-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!ne
wsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl
!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Date: Mon, 11 Jul 2011 16:49:52 +0200
From: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>
User-Agent: Thunderbird 2.0.0.24 (X11/20101027)
MIME-Version: 1.0
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Moja przygoda z fotoradarem (DK2)
References: <s...@a...wmid.amu.edu.pl>
<ivd3lh$rj4$1@inews.gazeta.pl>
In-Reply-To: <ivd3lh$rj4$1@inews.gazeta.pl>
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Message-ID: <8...@b...softax.pl>
Lines: 88
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.18.189.42
X-Trace: 1310389202 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 2451 83.18.189.42:46377
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2383831
[ ukryj nagłówki ]kogutek wrote:
> Scypio <s...@p...fm> napisał(a):
>
>> Akcja miała miejsce wczoraj. Było leniwe sobotnie popołudnie, jechałem
>> drogą krajową nr 2 w kierunku Świecka. Wszystko wygląda dośc typowo
>> jak na DK2 - sznurek samochodów z przodu i z tyłu, ograniczenie do 70
>> km/h - na budziku coś koło 68. Niebiesa tabliczka - fotoradar.
>>
>> Mgnienie oka.
>>
>> Pisk opon, może jakieś dwa auta z przodu, momentalnie hamulec wędruje
>> w kierunku podłogi - mocne hamowanie - uf udał...
>> nie! pisk opon z tyłu, 240-kilogramowy chopper z dwójką osób na pokładzie
>> rozbija się o mój zderzak.
>>
>> Zatrzymuję się na poboczu, biegnę zobaczyć co z ludźmi z motocykla. Na
>> szczęście nie jest źle, kierowca w miarę szybko wstaje, pomagam mu ściągnąć
>> maszynę z jezdni. Pasażerka w szoku, leży w przydrożnym rowie. Poobcierana
>> trochę ale cała, po chwili przypadkowi znajomi przyklejają jej plastry...
>>
>> Z jednej strony szok, z drugiej ulga - bo mogło się to skończyć dużo gorzej.
>>
>> Polecam takie doświadczenie wszystkim miłośnikom i budowniczym fotoradarów.
>> Polecam ludziom, którzy zamiast budować bezpieczne drogi są w stanie jedynie
>> montować przydrożne skarbonki. Jeszcze tylko motocykl wypadałoby zamienić na
>> Kamaza wyładowanego gruzem dla lepszego efektu.
>>
>> pozdrawiam,
> To że jest to wina tych co nie zachowują bezpiecznej odległości już Ci
> napisali. Inna sprawa że ciężko ją zachować bo zaraz kutas z tyłu się
> wpierdoli w lukę. Niemcy to rozwiązali i mają jakiś urzędowy algorytm na taką
> okoliczność i na jego podstawie dają mandaty za nie zachowanie odstępu.
Zdaje się, że odstęp od poprzedzającego liczony w metrach ma być nie mniejszy
niż prędkość w km/h podzielona przez 2. I to jest całkiem dobre przybliżenie
fizyki dla prędkości od ok 50 do ok 130km/h dla normalnych warunków drogowych
(czarny asfalt).
Wzór fizyczny jest prosty:
d = b + v*t + v^2*(amax-a)/(2*amax*a)
gdzie:
d - konieczny dystans od poprzednika
b - margines błędu, albo w jakiej odległości chciałbyś się zatrzymać (wszak nie
chcesz "na dotyk")
v - twoja prędkość
t - czas reakcji układu kierowca+samochód (od wystąpienia powodu hamowania do
rozpoczęcia efektywnego hamowania)
amax - maksymalne opóźnienie hamującego pojazdu na danej drodze
a - spodziewane opóźnienie twojego pojazdu (nie spodziewaj się, że masz
najlepszą możliwą nawierzchnię, najlepiej dostosowane do bieżących warunków
opony, idealne rozłożenie obciążeń przód-tył, idealne amortyzatory, itd).
za b można przyjąć 2m (można by się spierać cz 1m nie wystarczy, ale to element
stały więc różnica 1 czy 2m nie jest kluczowa)
v to v (tylko trzeba pamiętać o jednostkach, jak odległości, czasy i
przyspieszenia są odpowiednio w metrach, sekundach i metrach na sekundę^2 to
prędkość ma być w metrach na sekundę)
t - przyjmuje się, że to 1s -- i takie założenie jest rozsądne -- pamiętajmy, że
nad nogami mamy gorszą kontrolę i sygnał z mózgu do mięśni w stopach idzie przez
niepomijalny odcinek czasu -- i że ktoś ręką potrafi zareagować w 0.2-0.3s nie
znaczy, że nogą zdąży. Do tego samo wciskanie pedału trwa, itd...).
Za amax na normalnej suchej drodze można przyjąć 8 ([m/s^2] czyli ok 0.8g.
Za a zdrowo jest przyjąć (na takiej samej drodze) 6 (czyli ok 0.6g). Jak ktoś ma
świetne hamulce i świetne opony może przyjąć 7 -- więcej nie należy, bo może się
okazać, że kawałek z przodu przyczepność jest lepsza, że masz nieoptymalne
wyważenie, itd...
Jak wszystko popodstawiamy j.w. to wyjdzie:
d = 2 + v + v^2/48, dla v w m/s
dla km/h a odległości w metrach:
d ~= 2 + v/3.6 + v^2/622 (w pełni wiernym przeliczeniu byłoby pod v^2 622.08,
ale taka precyzja jest bez sensu)
Jak się podstawi realne prędkości, to wychodzi, że proste przybliżenie
d ~= v/2 (d w metrach v w km/h) jest zupełnie niezłe.
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 11.07.11 17:14 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 17:09 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 17:21 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 17:05 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 15:38 Artur Maśląg
- 11.07.11 15:51 Michał Gut
- 11.07.11 15:55 Cavallino
- 11.07.11 16:08 RoMan Mandziejewicz
- 11.07.11 16:10 RoMan Mandziejewicz
- 11.07.11 16:35 z
- 11.07.11 17:12 Michał Gut
- 11.07.11 17:18 Bydlę
- 11.07.11 17:33 Bydlę
- 11.07.11 17:46 Cavallino
- 11.07.11 18:19 RoMan Mandziejewicz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
- diesel z otwartą komorą
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
Najnowsze wątki
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager (Usługi HR) <=
- 2025-02-21 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-21 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-21 Warszawa => Administrator Systemów Windows IT <=
- 2025-02-21 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=