-
Data: 2011-07-11 16:49:52
Temat: Re: Moja przygoda z fotoradarem (DK2)
Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]kogutek wrote:
> Scypio <s...@p...fm> napisał(a):
>
>> Akcja miała miejsce wczoraj. Było leniwe sobotnie popołudnie, jechałem
>> drogą krajową nr 2 w kierunku Świecka. Wszystko wygląda dośc typowo
>> jak na DK2 - sznurek samochodów z przodu i z tyłu, ograniczenie do 70
>> km/h - na budziku coś koło 68. Niebiesa tabliczka - fotoradar.
>>
>> Mgnienie oka.
>>
>> Pisk opon, może jakieś dwa auta z przodu, momentalnie hamulec wędruje
>> w kierunku podłogi - mocne hamowanie - uf udał...
>> nie! pisk opon z tyłu, 240-kilogramowy chopper z dwójką osób na pokładzie
>> rozbija się o mój zderzak.
>>
>> Zatrzymuję się na poboczu, biegnę zobaczyć co z ludźmi z motocykla. Na
>> szczęście nie jest źle, kierowca w miarę szybko wstaje, pomagam mu ściągnąć
>> maszynę z jezdni. Pasażerka w szoku, leży w przydrożnym rowie. Poobcierana
>> trochę ale cała, po chwili przypadkowi znajomi przyklejają jej plastry...
>>
>> Z jednej strony szok, z drugiej ulga - bo mogło się to skończyć dużo gorzej.
>>
>> Polecam takie doświadczenie wszystkim miłośnikom i budowniczym fotoradarów.
>> Polecam ludziom, którzy zamiast budować bezpieczne drogi są w stanie jedynie
>> montować przydrożne skarbonki. Jeszcze tylko motocykl wypadałoby zamienić na
>> Kamaza wyładowanego gruzem dla lepszego efektu.
>>
>> pozdrawiam,
> To że jest to wina tych co nie zachowują bezpiecznej odległości już Ci
> napisali. Inna sprawa że ciężko ją zachować bo zaraz kutas z tyłu się
> wpierdoli w lukę. Niemcy to rozwiązali i mają jakiś urzędowy algorytm na taką
> okoliczność i na jego podstawie dają mandaty za nie zachowanie odstępu.
Zdaje się, że odstęp od poprzedzającego liczony w metrach ma być nie mniejszy
niż prędkość w km/h podzielona przez 2. I to jest całkiem dobre przybliżenie
fizyki dla prędkości od ok 50 do ok 130km/h dla normalnych warunków drogowych
(czarny asfalt).
Wzór fizyczny jest prosty:
d = b + v*t + v^2*(amax-a)/(2*amax*a)
gdzie:
d - konieczny dystans od poprzednika
b - margines błędu, albo w jakiej odległości chciałbyś się zatrzymać (wszak nie
chcesz "na dotyk")
v - twoja prędkość
t - czas reakcji układu kierowca+samochód (od wystąpienia powodu hamowania do
rozpoczęcia efektywnego hamowania)
amax - maksymalne opóźnienie hamującego pojazdu na danej drodze
a - spodziewane opóźnienie twojego pojazdu (nie spodziewaj się, że masz
najlepszą możliwą nawierzchnię, najlepiej dostosowane do bieżących warunków
opony, idealne rozłożenie obciążeń przód-tył, idealne amortyzatory, itd).
za b można przyjąć 2m (można by się spierać cz 1m nie wystarczy, ale to element
stały więc różnica 1 czy 2m nie jest kluczowa)
v to v (tylko trzeba pamiętać o jednostkach, jak odległości, czasy i
przyspieszenia są odpowiednio w metrach, sekundach i metrach na sekundę^2 to
prędkość ma być w metrach na sekundę)
t - przyjmuje się, że to 1s -- i takie założenie jest rozsądne -- pamiętajmy, że
nad nogami mamy gorszą kontrolę i sygnał z mózgu do mięśni w stopach idzie przez
niepomijalny odcinek czasu -- i że ktoś ręką potrafi zareagować w 0.2-0.3s nie
znaczy, że nogą zdąży. Do tego samo wciskanie pedału trwa, itd...).
Za amax na normalnej suchej drodze można przyjąć 8 ([m/s^2] czyli ok 0.8g.
Za a zdrowo jest przyjąć (na takiej samej drodze) 6 (czyli ok 0.6g). Jak ktoś ma
świetne hamulce i świetne opony może przyjąć 7 -- więcej nie należy, bo może się
okazać, że kawałek z przodu przyczepność jest lepsza, że masz nieoptymalne
wyważenie, itd...
Jak wszystko popodstawiamy j.w. to wyjdzie:
d = 2 + v + v^2/48, dla v w m/s
dla km/h a odległości w metrach:
d ~= 2 + v/3.6 + v^2/622 (w pełni wiernym przeliczeniu byłoby pod v^2 622.08,
ale taka precyzja jest bez sensu)
Jak się podstawi realne prędkości, to wychodzi, że proste przybliżenie
d ~= v/2 (d w metrach v w km/h) jest zupełnie niezłe.
pzdr
\SK
--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)
Następne wpisy z tego wątku
- 11.07.11 17:14 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 17:09 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 17:21 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 17:05 Sebastian Kaliszewski
- 11.07.11 15:38 Artur Maśląg
- 11.07.11 15:51 Michał Gut
- 11.07.11 15:55 Cavallino
- 11.07.11 16:08 RoMan Mandziejewicz
- 11.07.11 16:10 RoMan Mandziejewicz
- 11.07.11 16:35 z
- 11.07.11 17:12 Michał Gut
- 11.07.11 17:18 Bydlę
- 11.07.11 17:33 Bydlę
- 11.07.11 17:46 Cavallino
- 11.07.11 18:19 RoMan Mandziejewicz
Najnowsze wątki z tej grupy
- Test - nie czytać
- Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- Pomoc dla Filipa ;)
- znowu kradno i sie nie dzielo
- Zieloni oszuchiści
- Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- zawsze parkuj tyłem do ulicy
- nie będzie naprawy pod blokiem?
- korytarz zycia
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
Najnowsze wątki
- 2025-01-19 Test - nie czytać
- 2025-01-19 qqqq
- 2025-01-19 Tauron przysyła aneks
- 2025-01-19 Nowa ładowarka Moya a Twizy -)
- 2025-01-18 Power BANK z ładowaniem przelotowym robi PRZERWY
- 2025-01-18 Pomoc dla Filipa ;)
- 2025-01-18 znowu kradno i sie nie dzielo
- 2025-01-18 Zieloni oszuchiści
- 2025-01-18 Zielonka => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-18 Warszawa => Frontend Developer (JS, React) <=
- 2025-01-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2025-01-18 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2025-01-18 Katowice => Administrator IT - Systemy Operacyjne i Wirtualizacja <=
- 2025-01-17 Zniknął list gończy za "Frogiem". Frog się nam odnalazł?
- 2025-01-17 Kto wytłumaczy "głupiemu" prezydentowi Dudzie wielką moc prawną "dekretu premiera" TUSKA? [(C)Korneluk (2025)]