-
Data: 2010-09-24 13:31:23
Temat: Re: Moment a moc
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "Excite" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
news:i7i0u8$hlf$1@news.net.icm.edu.pl...
>W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
> To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
> dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
> silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np.
> 2000-5000rpm:
> 1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy
> 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na
> koła
> 2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w
> przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc
> Bieg zawsze ten sam. Które stwierdzenie jest prawdziwe ?
Skoro bieg jest ten sam, to oczywiscie 1.
moment*przelozenie/promien kola = sila pociagowa.
Oczywiscie sila*predkosc= masa*przyspieszenie*predkosc= moc
wiec nie ma sie co dziwic ze to samo przyspieszenie przy wyzszej
predkosci wymaga wiecej mocy, i ze wykresu silnika wynika ze przy
wyzszych obrotach silnik te wyzsza moc dostarczy. (*)
Tylko ze szybki kierowca bieg zmieni, z 2000 rpm zrobi sie
powiedzmy 3000, przelozenie sie zmieni 1.5 raza i sila pociagowa
tylez razy wzrosnie.
Jak dojdzie do 5000 to znow zmieni i bedzie przyspieszal wolniej
.. ale co zyskal to zyskal.
J.
P.S. A z (*) przy okazji wynika ze jak sie chce miec auto ktore
nie tylko przy ruszaniu gumy pali, ale tez nie boi sie w trasie
wyprzedzac, to i moc musi byc duza. I sam moment dynamicznego auta
nie czyni - musi mu towarzyszyc moc. Za to co ciekawe - moment jest
nieokreslony, moze byc dowolnie maly, byleby moc byla :-) Wszystko
da sie na przelozeniach wyrownac.
Jest w tym niestety jeden dalszy niuans - rozpedzanie mas
wirujacych. Wada np lotniczych silnikow turbinowych - moc maja
wielka, ale obroty i bezwladnosc tez i samo rozkrecenie turbiny
trwa wieki .
Następne wpisy z tego wątku
- 24.09.10 13:36 bobesh
- 24.09.10 13:47 to
- 24.09.10 13:47 Jakub Witkowski
- 24.09.10 13:50 Jakub Witkowski
- 24.09.10 13:53 Agent
- 24.09.10 13:54 Agent
- 24.09.10 14:42 Robert Rędziak
- 24.09.10 15:20 ToMasz
- 24.09.10 16:06 Filip KK
- 24.09.10 17:46 Tomasz Pyra
- 24.09.10 17:47 Tomasz Pyra
- 24.09.10 17:55 r...@k...pl
- 24.09.10 17:55 Tomasz Pyra
- 24.09.10 17:57 Tomasz Pyra
- 24.09.10 17:58 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
Najnowsze wątki
- 2025-02-25 Kraków => Front-end Developer <=
- 2025-02-25 Szpital
- 2025-02-24 Gniazdo + wtyk
- 2025-02-24 Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- 2025-02-24 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-24 Białystok => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-24 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-24 Warszawa => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-24 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-24 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-24 Gliwice => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2025-02-24 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-24 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-24 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-24 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=