  • Data: 2012-01-11 02:33:44
    Temat: Re: Mikropascal na AVR'y - co o tym sądzicie ??
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 01/09/2012 11:49 AM, JDX wrote:
    > On 2012-01-09 16:53, Jacek Radzikowski wrote:
    > [.....]

    > W przypadku Ady wybór jest raczej czysto teoretyczny ponieważ nie ma
    > dobrego taniego bądź darmowego kompilatora. A przynajmniej ja takowego
    > nie znam. Zresztą Green Hills nie oferuje narzędzi na "drobnicę" typu
    > AVR, H8 czy MSP430. Natomiast AVR-GCC jest AFAIK od kilku ładnych lat w
    > powijakach. Swoją drogą swego czasu nawet sam myślałem aby zrobić coś
    > takiego dla H8/300H i H8S.

    Jedyna darmowa implementacja jaką znam to właśnie gcc-ada W sumie szkoda
    że Ada jest tak mało popularna, bo to bardzo przyjemny język. Ale chyba
    za bardzo pilnuje porządku jak na mikroprocesorowców.

    > Python? Ale to chyba masz na myśli (typowe) używanie go jako embedded
    > command interpreter a nie jako kompilowany język masowego rażenia do
    > którego wkładasz źródła a wyjmujesz binarkę do wypalenia w jakimś
    > ROM-ie. Zresztą Python ze względu na dynamiczność typów i automatyczne
    > zarządzanie pamięcią IMO raczej słabo nadaje się do tworzenia
    > oprogramowania systemowego. Chociaż jako język osadzony rzeczywiście
    > jest w porządku.

    Python jest językiem skryptowym, więc z definicji wykonywanym przez
    interpreter. O wiele bardziej przyjazny niż C, ale za cenę wydajności.
    Coś za coś.

    > http://en.wikipedia.org/wiki/Wiring_%28development_p
    latform%29? Nie
    > znam, ale wygląda na to, że używanymi tam językami są C i C++. :-) Poza
    > tym Wiring nie jest językiem programowania. :-)

    Tak. Pod spodem siedzi kompilator C++, ale nie programuje się
    bezpośrednio w C++. To pozwala na łatwy start ludziom, którzy dostają
    drgawek na samą myśl o C i mejkfajlach, i ułatwia późniejsze przejście
    do C++.
    Spopularyzowany przez Arduino, w tej chwili pół świata go używa,
    włączając ludzi, którzy wcześniej z programowaniem i mikroprocesorami
    nie mieli nic wspólnego.

    > NesC? O to chodzi http://nescc.sourceforge.net/? Nie znam, ale wygląda
    > na jakiś mocno specjalizowany język. Bazowany na C. :-)

    Ulubiony język sensorowców. Do tego masz tinyOS, prosty OS oparty na
    modelu zdarzeniowym. Program konstruuje się w postaci modułów
    implementujących jakąś funkcjonalność, które później się "drutuje" w
    całość. Spokojnie mógłbym go polecić do nauki programowania.
    Nie dziwię się że nie znalazł uznania w środowisku zatwardziałych
    mikroprocesorowców, bo zanim się coś napisze trzeba problem przemyśleć.
    Kompilacja odbywa się przez konwersję do C++, ale sam język z C++ ma
    niewiele wspólnego.

    > IMO jeśli się przyjrzysz to za bardzo nie ma w czym wybierać. Bo albo
    > brakuje kompilatorów (wspomniana Ada) albo sam język programowania
    > niejako z definicji niezbyt pasuje do (takiego prawdziwego
    > niskopoziomowego) embedded software developement (wspomniany Python czy
    > tez mój ulubiony Eiffel).

    Sam programuję w C/C++, a nad alternatywami zacząłem się zastanawiać
    tylko dlatego że Roman zadał takie pytanie. I jeśli miałbym mu coś
    polecać na początek, to chyba właśnie wiring, ze względu na to że nie
    jest C/C++ i że łatwo później przejść na te języki.
    Sam też chętnie bym się przerzucił się na coś bardziej
    wysokopoziomowego, byle tylko miało porządny kompilator.

    pzdr.
    j.