    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Fri, 10 Sep 2010 00:41:17 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Mikroadjustacja

    On Sun, 5 Sep 2010, John Smith wrote:

    > Doprecyzuję:
    > Powyższy warunek musi następować dla:
    > - każdego punktu (w sensie matematycznym) aktywnego pola AF

    Zgoda.

    > - każdego promienia biegnącego do tego punktu i biorącego udział w
    > pomiarze - przecież przychodzą w ramach pewnego kąta bryłowego, a
    > rozpiętość tego kąta zależy m.in. od modelu obiektywu, czy ustawionej
    > ogniskowej

    Sprzeciw - teza którą przedstawiasz prowadzi wprost do stwierdzenia
    iż pojęcie "płaszczyzny ostrości" jest nieporozumieniem, powinno
    się mówić o "krzywiźnie ostrości" (danego obiektywu) i to prawda,
    ale *jeśli* obiektyw zachowuje ostrość w określonym polu dla
    obiektów umieszonych na krzywiźnie ostrości, to fakt ulokowania
    za obiektywem płaskiego lustra jest (dla obrazu na krzywiźnie
    ostrości) bez znaczenia.
    Przemyśl na spokojnie:
    - wymagamy, aby obraz z obiektywu *był ostry* na płaszczyźnie
    matrycy (to, że ostry będzie obraz z niepłaszczyzny jest
    drugorzędne)
    - po drodze mamy *tylko* płaskie lustra
    - obraz na matówce i obszar objęty czujnikami AF są w większości
    aparatów kątowo *mniejsze* niż matryca, a cala matryca jest
    objęta ostrym obrazem

    Fakt, że promienie zbiegające się z jakiegoś kąta bryłowego
    mogą wydawać się "biec dziwnie" jest trzeciorzędny: *skoro*
    po drodze na matrycę zbiegały się do ostrych punktów obrazu,
    to po odbiciu od płaskiego lustra *również* zbiegną się
    w ostry obraz na pewnej płaszczyźnie.
    Nie ma innej możliwości.
    Jedyny problem może spowodować położenie matówki lub czujników
    na innej płaszczyźnie - ale takiemu stanowi odmawiam prawa
    do nazwy "prawidłowy" :D

    > Czyli mamy powód, dlaczego BF/FF może zależeć od obiektywu

    Warunek podałem (i zacytowałeś na początku) jeden: określenie
    "prawidłowy" dla ustawienie płaszczyzn.
    Jeśli taki (warunek spełnimy), to nie (->nie może zależeć od
    obiektywu). Nijak.

    Jeśli obiektyw:
    - pozwala uzyskać *OSTRY OBRAZ* na *płaskiej* matrycy (nic to,
    że obszar ostrości kadru *nie jest* płaski)
    - ustawienie matrycy i luster jest *prawidłowe* w rozumieniu
    które podałem (jednakowe odległości, co przekłada się *również*
    na wymóg równoległości rzutów obrazu na matówkę i czujniki
    do matrycy - rzutów przez kąt odbicia od lustra/luster)

    to *nie ma możliwości*, aby cokolwiek *jeszcze* (poza wymogiem
    uzyskania ostrego obrazu na matrycy) od tego obiektywu zależało.

    > i dlaczego
    > mikroadjustacja jest konieczna dla każdego z osobna

    Nie jest.
    JEŚLI DROGA ŚWIATŁA jest w rozumieniu rozmiarów DOKŁADNIE taka sama
    do wszystkich 3 celów, to nie ma możliwości aby cokolwiek trzeba
    było zmieniać.
    Mikroadjustacja koryguje wyłącznie *błędy* spełnienia warunku
    "jednakowych odległości".

    > Uzyskanie powyższego warunku wymaga z kolei precyzyjnego pozycjonowania:
    > a) lustra AF
    > b) czujnika AF
    > c) matrycy

    A o czym innym ja piszę? :D

    > Ewentualne błędy można później korygować pochyleniem lustra,

    Nie, nie można, jak sam stwierdzasz:

    > choć w ten
    > sposób możemy zagwarantować precyzję jedynie dla części promieni

    ...no właśnie.
    Uprzejmie proszę o ponowne przeczytanie mojej uwagi z góry: JEDYNY
    *prawidłowy* stan to taki, w którym odległości są *dokładnie*
    równe (co implikuje obrazy stosownie równolegle, tj. z uwzględnieniem
    iż rzut przez lustro pochylone o 45 stopni jest obrócony do
    płaszczyzny pod kątem 90 stopni od pierwotnej).

    To, że aparaty konsumenckie *z założenia* nie są ustawiane
    na prawidłowy stan, to odrębna sprawa.

    > (jeśli
    > lustro nie będzie pod kątem 45 stopni, to część promieni będzie miała
    > krótszą drogę, część dłuższą, wyregulujemy jedynie średnią drogę). De
    > facto powinno się justować albo położenie matrycy albo czujnika AF,
    > pozostawiając lustro AF pod kątem 45 stopni

    Toć cały czas o tym piszę.

    > Jeśli spełnienie punktów a/b/c nie jest realne

    No i owszem - to mam na myśli, fakt, że (w aparatach konsumenckich)
    wręcz nie przewidziano (!) regulacji prowadzącej do prawidłowego
    ustawienia optyki, zmusza do stosowania erzatzów.
    Z czego nie wynika uprawnienie do nazywania takiego erzatzu mianem
    "prawidłowego ustawienia"!

    > Dlatego traktuję mikroadjustację jako protezę, pozwalającą maskować
    > niską precycję mechaniki (czytaj: cięcia kosztów przez producenta).

    Z czym się od początku zgadzam - wyraźnie pisałem o PRAWIDŁOWYM
    ustawieniu drogi światła!

    :D
    (no to zgodni jesteśmy, IMVHO)

    pzdr, Gotfryd