rozrząd był ciutek zawodny? A sprężyna kosztuje pewnie kilka
    euro, a jest niezawodna.

    > Wyjdzie i się rozwinie.

    A zanim się rozwinie, ograniczymy szybkobieżność wszystkich
    silników o, dajmy na to, połowę?

    > Zobacz jakie cuda robią teraz sterowniki w samochodach.
    > Nie chodzi o elektromagnes. Wydaje mi się, że jeszcze musi być opracowany
    > nowy zawór - nowa idea.

    Jesteś o krok od wynalezienia rozrządu suwakowego, który był
    przez dziesiątki lat testowany/stosowany w przeróżnych
    postaciach. I wciąż jego kolejne odmiany testują się i
    wytestować się nie mogą.

    > Dzięki.

    You're welcome.

    r.