  • Data: 2011-03-10 17:22:36
    Temat: Re: Moc we FLOPS dla typowego CPU
    Od: "slawek" <s...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ila1l0$g88$...@n...onet.pl...
    > FYI - układ scalony to plaster krzemu z tranzystorami na którym znajduje
    > się kilka warstw połączeń a na najwyższej warstwie bonding, czyli
    > połączenia do obudowy, całość zalana żywicą.

    Cóż, jak zalejesz żywicą - to będziesz miał zalane żywicą. Jak nie
    zalejesz - to będziesz miał bez żywicy.

    Co cię zmusza do lania żywicy? Gajowy?

    > Z oporu cieplnego wynika, że jak chłodzisz powierzchnię (zawsze masz z
    > jednej strony obudowę) to jest tam gradient temperatury. W skrajnym
    > przypadku obudowa ma np. -20 a struktura 120.

    Poczytaj sobie najpierw co nieco o zjawiskach termoelektrycznych. (Nota
    bene, skąd u ciebie przekonanie, że gradient jest tylko na powierzchni? "Na
    powierzchni" to może właśnie tego gradientu "nie być", tj. może być
    nieciągłość.)

    > A to kwestia samego odprowadzania ciepła. Zostają jeszcze kwestie takie
    > jak:
    > - doprowadzenie prądu (taki procesor pobiera kilkadziesiąt amperów) -

    Jaj. Ile ciepła wytwarza przepływ 1000 amperowego prądu przez nadprzewodnik?
    LOL

    > żeby uzyskać wysoką szybkość pracy trzeba zmniejszyć rozmiar struktury i
    > połączeń a to powoduje zwiększenie strat - tu w końcu musi się pojawić

    Bynajmniej. Zmniejszanie (węższe ścieżki) pozwalają zastosować niższe
    napięcia, to prowadzi do mniejszych mocy, to do niższych temperatur (lub
    pozwala na podniesienie taktowania przy tych samych temperaturach).

    > - wykonywanie połączeń - przy 6GHz fala ma długość 5cm

    Naprawdę? No nie mogę, 5 centymetrów wobec ścieżek 45 nanometrów... jakie
    ma znaczenie? Ile to jest rzędów wielkości, bo nie chce mi się liczyć...

    > Wiem. A ty wiesz? Bo ja tu analogii nie widzę.

    Przepływ ciepła nie musi być wymuszony jedynie różnicą temperatur. Można,
    bez większego trudu, dostarczając dodatkową energię z zewnątrz, uzyskiwać
    wymuszony przepływ ciepła. Czyli teoretycznie zrobić "samochłodzący" się
    chip. W praktyce przykleić na CPU blok komórek Peltiera. Jedyny problem - to
    zbierający się szron.

    > Tak, że jakby go bardzo dużego nie było to lodówka nie miała by prawa
    > działać. Wnętrze musi być 'izolowane' od zewnętrza.

    Jeżeli lodówka będzie miała doskonałą izolację - to wiesz łosiu co się
    będzie działo? Wódka którą do niej wstawisz, będzie miała taką samą
    temperaturę po tygodniu - jak w chwili w której ją wstawiałeś! Niczego nie
    schłodzisz, niczego nie zamrozisz. Prawdziwa lodówka aktywnie wypompowuje
    ciepło - to nie jest "naturalne" stygnięcie czy "jedynie" izolacja.

    slawek