    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Moc we FLOPS dla typowego CPU
    Date: Thu, 10 Mar 2011 22:08:47 +0100

    W dniu 10.03.2011 18:22, slawek pisze:

    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > Cóż, jak zalejesz żywicą - to będziesz miał zalane żywicą. Jak nie
    > zalejesz - to będziesz miał bez żywicy.
    >
    > Co cię zmusza do lania żywicy? Gajowy?
    Nikt nie zmusza, ale 15um złote druciki są "lekko" podatne na
    uszkodzenia (i na zwarcia) jak się ich czymś nie zabezpieczy.

    > Poczytaj sobie najpierw co nieco o zjawiskach termoelektrycznych.
    Choćbyś miał 0 absolutne po jednej stronie to ciepło musi tam
    przepłynąć. Przy pewnej gęstości energii układ się wcześniej ugotuje.

    > (Nota
    > bene, skąd u ciebie przekonanie, że gradient jest tylko na powierzchni?
    > "Na powierzchni" to może właśnie tego gradientu "nie być", tj. może być
    > nieciągłość.)
    Gradient jest wgłąb - powierzchnia - struktura. To chyba oczywiste dla
    każdego kto ma jakiekolwiek pojęcie o konstrukcji układów scalonych.

    > Jaj. Ile ciepła wytwarza przepływ 1000 amperowego prądu przez
    > nadprzewodnik?
    W jakich temperaturach pracują nadprzewodniki a jaka jest temperatura
    zestalenia azotu? Zbudujesz dodatkowo komorę ciśnieniową?

    > LOL
    Tak. LOL.

    > Bynajmniej. Zmniejszanie (węższe ścieżki) pozwalają zastosować niższe
    > napięcia, to prowadzi do mniejszych mocy, to do niższych temperatur (lub
    > pozwala na podniesienie taktowania przy tych samych temperaturach).
    Interesująca teoria. Masz coś na jej poparcie?

    Zmniejszenie struktur zmniejsza pojemności pasożytnicze. (FYI - prawie
    cała moc wydzielana przez procesor to właśnie ładowanie-rozładowywanie
    tych pojemności.) Mniejsze pojemności to szybsze przełączanie. Samo
    podniesienie napięcia w celu przyspieszenia przełączania nie działa, bo
    prądy rosną na tyle mocno, że nie daje się odprowadzać ciepła.

    > Naprawdę? No nie mogę, 5 centymetrów wobec ścieżek 45 nanometrów...
    Szerokości, nie długości.

    > jakie ma znaczenie? Ile to jest rzędów wielkości, bo nie chce mi się
    > liczyć...
    Procesor ma zdaje się w okolicy 1.5 cm^2 powierzchni i kilka-kilkanaście
    warstw interconnectu. Sumaryczna długość połączeń idzie w metry.

    > Przepływ ciepła nie musi być wymuszony jedynie różnicą temperatur.
    > Można, bez większego trudu, dostarczając dodatkową energię z zewnątrz,
    > uzyskiwać wymuszony przepływ ciepła. Czyli teoretycznie zrobić
    > "samochłodzący" się chip. W praktyce przykleić na CPU blok komórek
    > Peltiera. Jedyny problem - to zbierający się szron.
    Jedyny problem, że to ogniwo transportuje energię już z wnętrza swojej
    struktury. Do tej struktury energia dociera klasycznie. Nic to nie
    zmienia w problemie. Poznaj zasadę działania takich ogniw, potem próbuj
    znaleźć dla nich zastosowanie.

    > Jeżeli lodówka będzie miała doskonałą izolację - to wiesz łosiu co się
    > będzie działo? Wódka którą do niej wstawisz, będzie miała taką samą
    > temperaturę po tygodniu - jak w chwili w której ją wstawiałeś! Niczego
    > nie schłodzisz, niczego nie zamrozisz. Prawdziwa lodówka aktywnie
    > wypompowuje ciepło - to nie jest "naturalne" stygnięcie czy "jedynie"
    > izolacja.
    Właśnie - wypompowuje. Żeby to ciepło nie wróciło potrzebna jest
    izolacja. Im lepsza tym lepiej. Najlepiej jak jedynym punktem gdzie może
    przepływać były przewody chłodziwa.

    Michoo