  • 1. Data: 2015-02-06 20:10:22
    Temat: Minimalna moc żarówki na ściemniaczu triakowym
    Od: Eryk <3...@w...pl>

    Witam

    Powszechnie wiadomo że zwykłe ściemniacze na triakach nie współpracują z
    obciążeniami mniejszymi niż ok 40W.
    A czy można jakoś przekonać taki ściemniacz żeby ładnie ściemniał
    żarówkę np 15W? Może gdyby dołożyć równolegle do tej żaróweczki dobrany
    dławik (np od świetlówek rurowych)?
    Oczywiście chcę uniknąć równoległego dokładania żarówki 60W bo drogo za
    prąd będzie :)

    Eryk

  • 2. Data: 2015-02-06 20:33:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 06 Feb 2015 20:10:22 +0100, Eryk napisał(a):

    > A czy można jakoś przekonać taki ściemniacz żeby ładnie ściemniał
    > żarówkę np 15W?

    Musisz podmienić triak na taki z mniejszym prądem podtrzymania. I
    najlepiej z takim samym prądem maksymalnym :)
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2015-02-06 20:43:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-02-06 o 20:10, Eryk pisze:
> [...]
    > dławik (np od świetlówek rurowych)?
    > Oczywiście chcę uniknąć równoległego dokładania żarówki 60W bo drogo za

    Dołożeniem dławika tylko narobisz sobie kłopotów. Skutecznym sposobem
    jest zamiana triaka na typ o małym prądzie podtrzymania, na przykład:

    http://www.tme.eu/pl/details/bta08-600twrg/triaki/st
    -microelectronics/#

    P.P.

  • 4. Data: 2015-02-07 10:03:29
    Od: Eryk <3...@w...pl>

    Dzięki, spróbuję.

  • 5. Data: 2015-02-07 11:35:44
    Od: Eryk <3...@w...pl>

    A ten może być? :

    http://www.laro.com.pl/index.php5/sklep/tri_opt/965

    akurat taki mają na miejscu.

    Jak podmienię to nie będzie problemów np przekroczonym prądem bramki?
    O obciążenie żarówkami się nie boję, na pewno nigdy nie przekroczy 150W

    pozdrawiam
    Eryk

  • 6. Data: 2015-02-07 11:56:20
    Od: Eryk <3...@w...pl>

    Mam w zapasach BT137-600E
    W datasheecie ma Ih typowo 2,5mA, to nieźle. Nada się? Najpierw pytam
    bez lutowania, bo nie chcę za dużo ryć w sprawnym ściemniaczu.

  • 7. Data: 2015-02-07 16:00:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-02-07 o 11:35, Eryk pisze:
    > A ten może być? :
    >
    > http://www.laro.com.pl/index.php5/sklep/tri_opt/965
    >
    > akurat taki mają na miejscu.
    >
    > Jak podmienię to nie będzie problemów np przekroczonym prądem bramki?

    Nie będzie.

    > O obciążenie żarówkami się nie boję, na pewno nigdy nie przekroczy 150W

    Masz w sumie 150W żarówek? Na starcie będziesz miał impuls prądowy,
    zimne włókno żarówki ma dużo mniejszy opór niż gorące. Te triaki mają
    dość mały parametr I^2t, ale powinny się wyrobić.

    P.P.

  • 8. Data: 2015-02-07 16:28:32
    Od: Eryk <3...@w...pl>

    > Masz w sumie 150W żarówek? Na starcie będziesz miał impuls prądowy,
    > zimne włókno żarówki ma dużo mniejszy opór niż gorące. Te triaki mają
    > dość mały parametr I^2t, ale powinny się wyrobić.

    Nie, tyle żarówek nie wisi na tym ściemniaczu. To tylko wartość jaką
    "życzę sobie" żeby ściemniacz wytrzymał "w razie czego" :)

    A naprawdę będą tym ściemniane LEDy (ok 15W) poprzez toroidalny
    transformator 230/12V, który wygładzi sieczkę ściemniacza. LEDy
    oczywiście bez przetwornic, tylko mostek i rezystory.
    Eryk

  • 9. Data: 2015-02-07 17:05:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2015-02-07 o 16:28, Eryk pisze:

> [...]
    > transformator 230/12V, który wygładzi sieczkę ściemniacza. LEDy
    > oczywiście bez przetwornic, tylko mostek i rezystory.

    Podłączanie transformatora do ściemniacza to zły pomysł. Podłączanie
    transformatora do ściemniacza z triakiem sensitive gate to bardzo zły
    pomysł.

    P.P.

  • 10. Data: 2015-02-07 18:14:23
    Od: Eryk <3...@w...pl>

    > Podłączanie transformatora do ściemniacza to zły pomysł. Podłączanie
    > transformatora do ściemniacza z triakiem sensitive gate to bardzo zły
    > pomysł.

    Hmm.. myślałem że skoro regulatory triakowe świetnie sprawdzają się do
    regulacji obrotów silników szeregowych (wiertarki, odkurzacze) gdzie
    indukcyjność uzwojeń jest porównywalna z trafem... Dzięki, sprawdzę,
    poczytam.