  • Data: 2016-01-23 10:05:55
    Temat: Re: Miernik pojemności - jak działa
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:n7u1kf$sdf$1@node2.news.atman.pl...
    > Cześć.
    >
    > Jest taki projekt:
    >
    > http://www.jyetech.com/Products/CapMeter/e060.php
    >
    > i schemat:
    >
    > http://www.jyetech.com/Products/CapMeter/105-06000-0
    0b.pdf

> [...]
    > do komparatora w cpu a druga noga do polowy napięcia zasilania - i to
    > wydaje się zrozumiałe, to nie do końca jasne jest dla mnie wpięcie wyjścia
    > SPI przez R12 do kondensatora. Tak jak gdyby podawano tam falę prostokatną
    > i wymagane było do tego MOSI.
    >
    > Czy ktoś móglby rzucić okiem i postawić jakąs hipotezę jak to działa?
    > Autor twierdzi że wynik stabilizuje sie po 2sek. Bez wątpienia
    > wykorzystuje detekcję osiągnięcia przez kondensator napięcia progowego po
    > zliczanym czasie, ale... no chyba że wpięcie w MOSI jest tylko przypadkiem

    Co do 2% przy 5% rezystorach to pytanie zasadnicze: w produkcji seryjnej,
    czy w 1 sztuce?
    W 1 sztuce można dobrać opornik, lub mając kilka wzorcowych kondensatorów
    dobrać parametry w software.

    A co do rezystorów 5% - dawno temu to faktycznie było 5%, ale obecnie chyba
    nie opłaca się mieć dwu linii produkcyjnych dla 1% i 5%, albo też mierzyć
    każdy i wrzucać do odpowiedniego worka. Przypuszczam, że taniej może być
    mieć jedną linię 1% i część oznaczać jako 5% (jak ktoś taki wyspecyfikuje to
    żeby mógł kupić).
    W projektach miałem wydzielone rezystory 1% tam, gdzie to było ważne, a inne
    5%. Z tego tylko same kłopoty. Bo jak gdzieś mam 10k 1% a gdzieś 10k 5% to
    nie ma sensu aby z tego powodu zakładać na maszynę dwie rolki więc ktoś to
    musi zmienić (albo ja, albo ktoś przygotowujący obłożenie maszyny). Od kilku
    lat producent kontraktowy i tak wszystkie moje 5% zamienia na 1% (czy
    rezystor kosztuje 1gr, czy 1,01gr praktycznie żadna różnica). Zmniejszyli
    sobie dzięki temu magazyn, a ja się ostatnio nauczyłem używać tylko 1%.

    Przypuszczam, że na drugie wejście komparatora nie jest podawana połowa
    zasilania tylko przełączane (R13) dwa napięcia symetrycznie względem połowy
    zasilania (korzystając z HiZ można by podać 3 napięcia, ale czy to by coś
    dało).
    Może kondensator jest ładowany i rozładowywany między tymi dwoma napięciami
    (przełączenie wg sygnału z komparatora) a wielkością mierzoną jest
    częstotliwość - co nie eliminuje tych 5% opornika, ale już w przeliczeniu f
    na C można wpisać jakiś współczynnik i dla 1 sztuki go dobrać. Opóźnienie
    reakcji komparatora (szczególnie przy małych C) wprowadzi nieliniowość do
    wzoru, ale eksperymentalnie można to pewnie jakoś uwzględnić w przeliczaniu.
    Zastanawia mnie R11 - czyżby dobrany tak, aby skompensować gorszy stan 1
    względem stanu 0 na wyjściu MISO. Ale nawet jakby te stany nie były idealnie
    takie same, to chyba nie miało by to wpływu na pomiar f - może obecność tego
    R11 sugeruje, że pomiar jakoś inaczej.
    P.G.