-
1. Data: 2010-09-24 09:34:57
Temat: Moment a moc
Od: Wangog <W...@g...pl>
Witam
Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
moc silnika wyrazona z KM?
Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.
Wangog
-
2. Data: 2010-09-24 09:46:18
Temat: Re: Moment a moc
Od: Tatanka <t...@w...pl>
On 24 Wrz, 09:34, Wangog <W...@g...pl> wrote:
> Witam
>
> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
> moc silnika wyrazona z KM?
> Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
> silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
> Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
> Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.
>
> Wangog
To IMHO akurat zasluga turbo. Nie porownoj silnika doladowanengo z
wolnossacym.
Natomiast co do samego faktu tego co ludzie podaja to masz racje -
wszyscy podniecaja sie mocą w KM, najczęsciej mocą maksymalną przy
czerwonym polu, którego to "pola blisko czerwonego" połowa aut nie
ogląda częsciej niż raz w roku, a niektóre nigdy. Coś takiego jak
wykres mocy / momentu do rpm dla większości nie istnieje.
Chociaż z drugiej strony może i dobrze - standardowe cztery parametry
osiągów (0-100; 60-100 na IV, 80-120 na ostatnim i vmax) dla zwyklych
kierowców są parametrami opisujacymi auto w sposob wystarczajacy, wiec
co za roznica ile ma koni czy Nm czy czegokolwiek innego. Jak
zap...ala i ile spala - to sie liczy. Choc pokazanie wykresu mocy /
momentu wraz z wyjasnieniem mogloby nauczyc trochę każdego - chocby
kiedy warto zmieniac biegi.
-
3. Data: 2010-09-24 09:47:31
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Wangog" <W...@g...pl> napisał w wiadomości
news:i7hkc5$poh$1@inews.gazeta.pl...
> Witam
>
> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko moc
> silnika wyrazona z KM?
> Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
> silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
> Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
> Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.
>
Oj widzę że dyskusja benzyna kontra diesel gotowa. Moc się podaje po to żeby
klient był zadowolony. I wychodzi wtedy że ma w silniku 1.2 84 KM i wcale to
nie chce jechać. No ale jak podkręci maszynę do 6200 to przecież zapierdala
i ma do setki mniej niż jakiś stary silnik 1.6 8V 75 KM. I przed kolegami
można sie pochwalić. Szkoda ze czar pryska jak się uzytkuje takie 1.2 i pod
lekka górkę trzeba redukować nawet do 3 i szlifować na max obrotach. Dlatego
ja już dawno przestałem patrzeć na dane w papierach odnośnie mocy bo nijak
to sie ma to codziennego uzytkowania.
-
4. Data: 2010-09-24 09:50:22
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Grześ" <g...@o...pl>
A ja tam miałem cc sportinga z momentem ok. 80 nm i elastyczność miał
lepszą niż niejeden z silnikiem 1.6.
Sorka za eseta, bo to nie mój pc.
pzdr.
__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur wirusow
5474 (20100923) __________
Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.
http://www.eset.pl lub http://www.eset.com
-
5. Data: 2010-09-24 09:54:35
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Grześ" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
news:4c9c5841$0$22812$65785112@news.neostrada.pl...
>A ja tam miałem cc sportinga z momentem ok. 80 nm i elastyczność miał
>lepszą niż niejeden z silnikiem 1.6.
>
A pomyśl jaką by mial z tym 1.6 :)
-
6. Data: 2010-09-24 10:06:27
Temat: Re: Moment a moc
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-09-24 09:34, Wangog pisze:
> Przeciez moc to predkosc
A co to za wymysły?
Moc to moc, a prędkość to prędkość.
> a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
> silnika, przyspieszenie
To są jakieś bajki wymyślone przez nie wiadomo kogo i nie wiadomo po co
powtarzane.
> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
> Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
Wniosek z takiej lekcji powinien być taki, że powinieneś szukać
samochodów z automatyczną skrzynią biegów - będzie taka petarda i
przyjemność, że nawet sobie nie wyobrażasz.
> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment
Za to mają dłuższe przełożenie w skrzyni biegów która ten większy moment
zamienia na wyższą prędkość obrotową. I na kołach już nie ma większego
momentu.
I tu odpowiedź na Twoje pytanie - dlatego podaje się moc silnika.
Jeżeli masz w takich samych samochodach dwa normalne silniki, nawet nie
wiesz jakie i oba mają po 100KM, to wiesz że oba zapewnią dość podobne
osiągi.
Oczywiście z dokładnością do stopnia dopasowania skrzyni biegów i
charakterystyki przebiegu mocy w funkcji obrotów.
Natomiast jeżeli masz dwa silniki - jeden ma 100Nm, a drugi 200Nm, to
nadal nie jesteś w stanie niczego zgadnąć jeżeli chodzi o osiągi które
będą w stanie zapewnić.
Równie dobrze ten co ma 200Nm może zapewniać znacznie gorsze osiągi,
albo znacznie lepsze. Nie wiadomo nic.
Dlatego ten parametr jest kompletnie bezwartościowy.
Np. rowerzysta ma około 200Nm i co? Ani nie przyspiesza, ani szybko nie
pojedzie.
-
7. Data: 2010-09-24 10:20:28
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
news:4c9c5c02$0$27034$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 2010-09-24 09:34, Wangog pisze:
>
>> Przeciez moc to predkosc
>
> A co to za wymysły?
> Moc to moc, a prędkość to prędkość.
>
>> a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
>> silnika, przyspieszenie
>
> To są jakieś bajki wymyślone przez nie wiadomo kogo i nie wiadomo po co
> powtarzane.
>
>> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
>> Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
>
> Wniosek z takiej lekcji powinien być taki, że powinieneś szukać samochodów
> z automatyczną skrzynią biegów - będzie taka petarda i przyjemność, że
> nawet sobie nie wyobrażasz.
>
>
>> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment
>
> Za to mają dłuższe przełożenie w skrzyni biegów która ten większy moment
> zamienia na wyższą prędkość obrotową. I na kołach już nie ma większego
> momentu.
>
> I tu odpowiedź na Twoje pytanie - dlatego podaje się moc silnika.
> Jeżeli masz w takich samych samochodach dwa normalne silniki, nawet nie
> wiesz jakie i oba mają po 100KM, to wiesz że oba zapewnią dość podobne
> osiągi.
> Oczywiście z dokładnością do stopnia dopasowania skrzyni biegów i
> charakterystyki przebiegu mocy w funkcji obrotów.
>
> Natomiast jeżeli masz dwa silniki - jeden ma 100Nm, a drugi 200Nm, to
> nadal nie jesteś w stanie niczego zgadnąć jeżeli chodzi o osiągi które
> będą w stanie zapewnić.
> Równie dobrze ten co ma 200Nm może zapewniać znacznie gorsze osiągi, albo
> znacznie lepsze. Nie wiadomo nic.
> Dlatego ten parametr jest kompletnie bezwartościowy.
>
> Np. rowerzysta ma około 200Nm i co? Ani nie przyspiesza, ani szybko nie
> pojedzie.
>
Wszystko by sie zgadzało ale tylko teoretycznie czyli jakby się dało zrobić
przekładnię (CVT?) która zawsze utrzymuje obroty silnika tak aby dostarczał
pełną moc. Wtedy nie byłoby żadnej róznicy czy silnik ma 80 czy 200 Nm.
Praktyka jednak pokazuje że kierowcy niechętnie korzystają z obrotów 4.5-6
tys a więc nie wykorzystują max mocy silnika benzynowego i dlatego to ucucie
braku mocy. Mówię o silnikach wolnossących benz i TD a to dlatego że nie ma
już praktycznie diesli wolnossących. W TB wygląda to już dużo lepiej.
-
8. Data: 2010-09-24 10:23:31
Temat: Re: Moment a moc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Wangog" <W...@g...pl> napisał w wiadomości
news:i7hkc5$poh$1@inews.gazeta.pl...
> Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90%
> tylko moc silnika wyrazona z KM?
No nie - w Europie podaja moment i moc, a w USA tylko pojemnosc :-)
> Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to
> elastycznosc silnika,
Ale to wymaga calego wykresu i nie tak latwo zreszta ocenic.
> przyspieszenie i frajda z jazdy.
A to juz niekoniecznie. Przyspieszenie w duzym stopniu zalezy od
mocy.
> Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107
> KM (125 Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300
> Nm.
> Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
Ale ktorym ciekawsza ? I czy umiesz beigi zmieniac :-)
> Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to
> chodzi.
Ten wyzszy moment zazwyczaj znika w skrzyni. O eleastycznosci mozna
dlugo dyskutowac .. ale to w dieslach montuja 6 biegowe skrzynie,
benzyniaki widac ich nie potrzebuja :-)
A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy, zobacz jak sie ciekawie
jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)
J.
-
9. Data: 2010-09-24 10:24:09
Temat: Re: Moment a moc
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2010-09-24 10:20, Agent pisze:
>> Np. rowerzysta ma około 200Nm i co? Ani nie przyspiesza, ani szybko
>> nie pojedzie.
>>
> Wszystko by sie zgadzało ale tylko teoretycznie czyli jakby się dało
> zrobić przekładnię (CVT?) która zawsze utrzymuje obroty silnika tak aby
> dostarczał pełną moc. Wtedy nie byłoby żadnej róznicy czy silnik ma 80
> czy 200 Nm. Praktyka jednak pokazuje że kierowcy niechętnie korzystają z
> obrotów 4.5-6 tys a więc nie wykorzystują max mocy silnika benzynowego i
> dlatego to ucucie braku mocy.
Dlatego tacy kierowcy powinni mieć automatyczną skrzynię biegów.
Posiada same zalety - u znakomitej większości użytkowników kończy się to
mniejszym zużyciem paliwa i wyższymi osiągami samochodu (wbrew
powtarzanym, obiegowym opiniom).
-
10. Data: 2010-09-24 10:25:54
Temat: Re: Moment a moc
Od: "Agent" <w...@o...ue>
Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
news:4c9c6027$0$21009$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 2010-09-24 10:20, Agent pisze:
>
>>> Np. rowerzysta ma około 200Nm i co? Ani nie przyspiesza, ani szybko
>>> nie pojedzie.
>>>
>> Wszystko by sie zgadzało ale tylko teoretycznie czyli jakby się dało
>> zrobić przekładnię (CVT?) która zawsze utrzymuje obroty silnika tak aby
>> dostarczał pełną moc. Wtedy nie byłoby żadnej róznicy czy silnik ma 80
>> czy 200 Nm. Praktyka jednak pokazuje że kierowcy niechętnie korzystają z
>> obrotów 4.5-6 tys a więc nie wykorzystują max mocy silnika benzynowego i
>> dlatego to ucucie braku mocy.
>
> Dlatego tacy kierowcy powinni mieć automatyczną skrzynię biegów.
> Posiada same zalety - u znakomitej większości użytkowników kończy się to
> mniejszym zużyciem paliwa i wyższymi osiągami samochodu (wbrew
> powtarzanym, obiegowym opiniom).
W pełni się zgadzam i żałuję że w Polsce taka opcja to wciąż wyjątkowa
rzadkość zwłaszcza w segmencie B,C (B akurat do dla żony do miasta a C lub D
dla mnie :))